Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-07, 21:37
  #121
Medlem
Här finns att läsa att prognoserna är felaktiga (en sorts glädjekalkyl)

http://www.svd.se/naringsliv/investe...on_7617098.svd
Citera
2014-02-08, 00:31
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
PGI (taket) är i år är inkomstbasbeloppet 56900 x 7,5=426750 /12 =35563kr i månaden
Av 426750 avsätts 16% till inkomstdelen=68280 och premiedelen 2,5% =10669 kr.

Med en månadslön på 20000 kr = 240000 i årsinkomst avsätts 38400 resp 6000 kr

http://www.skatteverket.se/privat/sj...43e800031.html

NEJ jag börjar bli jävligt trött på dig nu. Det här är en allvarlig fråga och du tramsar runt. ge oss en källa på hur du räknar eler håll käft. Tänker du fortsätta dra upp prisbasbeloppet så förklara varför.
Citera
2014-02-08, 01:08
  #123
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Hela pensionssystemet är en stor blåsning och inget annat än ett jävla pyramidspel, det är bara dumma jävlar som tror att de kommer få ut någon pension och ifall Sverige inte hade varit ett skitland så hade vi inte haft något pensionssytem och alla hade fått spara ihop själv istället. Fast det kommer självklart att komma i framtiden när det här efterblivna kommunistsystemet kollapsar.
Citera
2014-02-08, 09:26
  #124
Medlem
Först och främst har jag aldrig använt prisbasbeloppet utan inkomstbasbeloppet. Sedan är det en omöjlighet att räkna ut vad en person får i pension tex år 2030 för allt är progoser (vad man tror).Däremot kan man backa tex 40 år för då har man alla siffror (facit) om vad pensionen skulle bli i år. Man har då alla årsinkomster sista 40 åren och då kan man räkna ut både inkomstdel och premiedel för respektive år,premiedelen som då enligt ppm har en tillväxt på 2% per år.
Citera
2014-02-08, 12:20
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Först och främst har jag aldrig använt prisbasbeloppet utan inkomstbasbeloppet. Sedan är det en omöjlighet att räkna ut vad en person får i pension tex år 2030 för allt är progoser (vad man tror).Däremot kan man backa tex 40 år för då har man alla siffror (facit) om vad pensionen skulle bli i år. Man har då alla årsinkomster sista 40 åren och då kan man räkna ut både inkomstdel och premiedel för respektive år,premiedelen som då enligt ppm har en tillväxt på 2% per år.

Det spelar ingen roll ifall du använder prisbasbeloppet elle inkomstbasbeloppet visa hur du räknat och varför annars så är nog min pensions uträknaingar att föredra.

Prisbasbeloppet elle inkomstbasbeloppet är totalt ointeresant det som är interesant är relationen mellan antal pensionärer och hur länge de lever i förhållande till antal som arbetar.
Citera
2014-02-08, 13:17
  #126
Medlem
Inkomstbasbeloppet har en avgörande betydelse. En riksdagsman dom nu har 59800 kr i månaden får "bara" räkna på 35563 kr, alltså resterande lön upp till 59800 kr är inte pensionsgrundande.
Citera
2014-02-08, 13:25
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Inkomstbasbeloppet har en avgörande betydelse. En riksdagsman dom nu har 59800 kr i månaden får "bara" räkna på 35563 kr, alltså resterande lön upp till 59800 kr är inte pensionsgrundande.

Nej den saknar helt och hållet betydelse. Dagens inkomstbasbelopp sägger absolut ingenting om den framtida finansieringen av pensionerna utan kan bara användas till att beräkna pensionsrätter vilket i sig inte säger någonting om hur mycket pensionsbidrag du kommer att få.

Så tänker du redovisa hur du räknat eller erkänner du att du drog siffran ur röven?
Citera
2014-02-08, 13:41
  #128
Medlem
Jag har väl aldrig skrivit hur den ska finansieras utan gör bara ett konstanterande att pensionerna blir förnedrande trots 10-15 år längre i arbetslivet gentemot ATP (30 år) så är det nästan en halvering i pensionsutbetalningen.
Citera
2014-02-08, 13:43
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Jag har väl aldrig skrivit hur den ska finansieras utan gör bara ett konstanterande att pensionerna blir förnedrande trots 10-15 år längre i arbetslivet gentemot ATP (30 år) så är det nästan en halvering i pensionsutbetalningen.

Det kan du inte hävda utan att ha en beräkningsmodell.
Citera
2014-02-08, 17:29
  #130
Avstängd
Tammers avatar
Trots allt har pensionssystemet fungerat utmärkt fram till för ca 10-20 år sedan. Om det sen beror på felkalkyler eller att landet invaderats av horder av utomeuropeiska flyktingar som inte betalat in en krona till systemet men ändå har rätt till pension skall vara osagt. För det vore märkligt om en relativt välutbildad, arbetsam och plikttrogen folkgrupp som vi svenskar inte kunde unna oss en hygglig standard på ålderns höst. Och som Anders Borg säger: "Det går bra för Sverige". Men då undrar vi: var är pengarna?
Citera
2014-02-09, 12:49
  #131
Medlem
Jag har utbildat i gamla FP, Pensionstillskott och ATP. Sedan började jag grotta i pensionsreformen med delningstal och premiepension och trodde att miniräknaren var trasig. Folket skulle placera i aktier och fonder och om det gick dåligt så skulle politikerna bara slå sig fria och säga att din dåliga pension beror på att du gjort dåliga val.

Ungefär samtidigt gjorde ett par journalister ett test. De flesta har väl hört talas om den pilkastande apan Ola, som med hjälp av slumpen överträffade välbetalda analytikerproffs när det gällde att hitta vinnaraktier?

När jag började debattera reformen i tidningarna så fick jag mothugg från nästan alla partiers riksdagsmän som försvarade reformen, ibland undertecknat av ett flertal för att ge tyngd och övertyga om reformens förträfflighet.

http://www.aktiespararna.se/inledare...op-up-nej-tack
Citera
2014-02-09, 14:53
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Jag har utbildat i gamla FP, Pensionstillskott och ATP. Sedan började jag grotta i pensionsreformen med delningstal och premiepension och trodde att miniräknaren var trasig. Folket skulle placera i aktier och fonder och om det gick dåligt så skulle politikerna bara slå sig fria och säga att din dåliga pension beror på att du gjort dåliga val.

Ungefär samtidigt gjorde ett par journalister ett test. De flesta har väl hört talas om den pilkastande apan Ola, som med hjälp av slumpen överträffade välbetalda analytikerproffs när det gällde att hitta vinnaraktier?

När jag började debattera reformen i tidningarna så fick jag mothugg från nästan alla partiers riksdagsmän som försvarade reformen, ibland undertecknat av ett flertal för att ge tyngd och övertyga om reformens förträfflighet.

http://www.aktiespararna.se/inledare...op-up-nej-tack


Ärligt talat lägg ner ifall du inte har något att komma med. Den pilkastande apan Ola? Det är inte ens möjligt att ägna sig åt stock-picking i ppm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback