Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 18:38
  #2725
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att staten sköter pensionerna är väl ok. Problemet är bara att systemet är utformat som ett pyramidspel, nästa generation ska betala för den föregåendes pensioner.
Det Stora problemet med "pyramidspels-modellen" är väl att den förutsätter en produktiv befolkningstillväxt - där fetspricker det i 180, det lågutbildade tillskottet från diverse disfunktionella kulturer kommer aldrig att bygga vidare i pyramiden.
Citera
2017-12-15, 18:46
  #2726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att staten sköter pensionerna är väl ok. Problemet är bara att systemet är utformat som ett pyramidspel, nästa generation ska betala för den föregåendes pensioner.

Hur kan det vara okay?
Vi ser ju resultatet och vi ser vad det beror på.Ändå skall vi köra på enligt dig.
Du måste ju själv inse hur oförnuftigt det låter.
Hur kan du vara nöjd med att sexton procent av din lön förvaltas till helt urbota urusel avkastning?
Jämför man med normal avkastning..vet du hur mycket pengar du personligen har förlorat och kommer att förlora under ditt yrkesverksamma liv?
Hur kan det vara okay att din guldkant på ålderns höst offras?
Och för vad?

Jag fattar ingenting.Jag vill att folk skall ha så bra pension som möjligt.Det allmänna pensionssystemet OMÖJLIGGÖR sådant.Det handlar inte ens om politisk ideologi,man måste kunna se bortom sådant.
Det handlar om sunt förnuft,inget annat.
Denna inlåsning på ett överbevisat överspelat system..en politisk konstruktion gjord för gud vet hur många år sedan...leder till armod.

Så blir det alltid när sunt förnuft inte får råda.

Motivera,snälla..till varför vi skall ha kvar ett system som inte lever upp till sitt enda syfte..att tillhandahålla ekonomisk trygghet på ålderns höst?

Jag fattar fortfarande ingenting.Vi skall ha kvar en allmän pension.Punkt.Ingen kritisk granskning,ingen frågar varför.

Vad det lett till ser vi resultatmässigt i realtid.Hur någon kan vara okay med det är bortom min fattningsförmåga.
Citera
2017-12-15, 19:11
  #2727
Medlem
Unfabricables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgour
Kommer ni ihåg vad moderaterna sa 2002?

Detta bekräftar man har ljugit om åldrande befolkning som ursäkt få hit sin billiga arbetskraft!

Nu har vi åldrats invandringen är här vi har facit!


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mo...5-ar_60511.svd
Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171215...at/fbpbxd.html
Citera
2017-12-15, 19:37
  #2728
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Det Stora problemet med "pyramidspels-modellen" är väl att den förutsätter en produktiv befolkningstillväxt - där fetspricker det i 180, det lågutbildade tillskottet från diverse disfunktionella kulturer kommer aldrig att bygga vidare i pyramiden.
Visst är det så. Men om systemet vore utformat som att varje generation sparar åt sig själva skulle det kunna fungera. Att de sociala avgifterna som betalas in investerades eller sparades åt den generation som ska ta del av dem.
Citera
2017-12-15, 19:41
  #2729
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hur kan det vara okay?
Vi ser ju resultatet och vi ser vad det beror på.Ändå skall vi köra på enligt dig.
Du måste ju själv inse hur oförnuftigt det låter.
Hur kan du vara nöjd med att sexton procent av din lön förvaltas till helt urbota urusel avkastning?
Jämför man med normal avkastning..vet du hur mycket pengar du personligen har förlorat och kommer att förlora under ditt yrkesverksamma liv?
Hur kan det vara okay att din guldkant på ålderns höst offras?
Och för vad?
......
Motivera,snälla..till varför vi skall ha kvar ett system som inte lever upp till sitt enda syfte..att tillhandahålla ekonomisk trygghet på ålderns höst?

Jag fattar fortfarande ingenting.Vi skall ha kvar en allmän pension.Punkt.Ingen kritisk granskning,ingen frågar varför.

Vad det lett till ser vi resultatmässigt i realtid.Hur någon kan vara okay med det är bortom min fattningsförmåga.
Problemet är inte "usel avkastning", problemet är att det vi som arbetar nu betalar in till systemet försörjer de som är pensionärer idag. När vi blir pensionärer betalas våra pensioner av de som kommer arbeta då. Om de som arbetar blir allt färre i förhållande till antalet pensionärer kommer inte pengarna räcka. Där har du problemet.
Citera
2017-12-15, 23:27
  #2730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet är inte "usel avkastning", problemet är att det vi som arbetar nu betalar in till systemet försörjer de som är pensionärer idag. När vi blir pensionärer betalas våra pensioner av de som kommer arbeta då. Om de som arbetar blir allt färre i förhållande till antalet pensionärer kommer inte pengarna räcka. Där har du problemet.

Så problemet är inte helusel avkastning från och med din första lön såsom arton-tjugoåring?
Fattar du överhuvudtaget om storleken på belopp vi snackar om här sett över en 40 plus livsgärning?
Ta fram räknedosan och räkna själv för tusan...och spy på det jättebelopp som det allmänna pensionssystemet blåst dig på.Du har alla fakta vid hand..det är ju för tusan bara att räkna!
Citera
2017-12-15, 23:28
  #2731
Medlem
Väntar på svar...uea.
Citera
2017-12-16, 14:24
  #2732
Medlem
Skillnaden(den allmänna pensionen) som nu gäller gentemot FP+ATP, båda lagstadgade, som alltså politikerna är ansvariga för. Redan i början på 2000-talet ifrågasatte jag reformen och fick då svar av dåvarande socialförsäkringsminister Berit Adnor att man nu skapat ett hållbart pensionssystem som skulle hålla över lång tid. På min fråga om den inte även skulle vara hållbar att leva på fick jag inget
svar.
Alla vet ju nu att reformen redan havererat innan den ens har sjösatts.
Sedan tror jag att de flesta som läser orangea kuvertet och ”summa intjänad allmän pension” tror att den summa tillhör dem, vilket är falskt.

Fundera även på när man nu skapade en ny reform varför man även var tvungen att införa ett inkomstbasbelopp, i ATP fanns det bara prisbasbeloppet. Orsaken är att reformen gav så låga pensioner.

Man hade kunnat revidera ATP, det fanns 4 parametrar att använda sig av bla annat då tiden, vilket man nu härmar genom att höja från 30 år.
Citera
2017-12-16, 14:27
  #2733
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Så problemet är inte helusel avkastning från och med din första lön såsom arton-tjugoåring?
Fattar du överhuvudtaget om storleken på belopp vi snackar om här sett över en 40 plus livsgärning?
Ta fram räknedosan och räkna själv för tusan...och spy på det jättebelopp som det allmänna pensionssystemet blåst dig på.Du har alla fakta vid hand..det är ju för tusan bara att räkna!
Då gör vi det:
Jag tjänar 30000/mån, vilket innebär att min arbetsgivare betalar in ca 10000/mån i sociala avgifter. (Detta går då inte enbart till pension utan finansierar även t ex föräldraförsäkring.) Om jag jobbar 40 år innebär det att min arbetsgivare betalat in ca 4 miljoner till systemet. Sen lever jag 20 år som pensionär. Varje år får jag 200000 i pension, på 20 år blir det 4 miljoner. Då har jag fått tillbaka allt jag betalt in. Det är väl ok?
__________________
Senast redigerad av Tammer 2017-12-16 kl. 14:32.
Citera
2017-12-16, 14:33
  #2734
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Så problemet är inte helusel avkastning från och med din första lön såsom arton-tjugoåring?
Fattar du överhuvudtaget om storleken på belopp vi snackar om här sett över en 40 plus livsgärning?
Ta fram räknedosan och räkna själv för tusan...och spy på det jättebelopp som det allmänna pensionssystemet blåst dig på.Du har alla fakta vid hand..det är ju för tusan bara att räkna!

Det är fortfarande inte en avkastning, då de pengarna du betalar in nu, till det allmänna bekostar dagens pensionärer.
Vill man ändra på det så behöver man, över tid, föra över mer och mer av pengarna till PPM och tjänstepension.
Citera
2017-12-16, 15:50
  #2735
Medlem
Det finns ett gigantiskt problem med reformen. Om en person jobbar som en galärslav i 44 år och då är med att försörja dagens pensionärer och samtidigt få ihop en ansenlig summa (ex 2 miljoner) till sin egen pension, så hjälper det inte eftersom hela summan inte är individuell utan det krävs även att de som jobbar när personen gått i pension också måste jobba som galärslavar för att kunna uppfylla pensionskravet annars sänks pensionen.
Då hjälper inte: ”gör din plikt och kräv din rätt”.

Nästa problem som även Staxäng tog upp i ett debattprogram.”Naturligtvis kan man höja garantipensionen men då kommer även de som jobbat med låga löner också kräva högre pension”
När kanske skillnaden med att jobba 44 år och garantipensinen blir så låg eller inte alls.
Citera
2017-12-19, 11:50
  #2736
Medlem
Höjd pensionsålder slår fortfarande mot kvinnor.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/h%C...nnor-1.4926198
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback