Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-19, 12:57
  #3673
Medlem
Tamburmajoren ville ta bort värnskatten men då sade dåvarande finansministerna Borg att set går inte för då skulle tex Falkengren chef på SEB få 500000 i skattesänkning. Det blev inte men nu med Stefan Löfven så kommer det införas. Så nog hade det gått att höja pensionerna för flera år sedan och vi får väl se om höjningen på 600 kr överhuvudtaget kommer att införas.
Citera
2019-01-20, 11:24
  #3674
Medlem
Det börjas nu lite lätt som jag redan varnat för att från och med 2019 så blir det ännu värre för alla som pensioneras.

Pensionsmyndigheten: Vi blir nedringda
Många frågor om pension – räkna med en timmes väntetid5

https://www.aftonbladet.se/minekonom...blir-nedringda
Citera
2019-01-20, 13:47
  #3675
Medlem
Borde röstas som fram som det svenska bidraget till melodifestivalen.

https://www.youtube.com/watch?v=Rpl2wCKXD0k
Citera
2019-01-23, 10:23
  #3676
Medlem
I det tysta har pensionsgruppen arbetat vidare. En höjd pensionsålder kan bli verklighet redan 2020. Sedan fortsätter pensionsåldern att stiga.

https://www.di.se/nyheter/hojd-pensi...ycker-narmare/

Det är klart för att kunna finansiera borttagandet av värnskatten.
Citera
2019-01-23, 14:39
  #3677
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Det börjas nu lite lätt som jag redan varnat för att från och med 2019 så blir det ännu värre för alla som pensioneras.

Pensionsmyndigheten: Vi blir nedringda
Många frågor om pension – räkna med en timmes väntetid5

https://www.aftonbladet.se/minekonom...blir-nedringda
Nu fyller jag 65 år och har blivit fattigpensionär. Kan skriva under på att det är mycket jobbigt nu att bli pensionär. Att ringa till Pensionsmyndigheten tar lång tid. Igår var det 50 min väntan. Idag 30 min. De flesta dagar 45 min minst.
Bostadstillägget är kraftigt försenat pga långa handläggningstider. Minst 3 mån just nu.
Det betyder att den som inte har sparpengar riskerar att bli vräkt.
Handläggaren på Pensionsmyndigheten som jag talade med idag erkände att många gamla mår dåligt av situationen och många far illa. Tyvärr tvingas man att leva i ångest och rädsla för att förlora sin lägenhet och inte ha pengar till mat.
Min första utbetalning av pensionen består av 3000 kr totalt. Om jag inte hade haft ett mycket litet sparkapital så hade jag blivit vräkt nu. Men jag har tvingats låna till några räkningar och lite mat.
Jag kan dra mig fram i 2 månader såhär, men sedan är det kört. Om inte bostadstillägget kommer alltså.
KFM fortsätter att utmäta enligt min gamla sjukersättning som är 100 000 kr högre än min fattigpension.
Båda myndigheterna saknar tid att kommunicera med varandra och fastslå min riktiga inkomst.
Att fylla 65 betyder att jag får 100 000 mindre i inkomst per år. Från 190 000/år till 90 000 om året före skatt. Lysande!
Dessutom så säger det röda kuvertet som jag fick i förra veckan att min pension blir 134 000 per år, vilket är en ren lögn. Samtidigt får jag beskedet att pensionen blir 8400kr före skatt i månaden. Hur räknar de?
Röda kuvertet är en ren glädjekalkyl och lögn.
Citera
2019-01-23, 14:54
  #3678
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Det här skriver jag för att varna andra som går i pension i år att inte tro på Röda kuvertet.
Att göra ansökan om bostadstillägg i mycket god tid innan du fyller 65 år. Handläggningstiderna är minst 3 mån.
Att spara pengar till flera hyror och mat i flera månader.
Annars är risken mycket stor att bli vräkt.
Den som har utmätning från KFM måste i god tid skicka in pensionsbeskedet till myndigheten. På KFM har de en dålig attityd och vill inte tro på inkomstminskningar.
Det här är riktigt jobbigt och många riskerar att hamna i stora problem.
OK, jag är en kvinna med 4 barn som jobbat deltid (med bra lön) och dessutom bott utomlands. Dessutom har jag utmätning- så jag skyller mig själv.
Men det som nu pågår med pensionerna är inte bra. Många far illa och lider av ångest och skräck att hamna på gatan-
Gissar att många lägenheter nu kommer att "frigöras".
Citera
2019-01-23, 16:11
  #3679
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Klart det är en blåsning. Röda kuvertet lovar mig 134 000/år i pension, samma vecka som jag fyller 65 och får beslutet vilket är under 80 000/år som är det som gäller. När jag frågar PPM vad de menar så svarar de"röda kuverten är bara en prognos". Ha ha säger jag. Vilken satans felprognos.
Citera
2019-01-23, 16:53
  #3680
Medlem
Man håller på att införa ”åsnan och moroten”. När man har tolv år kvar till pension och man närmar sig frihetsdagen så tvingas man jobba ytterligare ett år (12 månader ).

Höj pensionsåldern med en månad varje år föreslår Finanspolitiska rådet i sin rapport i dag. Att arbeta upp till 70-års åldern kan bli nödvändigt för att i framtiden få en rimlig pension, säger Johan Hassler ordförande i Finanspolitiska rådet.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6163900

Det går att driva med svenska folket hur mycket som helst.
Citera
2019-01-23, 18:04
  #3681
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Klart det är en blåsning. Röda kuvertet lovar mig 134 000/år i pension, samma vecka som jag fyller 65 och får beslutet vilket är under 80 000/år som är det som gäller. När jag frågar PPM vad de menar så svarar de"röda kuverten är bara en prognos". Ha ha säger jag. Vilken satans felprognos.
Du saltar på din historia lite eller hur va? Samt känner själv att du inte riktigt tagit ansvar för din situation?

Dels prioriterar Pensionsmyndigheten ansökningar för personer som fyller 65 år, så dessa är klara i slutet av månaden man fyller 65 år eller som senast i början av månaden efter. Då får du även en retroaktivutbetalning av ditt bostadstillägg inom ett par dagar.

Även om du söker 6 månader innan hjälper inte det då ansökan kan först behandlas den 1:a samma månad du fyller 65 år. Att beslutet dröjer beror på att PM behöver ha information från tjänstepensionsbolag som ej levererar detta innan den 20:e samma månad du har första utbetalningen d.v.s. 65-års månaden.

Du skriver att ditt Orange Kuvert med prognos säger 134 000 kr/år. Sista kuvertet med prognos skickades våren 2017, alltså du utgår från en 2 år gammal beräkning. Men det förklarar inte riktigt ett glapp på ca 40 000 per år. Däremot kan det förklaras av att du inte varit bosatt i Sverige i minst 40 år om du har garantipension.

Tidigare utgick PMs prognoser på att man har 40 års bosättning i Sverige för beräkningen av garantipension i prognoserna. Det framgår även i det fallet av ditt Orange kuvert och du har helt enkelt inte läst hela din prognos.

Om du har 40 år med bosättning så låter det väldigt osannolikt att din prognos felar så mycket. Antagligen i det fallet ett missförstånd från din sida.

Sen verkar du dagligen ringa myndigheten, tror du att ringa varje dag hjälper dom att slutföra ärenden? Du bidrar till kötiden genom att ringa om och om igen för att säkerligen få samma besked.

Edit: Jag vill ju tillägga att bosättningstiden bygger på vart du varit bosatt mellan 16-64 år däremellan du behöver 40 år. Som du antagligen inte har, då du skriver att du bott utomlands och har förklaringen till det lägre beloppet. Fast än du haft det under näsan i ditt kuvert hela tiden.
__________________
Senast redigerad av GobbeMobilen 2019-01-23 kl. 18:22. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-01-23, 20:07
  #3682
Medlem
Enligt en rapport från OECD – »Pensions at a glance« – sticker Sverige ut när det gäller höginkomsttagares ersättningsgrad i förhållande till tidigare lön. I många andra länder är ersättningsgraden lägre för höginkomsttagare än för medel- och låginkomsttagare.

En kommande höjning av pensionsåldern väntas slå hårdast mot gruppen med lägst inkomster som ofta inte orkar arbeta tills de är 65 år, medan många medel- och höginkomsttagare kan gynnas av att kunna trappa av sitt arbetsliv i steg och att LAS-åldersgränsen höjs.

Journalisten Inga-Lisa Sangregorio har belyst det här i boken »Blåsningen« som skildrar vad som har hände och hänt sedan det nya pensionssystemet infördes i början av 1990-talet. Hur det nya pensionssystemet, där PPM med eget val av fonder ingår, marknadsfördes kallar hon »ett bedrägeri«.
När hon själv som tidigare medelinkomsttagare insåg att hon som pensionär låg nära EU:s fattigdomsgräns blev det något av en chock.
– Jag får runt 9 800 kronor efter skatt i pension. Om jag bara haft bara min pension hade jag inte haft råd att unna mig något, säger Inga-Lisa Sangregorio.

http://www.dagensarena.se/innehall/k...ller-brodkant/
Citera
2019-01-23, 20:13
  #3683
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Enligt en rapport från OECD – »Pensions at a glance« – sticker Sverige ut när det gäller höginkomsttagares ersättningsgrad i förhållande till tidigare lön. I många andra länder är ersättningsgraden lägre för höginkomsttagare än för medel- och låginkomsttagare.

En kommande höjning av pensionsåldern väntas slå hårdast mot gruppen med lägst inkomster som ofta inte orkar arbeta tills de är 65 år, medan många medel- och höginkomsttagare kan gynnas av att kunna trappa av sitt arbetsliv i steg och att LAS-åldersgränsen höjs.

Journalisten Inga-Lisa Sangregorio har belyst det här i boken »Blåsningen« som skildrar vad som har hände och hänt sedan det nya pensionssystemet infördes i början av 1990-talet. Hur det nya pensionssystemet, där PPM med eget val av fonder ingår, marknadsfördes kallar hon »ett bedrägeri«.
När hon själv som tidigare medelinkomsttagare insåg att hon som pensionär låg nära EU:s fattigdomsgräns blev det något av en chock.
– Jag får runt 9 800 kronor efter skatt i pension. Om jag bara haft bara min pension hade jag inte haft råd att unna mig något, säger Inga-Lisa Sangregorio.

http://www.dagensarena.se/innehall/k...ller-brodkant/
Inga-Lisa är ett roligt fall, hon klagar på nya systemet men tillhör ATP till 100%.
Citera
2019-01-24, 12:09
  #3684
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Du saltar på din historia lite eller hur va? Samt känner själv att du inte riktigt tagit ansvar för din situation?

Dels prioriterar Pensionsmyndigheten ansökningar för personer som fyller 65 år, så dessa är klara i slutet av månaden man fyller 65 år eller som senast i början av månaden efter. Då får du även en retroaktivutbetalning av ditt bostadstillägg inom ett par dagar.

Även om du söker 6 månader innan hjälper inte det då ansökan kan först behandlas den 1:a samma månad du fyller 65 år. Att beslutet dröjer beror på att PM behöver ha information från tjänstepensionsbolag som ej levererar detta innan den 20:e samma månad du har första utbetalningen d.v.s. 65-års månaden.

Du skriver att ditt Orange Kuvert med prognos säger 134 000 kr/år. Sista kuvertet med prognos skickades våren 2017, alltså du utgår från en 2 år gammal beräkning. Men det förklarar inte riktigt ett glapp på ca 40 000 per år. Däremot kan det förklaras av att du inte varit bosatt i Sverige i minst 40 år om du har garantipension.

Tidigare utgick PMs prognoser på att man har 40 års bosättning i Sverige för beräkningen av garantipension i prognoserna. Det framgår även i det fallet av ditt Orange kuvert och du har helt enkelt inte läst hela din prognos.

Om du har 40 år med bosättning så låter det väldigt osannolikt att din prognos felar så mycket. Antagligen i det fallet ett missförstånd från din sida.

Sen verkar du dagligen ringa myndigheten, tror du att ringa varje dag hjälper dom att slutföra ärenden? Du bidrar till kötiden genom att ringa om och om igen för att säkerligen få samma besked.

Edit: Jag vill ju tillägga att bosättningstiden bygger på vart du varit bosatt mellan 16-64 år däremellan du behöver 40 år. Som du antagligen inte har, då du skriver att du bott utomlands och har förklaringen till det lägre beloppet. Fast än du haft det under näsan i ditt kuvert hela tiden.
Det är inte lite oförskämt att idiotförklara mig. Naturligtvis så kan jag läsa och förstå röda kuvertet.
Beträffande bostadstillägget så är det ett faktum att väntetiden är minst 3 månader innan det handläggs. Det är det besked man får när man ringer och frågar handläggarna på pensionsmyndigheten.
Sedan är det inte konstigt om äldre människor ringer till P-myndigheten ofta. Det beror just på att många är rädda och oroliga över sin pension och sitt boende. När man är äldre så är det mycket påfrestande att leva i osäkerhet och inte veta om man kan bo kvar. Det skrivs och pratas också mycket om marknadshyror vilket skrämmer de äldre ännu mera.
Jag tänker inte besvara dina påståenden om mitt liv och vilken pension jag har rätt till. Det är givetvis omöjligt att göra på ett forum. Men det går tydligen bra att komma med spekulationer och rena dumheter för att lägga ut dimridåer över att de röda kuverten är glädje kalkyler.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback