Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 19:04
  #2077
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Samvariation är inte samma sak som kausalitet. De med sämre utbildning har också högre andel rökare t.ex., något vi vet är en mycket viktig faktor i tidiga dödsfall. Så i den mån samhället skall göra något alls åt att människor är olika kan man kanske kika på hur vi fasar ut rökningen?
Det hör ihop. Folk med högre utbildning och bättre ekonomi äter bättre, motionerar mer och röker mindre. Har man gott om tid, ork och bra ekonomi är det förstås lättare att ta hand om sig och orka leva ett sunt liv.
Information räcker tydligen inte, alla vet redan att det är skadligt att röka. Nåt mer måste till.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Nu är det givetvis över huvud taget inte tal om att någon skall jobba tills de stupar. Även en man med förgymnasial utbildning har 17,8 år kvar att leva när han fyllt 65, den kvinna som inte har gått gymnasiet kan se fram mot ytterligare 20,4 år när hon fyller 65. (SCB)
Säg inte det. När folkpensionen infördes var det inte så många som kom i åtnjutande av den, de flesta dog innan de blev pensionärer. Kanske är det dit våra politiker vill komma igen? Tänk vilka samhällsekonomiska vinster det skulle medföra.
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Edit: Livslängden ökar för alla utbildningar, så det är inte korrekt att påstå att lågavlönade står och stampar.
Den största ökningen är i alla fall bland rika och välutbildade, även om det finns en viss ökning även bland andra grupper.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...-hogutbildade/
Citera
2017-03-24, 19:14
  #2078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det hör ihop. Folk med högre utbildning och bättre ekonomi äter bättre, motionerar mer och röker mindre. Har man gott om tid, ork och bra ekonomi är det förstås lättare att ta hand om sig och orka leva ett sunt liv.
Information räcker tydligen inte, alla vet redan att det är skadligt att röka. Nåt mer måste till.
Ja, det var ju det jag sade. OM man nu inte bara skall acceptera att folk är olika alltså.


Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Säg inte det. När folkpensionen infördes var det inte så många som kom i åtnjutande av den, de flesta dog innan de blev pensionärer. Kanske är det dit våra politiker vill komma igen? Tänk vilka samhällsekonomiska vinster det skulle medföra.
Rent ut sagt trams. Jag vill inte tro att du är så korkad på riktigt utan antar att det var ett skämt från din sida. Ironi är dock svårt i textform.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den största ökningen är i alla fall bland rika och välutbildade, även om det finns en viss ökning även bland andra grupper.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...-hogutbildade/
Något verkar vara fel på SCB just nu, varken din länk eller den jag tittade på nyss fungerar för ögonblicket. Jag läste i alla fall inte något artikel utan gick till grunddata där det framgick att återstående förväntad livslängd vid 65 år hade ökat med 0,7 år för dem med bara grundskola och 0,9 för dem med universitetsutbildning, minns dock inte tidsintervallet för den utvecklingen. Så, ja, ökningen är något större för högutbildade men den är definitivt inte så dramatisk att det är motiverat att påstå att det bara är högutbildade som lever längre och direkt felaktigt att påstå att lågutbildade "står och stampar".

Edit: Nu fungerade SCB igen. Jag tittade på detta: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...-Press/375217/ där de siffror jag mindes var för kvinnor. Ökningen var större för män, 1,4 resp 1,6 år vilket enbart förstärker min tes ovan.
__________________
Senast redigerad av Mentat57 2017-03-24 kl. 19:22.
Citera
2017-03-24, 20:45
  #2079
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Ja, det var ju det jag sade. OM man nu inte bara skall acceptera att folk är olika alltså.
Det beror på vilken politisk riktning man har. Jag tycker att samhället ska försöka utjämna de skillnader som finns, det verkar mest rättvist. Vissa föds av rika föräldrar, har alla chanser att studera, har god ekonomi och kan ta för sig av livets goda. I andra änden av skalan har vi sjukliga, fattiga, med dålig studievana och ohälsosam livsstil.
Med sedvanlig högerpolitik kommer samhället inte bara acceptera, utan snarare cementera eller rentav förstärka dessa olikheter. De rika och välutbildade ska erbjudas skattesänkningar och högre löner, de fattiga ska hållas kvar i låglöneyrken med otrygga anställningar.
Varför inte skapa ett samhällsklimat som utjämnar dessa skillnader och ger även de sämre lottade chansen till framgång och lycka?
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Rent ut sagt trams. Jag vill inte tro att du är så korkad på riktigt utan antar att det var ett skämt från din sida. Ironi är dock svårt i textform.

Något verkar vara fel på SCB just nu, varken din länk eller den jag tittade på nyss fungerar för ögonblicket. Jag läste i alla fall inte något artikel utan gick till grunddata där det framgick att återstående förväntad livslängd vid 65 år hade ökat med 0,7 år för dem med bara grundskola och 0,9 för dem med universitetsutbildning, minns dock inte tidsintervallet för den utvecklingen. Så, ja, ökningen är något större för högutbildade men den är definitivt inte så dramatisk att det är motiverat att påstå att det bara är högutbildade som lever längre och direkt felaktigt att påstå att lågutbildade "står och stampar".

Edit: Nu fungerade SCB igen. Jag tittade på detta: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...-Press/375217/ där de siffror jag mindes var för kvinnor. Ökningen var större för män, 1,4 resp 1,6 år vilket enbart förstärker min tes ovan.
När jag kollade hade vissa grupper i stort sett oförändrad livslängd, medan andra ökat med flera år.
Citera
2017-03-24, 21:06
  #2080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det beror på vilken politisk riktning man har. Jag tycker att samhället ska försöka utjämna de skillnader som finns, det verkar mest rättvist. Vissa föds av rika föräldrar, har alla chanser att studera, har god ekonomi och kan ta för sig av livets goda. I andra änden av skalan har vi sjukliga, fattiga, med dålig studievana och ohälsosam livsstil.
Med sedvanlig högerpolitik kommer samhället inte bara acceptera, utan snarare cementera eller rentav förstärka dessa olikheter. De rika och välutbildade ska erbjudas skattesänkningar och högre löner, de fattiga ska hållas kvar i låglöneyrken med otrygga anställningar.
Varför inte skapa ett samhällsklimat som utjämnar dessa skillnader och ger även de sämre lottade chansen till framgång och lycka?

När jag kollade hade vissa grupper i stort sett oförändrad livslängd, medan andra ökat med flera år.
Alla har chansen att studera. En god ekonomi kan man bygga upp genom flit och sparsamhet. Ohälsosam livsstil är var och ens eget val. Rättvisa är definitivt inte att alla ges samma utfall oberoende av egen insats, även om jag medger att det är en definition som ofta används på vänstersidan.

Om du har hittat något som stöder påståendet om att vissa grupper skulle ha haft oförändrad livslängd så föreslår jag att du postar den länken. Den jag gav dig från SCB visar att du har fel i påståendet om att det skulle vara så baserat på utbildning i alla fall.
Citera
2017-03-24, 21:24
  #2081
Medlem
Grejen är att Mentat till vissa delar har rätt i så motto att det gamla ATP systemet var ohållbart.
Pengar växer inte på träd ens i ett pensionssystem så att en ändring var nödvändig är odiskutabelt.
Vidare pekar hen på verkliga problem i pensionsbetalningssammanhang.
Vi blir onekligen äldre och äldre i genomsnitt plus att antalet pensionärer ökar eftersom.

Det sagt sjunger jag inte nuvarande systems lov.Det är underfinansierat och klarar därmed inte av att ge nuvarande och framtida pensionärer den ekonomiska verklighet som de har fötjänat i tillräckligt hög numerär storlek.

Sålunda måste något göras.Åtgärden synes klar och kräver inte Einsteinsliknande formler.
Mera pengar måste tillföras pensionssystemet.Så enkelt är det.
Citera
2017-03-24, 22:00
  #2082
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Alla har chansen att studera. En god ekonomi kan man bygga upp genom flit och sparsamhet. Ohälsosam livsstil är var och ens eget val. Rättvisa är definitivt inte att alla ges samma utfall oberoende av egen insats, även om jag medger att det är en definition som ofta används på vänstersidan.
Ursäkta ordvalet, men dina antydningar ger lite obehagliga associationer. Du menar att man väljer att bli fattig, outbildad, alkoholist? Man får skylla sig själv?
Alla har samma förutsättningar, en vissa tar bättre tillvara sina chanser? Inte många anammar dessa tankar idag, även de värsta högerextremister måste nog medge att folk föds med olika förutsättningar som påverkar livet och framtiden. Inte kan det vara slumpen eller fria val som gör att överklassbarn generellt lyckas bättre i livet än barn från arbetarklassen?

Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Om du har hittat något som stöder påståendet om att vissa grupper skulle ha haft oförändrad livslängd så föreslår jag att du postar den länken. Den jag gav dig från SCB visar att du har fel i påståendet om att det skulle vara så baserat på utbildning i alla fall.
Har jag sagt "oförändrad livslängd" så har jag fel. Däremot skiljer det markant i ökningen av livslängden. När vi matas med glädjerapporter om hur gamla och friska vi kommer bli gäller detta främst de rika och välutbildade. Men detta tas som intäkt hos våra politiker för att få oss att acceptera en allt högre pensionsålder, vilket kommer att slå hårt mot de grupper som fått en mycket måttlig eller obetydlig ökning av livslängden.
Citera
2017-03-24, 22:29
  #2083
Medlem
Nedanstående tror jag att partierna bakom reformen kommer att få svårt att hantera för jag tror att pensionärerna har fått nog och börjar se sig om utanför boxen. De har trots allt byggt upp landet.

Ett slopande av pensionärsskatten och en kraftig höjning av garantipensionerna. De dåliga ekonomiska villkor som många äldre idag tvingas leva under är inte värdigt ett välfärdsland som Sverige. Vi vill anslå betydande medel för att redan under nästa mandatperiod kunna avskaffa skillnaden i beskattning mellan pension och lön och för att kunna förbättra levnadsvillkoren för de äldre, ofta kvinnor, som idag har lägst pension.

https://sd.se/valmanifest/trygghet-o...-alderns-host/
Citera
2017-03-25, 06:27
  #2084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ursäkta ordvalet, men dina antydningar ger lite obehagliga associationer. Du menar att man väljer att bli fattig, outbildad, alkoholist? Man får skylla sig själv?
Alla har samma förutsättningar, en vissa tar bättre tillvara sina chanser? Inte många anammar dessa tankar idag, även de värsta högerextremister måste nog medge att folk föds med olika förutsättningar som påverkar livet och framtiden. Inte kan det vara slumpen eller fria val som gör att överklassbarn generellt lyckas bättre i livet än barn från arbetarklassen?
Vi har givetvis olika genetiska förutsättningar men skolan står öppen för alla. Det är var och ens eget val om man väljer att börja röka, knarka eller supa också. Föräldrar hjälper givetvis sina barn så gott de kan och där kan säkert vissa hjälpa barnen mer än andra men man behöver inte ha föräldrar som känner en VD för att få ett jobb, skaffa ett hus eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Har jag sagt "oförändrad livslängd" så har jag fel. Däremot skiljer det markant i ökningen av livslängden. När vi matas med glädjerapporter om hur gamla och friska vi kommer bli gäller detta främst de rika och välutbildade. Men detta tas som intäkt hos våra politiker för att få oss att acceptera en allt högre pensionsålder, vilket kommer att slå hårt mot de grupper som fått en mycket måttlig eller obetydlig ökning av livslängden.
Du sade att "De[t] som är rika och välutbildade lever längre, medan de lågavlönande står kvar på samma siffror."
Det är bevisligen inte sant. 1,4 år i ökad livslängd för outbildade män mot 1,6 år för högutbildade är definitivt ingen "markant skillnad" och det är mycket långt ifrån att lågavlönade (som jag här jämställer med lågutbildade då det finns en stark koppling) "står kvar på samma siffror"
Citera
2017-03-25, 08:35
  #2085
Medlem
Nu tror jag att SD fick åtskilliga sympatisörer bland 2 miljoner röstberättiga pensionärer samt av kommande pensionärer som kanske blivit blåsta inte bara av Allra.
Men bland pensionärerna sjuder det efter nyheten om 195 kronor i månaden extra för en genomsnittlig kvinnlig pensionär (131 kronor för män).
– Släng dig i väggen, Löfven! lyder en kommentar.
– Dessutom är bostadstilläggen inlåsta i en utredning så att dessa förändras tidigast år 2019. Det är alldeles för lång tid när man har låg pension, skriver SPF Seniorernas ordförande.

http://www.expressen.se/dinapengar/p...vaggen-lofven/

Ekot: Fler bolag än Allra misstänks för brott
Premiepensionssystemet har blivit utsatt för omfattande bedrägerier av brottslingar, skriver Pensionsmyndigheten i ett dokument som har skickats till regeringen. Fler bolag än Allra – som SvD har granskat i en rad artiklar – är misstänkta för brotten. Det rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

En vecka har gått sedan Pensionsmyndigheten kastade ut Allra från fondtorget och begärt att pensionsbolaget ska överföra spararnas pengar. Totalt rör det sig om 16 miljarder kronor som 102 000 sparare har rätt att omplacera i andra PPM-fonder. Men ännu så länge har inga pengar inkommit till Pensionsmyndigheten.
Citera
2017-03-26, 10:09
  #2086
Medlem
”– Det är tragiskt. Jag kan inte se det annat än som valfläsk, säger kvinnan som har jobbat i livsmedelsbutik och inom barnomsorgen och i dag som pensionär med sin tjänstepension får ut ungefär 10 000 i månaden.
Hon tycker att regeringen och Stefan Löfven borde se på pensionssystemet i Norge och sedan skämmas”.
Sedan kan man inte bara skälla på Löfven utan på alla partier bakom reformen.

Att se på Norge skulle man kunna göra men politikerna är livrädda för att det då även skulle avslöjas att de norska folkvalda har tvingats anpassa deras tjänstepension till att ligga i ett medel av löntagarnas tjänstepensioner för det norska folket ansåg att som företrädare så skulle de inte skulle själva kompenseras med topptjänstepensioner långt från folket, på samma sätt som de insåg att de inte skulle få igenom bromsen när de införde det nya pensionssystemet.

”– Den norska allmänheten har ingen aning om att det finns något som heter broms i Sverige. Det hade varit väldigt svårt att genomdriva något liknande i Norge, säger Mi Ah Schøyen på forskningsinstitutet NOVA (Norska institutet för forskning om barndom, välfärd och åldrande).”
Citera
2017-03-26, 17:15
  #2087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Nedanstående tror jag att partierna bakom reformen kommer att få svårt att hantera för jag tror att pensionärerna har fått nog och börjar se sig om utanför boxen. De har trots allt byggt upp landet.

Ett slopande av pensionärsskatten och en kraftig höjning av garantipensionerna. De dåliga ekonomiska villkor som många äldre idag tvingas leva under är inte värdigt ett välfärdsland som Sverige. Vi vill anslå betydande medel för att redan under nästa mandatperiod kunna avskaffa skillnaden i beskattning mellan pension och lön och för att kunna förbättra levnadsvillkoren för de äldre, ofta kvinnor, som idag har lägst pension.

https://sd.se/valmanifest/trygghet-o...-alderns-host/

Som vanligt. Svenska pensionärer uppträder som valfri femåring och tar noll ansvar för sina egna handlingar. Det var trots att dem som röstade på politiker som lovade allt till alla men som ingen person som klarat grundskolan kunde trott på. Dags för dessa lata slöfockar att inse att det inte kommer komma några stekta sparvar flygande, utan man får faktiskt ta lite eget ansvar. Jag förstår att det måste komma som en chock när man kunnat leva ett helt liv utan att behöva ta det minsta ansvar, men någon gång ska vara den första, även för våra bortskämda pensionärer.
Citera
2017-03-26, 20:16
  #2088
Medlem
Det kanske kommer in ett nytt parti i riksdagen som riktar in sig på kvinnopensioner.

http://www.kuriren.nu/opinion/vem-bl...nm4496719.aspx
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback