Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-12, 22:30
  #1201
Medlem
Unga har tidigare haft lägre arbetsgivaravgifter.

Den 1 juli 2016 höjs sedan arbetsgivaravgifterna till full nivå, d v s 31,42 %. Från och med då kommer alltså fulla arbetsgivaravgifter gälla för all personal som inte fyllt 65 år vid 2016 års ingång.
Citera
2016-03-12, 22:48
  #1202
Medlem
Om man fördelar 7700 personer till 290 kommuner och till deras hälsocenter , äldreboenden och hemtjänst så blir det totalt 27 st till varje kommun. Oj vad många chefer det ska behövas. Du gnäller över kostnaden för tjänstepension men vad kostar det att ha alla dessa arbetslösa.
Citera
2016-03-12, 23:26
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Om man fördelar 7700 personer till 290 kommuner och till deras hälsocenter , äldreboenden och hemtjänst så blir det totalt 27 st till varje kommun. Oj vad många chefer det ska behövas. Du gnäller över kostnaden för tjänstepension men vad kostar det att ha alla dessa arbetslösa.

Spelar givetvis ingen roll, på vissa ställen blir de droppen som får bägaren att rinna över och på andra kan de så klart få plats då man redan har kapaciteten i organisationen. På det stora hela bör effekten bli ganska exakt den jag skissade upp. Idén om att en extra alltid går att knö in utan extrakostnader är felaktig. I så fall kan man ju alltid knö in en till och en till och en till i oändligheten.

Jag gnäller inte, jag påpekar att när man börjar slänga sig med siffror bör man göra det ordentligt och inte ignorera bortåt 50% av kostnaden för att ha en anställd i arbete.

Känns inte heller som att din lösning är något alexanderhugg direkt. Först ska du lyckas ta 8 miljarder av EU, för dessa ska du sedan höja 167000 av 770000 garantipensionärers garantipension och med skattepengarna som detta genererar lyckas du höja sysselsättningen med ungefär 1 promille.
Citera
2016-03-13, 00:06
  #1204
Medlem
Det handlar ju om pensionerna och jag visar att man lätt kan höja garantipensionen utan skattehöjning och att man då samtidigt skulle få en bonus i 7700 i fasta jobb oavsett om det är en promille.

Till och med Morgan Johansson har haft förslag på att dra i medlemsavgiften fast då för länder som inte tar emot flyktingar.
Det är ett gyllene tillfälle nu att kräva dessa (minst) 8 miljarder när Storbritannien har fått eller får fortsatt rabatt på medlemsavgiften som Sverige dessutom är med och betalar för GB.
Citera
2016-03-13, 00:23
  #1205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Det handlar ju om pensionerna och jag visar att man lätt kan höja garantipensionen utan skattehöjning och att man då samtidigt skulle få en bonus i 7700 i fasta jobb oavsett om det är en promille.

Till och med Morgan Johansson har haft förslag på att dra i medlemsavgiften fast då för länder som inte tar emot flyktingar.
Det är ett gyllene tillfälle nu att kräva dessa (minst) 8 miljarder när Storbritannien har fått eller får fortsatt rabatt på medlemsavgiften som Sverige dessutom är med och betalar för GB.

Fast om du höjer pensionen för alla garantipensionärer och inte bara 167000 av dem så blir det inte ens en tusenlapp var och det blir fortfarande inga 7700 jobb utan snarare hälften.

Men visst, kör på, lyckas man förhandla ner EU avgiften har jag inget principiellt emot att ge garantipensionärerna lite mer.
Citera
2016-03-13, 09:02
  #1206
Medlem
Garantipensionen betalas inte från allmänna pensionssystemet utan statsbudgeten. För 2016 är 14,3 miljarder kronor avsatt.
För full garantipension krävs minst 40 år i Sverige. En ogift person får 7 863 kronor i månaden i full garantipension 2016. Samma siffra för en gift person är 7 014 kronor.

Menar du att statsbudgeten när det gäller garantipensionen är underfinansierad?

Utgifterna för garantipensionen uppgick till 16,5 miljarder kronor, bostadstillägget 8,4 miljarder kronor och äldreförsörjningsstödet till 0,7 miljarder kronor. 2015 har 1,4 miljoner pensionärer, enbart inkomstgrundad pension, 770 000 personer (41 procent av alla personer 65 år eller äldre) har någon del garantipension, 291 700 personer (14 procent) har någon del bostadstillägg och 19 000 personer (knappt 1 procent) har någon del äldreförsörjning.

Det är faktiskt riksdagspartierna som ska förklara varför det är viktigare att betala då dessa 8 miljarder till EU istället för att tänka på svenska folket. Men i slutändan är det faktiskt det svenska folket som avgör vilka de ska rösta på.

Man kan även tänka på att dessa 7700 som jag refererar till har a-kassa som då staten skulle slippa betala ut.
Citera
2016-03-13, 15:19
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Garantipensionen betalas inte från allmänna pensionssystemet utan statsbudgeten. För 2016 är 14,3 miljarder kronor avsatt.
För full garantipension krävs minst 40 år i Sverige. En ogift person får 7 863 kronor i månaden i full garantipension 2016. Samma siffra för en gift person är 7 014 kronor.

Menar du att statsbudgeten när det gäller garantipensionen är underfinansierad?

Många garantipensionärer har även vanlig pension, garantipensionen täcker upp även om du har vanlig så länge den vanliga är låg nog. Inte helt insatt i reglerna men det är 770000 som får nån form av garantipension idag. Så ska du höja alla som får garantipensions pension med 4000:- är det nog nästan alla de 770000 pensionärer som får någon andel garantipension idag som ska få höjningen plus alla som tillkommer längs vägen upp. Dvs fler blir plötsligt berättigade till ytterligare garantipension om du höjer den.

770000*4000kr*12mån = 37 miljarder
plus att väldigt många fler skulle få deltäckning vilket förmodligen ökar den siffran betydligt.
__________________
Senast redigerad av darkdays 2016-03-13 kl. 15:23.
Citera
2016-03-13, 17:18
  #1208
Medlem
Läs en gång till ”Utgifterna för garantipensionen uppgick till 16,5 miljarder kronor”. Det står inte garantipensionärerna. I den summan ingår alltså alla som får garantipension.

Alla är inte fullblods garantipensionärer, många har kanske tex en tusenlapp så det du räknar på är felaktigt. Enligt ditt sätt att räkna så skulle då inte den budgeterade summan på 16,5 miljarder räckt till garantipensionärerna vilket det tydligen har gjort.

Jag ska förklara. Om vi går på fjolårets utgifter för garantipensionen. (16,5) säg 16 miljarder. Om Sverige haft 16 miljarder garantipensionärer så hade de fått en krona var. Tar man 8 miljarder och pumpar in till dem så får de en 50 öring var, alltså totalt 1,50 kr, vilket är en ökning med 50 %.
Citera
2016-03-13, 17:27
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Läs en gång till ”Utgifterna för garantipensionen uppgick till 16,5 miljarder kronor”. Det står inte garantipensionärerna. I den summan ingår alltså alla som får garantipension.

Alla är inte fullblods garantipensionärer, många har kanske tex en tusenlapp så det du räknar på är felaktigt. Enligt ditt sätt att räkna så skulle då inte den budgeterade summan på 16,5 miljarder räckt till garantipensionärerna vilket det tydligen har gjort.

Jag ska förklara. Om vi går på fjolårets utgifter för garantipensionen. (16,5) säg 16 miljarder. Om Sverige haft 16 miljarder garantipensionärer så hade de fått en krona var. Tar man 8 miljarder och pumpar in till dem så får de en 50 öring var, alltså totalt 1,50 kr, vilket är en ökning med 50 %.

Jo, men om man tänker som du betyder det att den som får 100% garantipension får 50% mer i pension medan den som får 10% garantipension bara får 5% mer i pension. Konsekvensen kan, om jag förstått systemet rätt, alltså bli att de med full garantipension plötsligt får mer i pension än de som inte har full, rimligt?
Citera
2016-03-13, 17:50
  #1210
Medlem
Ytterligare ett feltänk. Ingen kan få lägre än garantipension. Det fungerar ju så nu att åtskilliga får garantidel för att komma upp i garantipensionsnivån trots att de arbetat hela sitt liv.

Det är ett märkvärdigt tankesätt. Du menar att ”jag” som har säg en tusenlapp i garantidel ska gnälla över fullblods garantipensionärerna med sina 8000 kr och säga att de får minsann 100% medan jag bara får 10%.
Citera
2016-03-13, 18:16
  #1211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Ytterligare ett feltänk. Ingen kan få lägre än garantipension. Det fungerar ju så nu att åtskilliga får garantidel för att komma upp i garantipensionsnivån trots att de arbetat hela sitt liv.

Det är ett märkvärdigt tankesätt. Du menar att ”jag” som har säg en tusenlapp i garantidel ska gnälla över fullblods garantipensionärerna med sina 8000 kr och säga att de får minsann 100% medan jag bara får 10%.

Du hänger inte med. Just eftersom ingen ska kunna få lägre än garantipension måste du ju betala ut garantipension till många fler när du höjer nivån med 50% eftersom det finns väldigt många som har pensioner mellan 8-12000 idag. Därför räcker inte dina 8 miljarder till en i närheten av lika stor höjning som du räknar med. Är du med?

Det blir ju också möjligtvis problematiskt om det plötsligt inte blir nån skillnad alls på pensionen oavsett om man har jobbat eller inte för många fler än det redan är idag...
__________________
Senast redigerad av darkdays 2016-03-13 kl. 18:18.
Citera
2016-03-13, 19:33
  #1212
Medlem
Alla skulle vinna på mitt sätt att räkna. Dels fullblodsgarantipensionärerna men även de som arbetat och får delar av garantipensionen, för de skulle få ett golv att utgå från när de plussar på tjänstepensionen.

Medelårsinkomst 2011 för pensionärer över 65 år: 178 000= 14800 kr/mån.
Män: 220 000= 18333 kr/mån
Kvinnor: 143 000 = 11916 kr/mån

Tittar man på de här siffrorna så skulle det knappast bli något dyrare för att täcka upp till garantipensionsnivån. Det skulle bara gälla i princip kvinnorna. Tar man dessutom och räknar in allt staten skulle slippa dela ut i form av A-kassa till 7700 personer så skulle den summan räcka gott och väl att täcka upp mellanskillnaden framgent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback