Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-29, 14:30
  #1
Medlem
Skezs avatar
I slutet av 2010 beställde jag en ASUS Eee PC Seashell 1005PX. En riktig skitdator.

Men efter 3 månader behövdes den inte längre och den slutade användas och nu tänkte jag återställa/formatera för att se hur bra (eller dåligt) den fungerar när den är tömd.

Enligt alla sidor jag hittar står det att man ska trycka F9 när ASUS-loggan dyker upp, vilket jag inte kan göra eftersom jag inte får upp någon ASUS-logga. Däremot kan jag trycka F9 när första '_' börjar blinka och får då upp ett alternativ som låter mig starta Windows 7.
Trycker jag F8 på denna meny får jag upp avancerade alternativ och de är dessa:

Det borde ju vara reparera din dator med alternativet "återställa ditt system" men där behöver jag som sagt ha skapat en systemavbildningskopia sedan tidigare.

Det finns ingen CD/DVD-läsare i datorn och jag har ingen lust att installera en körbar installation av Windows på ett USB-minne men det måste ju gå att återställa den ändå.
Manualen är inte direkt omfattande och visar i princip bara hur man startar och stänger av datorn (???) och ansluter till ett nätverk.
Citera
2014-01-29, 14:37
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kan säga att den blir betydligt snabbare med Debian än den är med Windows XP. Och Debian kan du köra in från ett USB-minne.

Vill du ha Windows XP så går den att anpassa till USB installation, finns gott om enkla guider. Bara att söka lite på Google.
Citera
2014-01-29, 16:04
  #3
Medlem
Skezs avatar
Det är faktiskt en jättebra idé! Har länge varit inne på att testa något annat än Windows och har då kollat Linux-baserade OS.

Har dragit hem rätt arkitektur av Gnome Desktop nu och ska se om det går att installera från ISO-filen. För någon BIOS kommer jag inte åt för att ställa in boot-order, kan dem (ASUS) ha blockerat detta? Tycker det verkar mer och mer konstigt med denna skitlaptopen.
Citera
2014-01-29, 19:46
  #4
Medlem
Skezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Kan säga att den blir betydligt snabbare med Debian än den är med Windows XP. Och Debian kan du köra in från ett USB-minne.

Vill du ha Windows XP så går den att anpassa till USB installation, finns gott om enkla guider. Bara att söka lite på Google.
Blev Debian Gnome Desktop (senaste antar jag) och det flyter på mycket bättre än Windows 7 nånsin gjorde på denna datorn.

Känns som om jag kommer bli väldigt nöjd!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback