Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-29, 16:58
  #3265
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
På vilket sätt gynnar premiepensionen dom rika? Så här gynnar det dom rika.Allt annat är bara svammel.

Om man räknar om 39000(taket per månad) på årsbasis så blir det 468000 . 2,5 % till premiedelen blir då 11700 kr
För undersköterskan bli då premiedelen 7500 kr.
Räknar man att respektive summa skulle växa i 40 år med 2 % så bli den 25834 resp 17223. Det är bara efter första årets avsättning, så visst gynnar det de med hög lön.
Okej, så den gynnar ändå inte undersköterskan att hon får en avkastning på sina pengar även om det i slutändan blir lägre än en höginkomsttagare? Börjar bli lite jantekänningar. Man får väl då se till att skaffa sig en bättre lön om man tycker det är orättvisst att den som betalat in mer i systemet får mer avsättning.

Skrattretande vilket käbbel det är
Citera
2018-05-29, 17:27
  #3266
Medlem
Gabriel2017s avatar
De flesta unga idag kommer bli mycket fattiga som pensionärer, många av dem har också aldrig haft fast anställning utan massa korttidsanställningar. De kan läsa innehållet i sitt orange kuvert och se hur lite de får. De får vara glada om de kommer över summan i garantipensionen. Pengarna som staten ”sparar” som tas ifrån deras ev inkomst idag till deras pensioner, används till annat, men även till dagens pensionärer. Går staten dåligt, kan prognos pensionen vara värd vatten. Jag tror S hade ett bra förslag om tiggarlicenser, för tiggarna. Man får helt enkelt göra om och göra rätt. Alla dessa mkt fattiga framtida pensionärer kan få ett behovsprövat tillstånd ifrån den nya myndigheten som kommer sköta om det. Tiggarlicensen döps om till, ”frivilligt kontantstöd till seniorer”. Då jobbar de med att be om pengar, samtidigt som de kommer ut.
Citera
2018-05-29, 18:22
  #3267
Medlem
GobbeMobilen Jag svarade bara på ditt felaktiga påstående. Gamla ATP gav också mer till högavlönade men det gav bättre för den stora massan än vad pensionsreformen ger. Sedan kallar du det då för käbbel.

Det finns hur mycket pengar som helst till pensionärerna om de används vettigt.
De kostar 200 000 kronor i timmen att flyga så försvret väljer bort dem för transporter som var ändamålet.

https://www.expressen.se/nyheter/for...t-att-anvanda/

En fundering om flexpension trots att den inte handlar om reformen. Hur påverkas det orangea kuvertet. En pension kan väl inte räknas som inkomst?
Citera
2018-05-29, 21:48
  #3268
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
GobbeMobilen Jag svarade bara på ditt felaktiga påstående. Gamla ATP gav också mer till högavlönade men det gav bättre för den stora massan än vad pensionsreformen ger. Sedan kallar du det då för käbbel.

Det finns hur mycket pengar som helst till pensionärerna om de används vettigt.
De kostar 200 000 kronor i timmen att flyga så försvret väljer bort dem för transporter som var ändamålet.

https://www.expressen.se/nyheter/for...t-att-anvanda/

En fundering om flexpension trots att den inte handlar om reformen. Hur påverkas det orangea kuvertet. En pension kan väl inte räknas som inkomst?
Ditt svar var ett av dina mest svamligaste i denna tråd. Förstår inte fortfarande vad du försökte förklara? På vilket sätt var mitt inlägg felaktigt?

Pension är inte pensionsgrundande det är endast din arbetsinkomst och ev arvoden som du skattar på som är det iallafall för allmän pension. Gällande flexpensionen. Så tar man flexpension ett antal år innan pensionering kommer man sänka avsättningen till allmänna pensionen. Dock påverkar inte det så mycket som oftast.
Citera
2018-05-29, 22:12
  #3269
Medlem
Det räcker med att EUROSTAT varnar för att vi 2048 kommer att få de näst lägsta pensionerna i EU,bara Estland får sämre samt att man läser nedanstående länk om framtidsutsikterna för kommande pensionärer.


Den som är född 1970, började arbeta som 25-åring,har 25 000 kronor i månaden och jobbar fram till 65, får som pensionär en inkomst på 13 075 kronor efter skatt.

Om samma person inte arbetar en endaste dag i hela sitt liv blir i stället den disponibla inkomsten 12 241 kronor.
Skillnaden är 833 kronor i månaden.

https://www.svd.se/det-kommer-inga-pensionsraddare
Citera
2018-05-29, 22:27
  #3270
Medlem
En simmig förklaring.
”Dock påverkar inte det så mycket som oftast”.

Jag tror att det kan påverka ganska mycket om man tar ut flexpension tex 5 år tidigare och då missar inkomstpension samt premidelen som sedan då ska växa i 5 år.
Citera
2018-05-29, 22:53
  #3271
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
En simmig förklaring.
”Dock påverkar inte det så mycket som oftast”.

Jag tror att det kan påverka ganska mycket om man tar ut flexpension tex 5 år tidigare och då missar inkomstpension samt premidelen som sedan då ska växa i 5 år.
Flexpension gör att du kan gå ned i tid och flexpension kompenserar för inkomstbortfallet. Att gå ned till t.ex. 80% eller 50% sista 2-4 åren om du tänker gå vid 65 gör faktiskt ingen större skillnad det brukar handlar om 500-600 som mest livet ut mindre före skatt. Du kan ju själv testa på dig själv på minpension.se

Men du kan ju fortfarande få förklara vad som var felaktigt i mitt tidigare inlägg.
Citera
2018-05-30, 08:53
  #3272
Medlem
Ditt uttalande ”På vilket sätt gynnar premiepensionen dom rika?”

När jag då bevisar att att det gynnar dom rika så blandar du in undersköterskan, ett sätt att byta fokus

Ditt uttalande ”Okej, så den gynnar ändå inte undersköterskan att hon får en avkastning på sina pengar även om det i slutändan blir lägre än en höginkomsttagare? ”

Den stora frågan som du kan besvara är om det är rimligt att tex undersköterskan jobbar ett helt liv och bidrar till välfärden men är inte värd mer än 833 kr. mot för om ”jag” sitter lika länge på en parkbänk. Det finns visserligen alltid de som måste få garantipension.

Sedan gillar jag inte floskler typ ”det brukar handla om 500-600 kr livet ut” .Jämför jag med 833 kr så är det ganska mycket.
Citera
2018-05-30, 09:52
  #3273
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Ditt uttalande ”På vilket sätt gynnar premiepensionen dom rika?”

När jag då bevisar att att det gynnar dom rika så blandar du in undersköterskan, ett sätt att byta fokus

Ditt uttalande ”Okej, så den gynnar ändå inte undersköterskan att hon får en avkastning på sina pengar även om det i slutändan blir lägre än en höginkomsttagare? ”

Den stora frågan som du kan besvara är om det är rimligt att tex undersköterskan jobbar ett helt liv och bidrar till välfärden men är inte värd mer än 833 kr. mot för om ”jag” sitter lika länge på en parkbänk. Det finns visserligen alltid de som måste få garantipension.

Sedan gillar jag inte floskler typ ”det brukar handla om 500-600 kr livet ut” .Jämför jag med 833 kr så är det ganska mycket.
Jobbar undersköterskan längre än 65 år så kommer hon ha mer än garantipensionären. Är det en undersköterska född 70 eller 90 så har avkastningen på premiepensionen gjort en del också. Din 2% avkastning är långt under genomsnittet, det ligger mellan 7-8% per år.

Garantipensionären kommer aldrig få en premiepension då den lever på soc-bidrag. Vilket kul liv :-)
Citera
2018-05-30, 10:09
  #3274
Medlem
Med sådana vänner behöver svenska folket inga ovänner.

”Systemet blev mer generöst än vi tänkt”
Bo Könberg, landshövding i Södermanlands län, omnämns ofta som pappa till det svenska pensionssystemet. I en intervju i SvD Näringsliv rycker han ut till dess försvar och förklarar att svensken får den pension han eller hon förtjänar.

https://www.svd.se/systemet-blev-mer...st-an-vi-tankt

I Norge tvingade norska folket riksdagsmännen att anpassa sin tjänstepension till ett medelvärde av löntagarnas tjänstepensioner för att det inte skulle skilja så mycket mot vad norska folket får som de representerar. Dags att göra likadant i Sverige.
Citera
2018-05-30, 10:21
  #3275
Medlem
Sedan är det okunnigt att säga att garantipensionären lever på soc bidrag när garantipensionen i själva verket ingår i pensionsreformen.
Citera
2018-05-30, 11:16
  #3276
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Sedan är det okunnigt att säga att garantipensionären lever på soc bidrag när garantipensionen i själva verket ingår i pensionsreformen.
Ursäkta? Men vad lever garantipensionären på innan pension? Har den ett pengaträd hemma eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback