Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-08, 12:30
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
Men sluta med dina fatala försök till att misskreditera mig. Du resonerar synnerligen ohederligt och du verkar inte ens skämmas över det.

Nu var det ju inte så att jag krävde en källa på att kolhydrater ger upphov till fetma, det var ditt påstående om att en vegetabiliskt baserad föda gav upphov till fetare människor än folk som äter "animaisk föda". Kort och gott, vegetarianer mot köttätare.

Vaska fram en källa på att vegetarianer är fetare eller mer överviktiga än köttätare. Annars får du ta tillbaka ditt påstående. Lösa indicier att vegetarianer äter mer kolhydrater och att kolhydrater kan ge upphov till fettbildning är så lösryckt att det är pinsamt. Vad tror du att det bevisar?

Seriöst Platonius, om du förväntar att någon ska ta dina åsikter på allvar så måste du vara lite mer intellektuellt hederlig. Vet du vad Epistemologi är? Börja där http://sv.wikipedia.org/wiki/Epistemologi . Läs en kurs om du har möjlighet, eller åtminstone en bok om det.


Du verkar inte förstå naturen. Vad är kolhydrater? Vad är socker? Vad är sädesslag? Vad är frukter?
Jo, dessa är helt vegetabiliska organismer som ingår i din vegetariska kost. Jag behöver väl knappast en källa på att en frukt är fortplantningsorganet för en växt? Eller att vete, havre och råg är växter?

Det finns som sagt hur mycket forskning som helst som påvisar att kolhydrater är orsaken till fetman. Det mesta finns samlat i länken som jag gav dig.

Fast du trodde väl säkert att dina kära växter var uppbyggda av metaller och proteiner, vegetarian som du är.
Citera
2014-02-08, 12:33
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspari-
Ska mina barn äta sig mätt på spannmål å grönsaker? Nej du lilla vän.

Precis, då kan man lika gärna ge barnen godis och läsk till lunch. De innehåller ungefär lika mycket kolhydrater.
Citera
2014-02-08, 12:51
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
Ad hominem. Du utesluter dig ännu en gång. Kan du seriöst inte föra en filosofisk diskussion om varför det är etiskt rätt att äta kött och varför det är etiskt rätt och även det mest pragmatiska att barnen ska äta kött till varje måltid? För hittills så låter du bara såhär: "personangrepp, lögn lögn löng. Överdrift. Högubbe lögn högubbe".

Det är litegrann som att diskutera invandringspolitik med en politiskt korrekt vänsterpartist. Ännu har inte etiketterna kommit igång dock.


Okej, vi går ner på lågstadienivå då du inte klarar av något högre.

En organism föds, den lever sitt liv och blir sedan mat åt en annan organism som föds. Den organismen som sedan har ätit av organism 1 blir föda för organism 3 och så går det till i all oändlighet. Det kallas för naturens kretslopp. Djur föds och djur dör, växter växer - växter dör så är livets cykel. Det finns inget etiskt med det.

För människan spelar det ingen roll vad för djur vi äter. Vi kan äta alla djur - även oss själva. Det som begränsar vårt urval är vad vi i samhällsgruppen tycker är korrekt. En del samhällen äter gris, kor och fågel, andra äter hund, katt, gris, getter, kameler. Ett flertal äter kanin.

Vi är skapta för att äta kött, fett och frukt. Frukten äter vi säsongsvis när det behagar och vi får inte i oss så mycket frukt att vi blir feta.

När den Neolitiska revolutionen kom så började människan äta växter. Något som vi som människor inte kan bryta ner då vi saknar biologisk aktivitet i vår sk. blindtarm. Vi börjar få problem i samhället på en gång. Sjukdomsepidemier och stora organiserade krig bröt ut. Svält och misär började göra sig påmind vid missväxt.

Den Neolitiska revolutionen och jordbrukssamhället har inte fört med sig något positivt. Det positiva kommer från den föregående domesticeringen av vilda djur. Det var då våra barn fick den näring de behövde och kunde växa bättre.

Före Jordbrukets upptåg var barnadödligheten väldigt låg, den var lite högre än den är idag. Under de närmaste 3000 åren har barnadödligheten legat mellan 50-70% (när vi hade jordbruk som huvudföda).

Idag ser vi överfeta 6-månaders bebisar som enbart har fått välling och andra spannmål.

Vad är då spannmål? Jo, vegetabilisk kost!
Citera
2014-02-08, 23:46
  #124
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Okej, vi går ner på lågstadienivå då du inte klarar av något högre.

En organism föds, den lever sitt liv och blir sedan mat åt en annan organism som föds. Den organismen som sedan har ätit av organism 1 blir föda för organism 3 och så går det till i all oändlighet. Det kallas för naturens kretslopp. Djur föds och djur dör, växter växer - växter dör så är livets cykel. Det finns inget etiskt med det.

För människan spelar det ingen roll vad för djur vi äter. Vi kan äta alla djur - även oss själva. Det som begränsar vårt urval är vad vi i samhällsgruppen tycker är korrekt. En del samhällen äter gris, kor och fågel, andra äter hund, katt, gris, getter, kameler. Ett flertal äter kanin.

Vi är skapta för att äta kött, fett och frukt. Frukten äter vi säsongsvis när det behagar och vi får inte i oss så mycket frukt att vi blir feta.

När den Neolitiska revolutionen kom så började människan äta växter. Något som vi som människor inte kan bryta ner då vi saknar biologisk aktivitet i vår sk. blindtarm. Vi börjar få problem i samhället på en gång. Sjukdomsepidemier och stora organiserade krig bröt ut. Svält och misär började göra sig påmind vid missväxt.

Den Neolitiska revolutionen och jordbrukssamhället har inte fört med sig något positivt. Det positiva kommer från den föregående domesticeringen av vilda djur. Det var då våra barn fick den näring de behövde och kunde växa bättre.

Före Jordbrukets upptåg var barnadödligheten väldigt låg, den var lite högre än den är idag. Under de närmaste 3000 åren har barnadödligheten legat mellan 50-70% (när vi hade jordbruk som huvudföda).

Idag ser vi överfeta 6-månaders bebisar som enbart har fått välling och andra spannmål.

Vad är då spannmål? Jo, vegetabilisk kost!

Du kanske kan leverera en källa på att vegetabilisk kost resulterar i en barnadödlighet på 50-70%.
Hint, du tror inte att det kan ha att göra med andra saker? Såsom avsaknad av penicillin? Dålig kunskap om hur infektioner uppstår. Dålig tillgång till medicinsk vård. Ensidig kost(Oavsett om man bara äter välling eller bara äter griskött så är det dåligt. Kosten ska varieras). Fattiga förhållanden.
Nej då, det Mååååååste vara den "vegetariska dieten".

Herrejisses. Det roliga är att du tangerar så mycket av vad som tas upp i föreläsningar om psykologin bakom Anti-veganism. Kika här! http://www.vegvids.com/video/28919/u...e-psychology-o

Att du påstår att du måste förklara dig utifrån en lågstadienivå gör inte att du har mer rätt. Du greppar efter halmstrån när du ser samband som inte existerar.

Detta är som att diskutera med en fundamentalistisk religiös människa. Så mycket antingen eller. Att du inte kan leverera något bevis för att veganer/vegetarianer är överrepresenterade i gruppen feta/sjuka/undernärda samt bevis på att det är på grund av deras diet är slående för den här diskussionen. Du försöker påstå att det är "nödvändigt" att äta kött. Varför säger jag? Vad är det kött har som en allsidig kost utan kött har?

Wait for it...

Waaaaait...

Hooooooold it..

Jag fick en vision! Du kommer att svara Protein!

Hade jag rätt?
Citera
2014-02-08, 23:59
  #125
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Du verkar inte förstå naturen. Vad är kolhydrater? Vad är socker? Vad är sädesslag? Vad är frukter?
Jo, dessa är helt vegetabiliska organismer som ingår i din vegetariska kost. Jag behöver väl knappast en källa på att en frukt är fortplantningsorganet för en växt? Eller att vete, havre och råg är växter?

Det finns som sagt hur mycket forskning som helst som påvisar att kolhydrater är orsaken till fetman. Det mesta finns samlat i länken som jag gav dig.

Fast du trodde väl säkert att dina kära växter var uppbyggda av metaller och proteiner, vegetarian som du är.


Ja, det finns forskning som visar att kolhydrater KAN orsaka fetma. Men för helvete, plocka upp en bok om näringslära eller spendera tio minuter på wikipedia. Antingen trollar du eller så är du ruskigt intellektuellt ohederlig. Du har en ojust bevisföring när du använde forskning på det där sättet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Correla...mply_causation
http://kolhydrater.ifokus.se/article...0847e0-avokado
Dessutom så innehåller många växter mineraler såsom järn, jod o.s.v. Så även där har du fel
Att en vegetabilisk kost inte innehåller protein är så innehållslöst och befängt att jag inte vet var jag ska börja. Sojabönan ligger på drygt 13% protein. Linser 9%. Ärtor 5% Bönor 12% Eller varför inte Quinoa som innehåller 15% protein samt alla de nio essentiella aminosyrorna? (http://www.healthaliciousness.com/ar...in-protein.php)

Om du styrketränar så kan man säga att du behöver cirka 2g protein per kg kroppsvikt. Så väger du 70kg är 140g protein per dag en bra riktlinje för att hålla sig anabol. Inga större problem således.

Sen vet jag inte vilka miljöer du rör dig i men alla vegetarianer/veganer jag känner är smala. Men bara för det så drar jag ingen anekdotisk bevisföring på det och tänker påstå att vegetarisk kost är DET NYTTIGASTE SOM FINNS OCH ALLA MÅSTE ÄTA DET!

Anledningen till att du gör det ligger i psykologin bakom köttätandet. http://www.vegvids.com/video/28919/u...e-psychology-o
Köttätare påstår ofta att man ska äta kött för att det är normalt, naturligt och nödvändigt. Känner du igen det här? Kika filmen och kom med vettig kritik så blir jag imponerad.
__________________
Senast redigerad av TopC4T 2014-02-09 kl. 00:02.
Citera
2014-02-09, 09:45
  #126
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
Ja, det finns forskning som visar att kolhydrater KAN orsaka fetma. Men för helvete, plocka upp en bok om näringslära eller spendera tio minuter på wikipedia. Antingen trollar du eller så är du ruskigt intellektuellt ohederlig. Du har en ojust bevisföring när du använde forskning på det där sättet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Correla...mply_causation
http://kolhydrater.ifokus.se/article...0847e0-avokado
Dessutom så innehåller många växter mineraler såsom järn, jod o.s.v. Så även där har du fel
Att en vegetabilisk kost inte innehåller protein är så innehållslöst och befängt att jag inte vet var jag ska börja. Sojabönan ligger på drygt 13% protein. Linser 9%. Ärtor 5% Bönor 12% Eller varför inte Quinoa som innehåller 15% protein samt alla de nio essentiella aminosyrorna? (http://www.healthaliciousness.com/ar...in-protein.php)

Om du styrketränar så kan man säga att du behöver cirka 2g protein per kg kroppsvikt. Så väger du 70kg är 140g protein per dag en bra riktlinje för att hålla sig anabol. Inga större problem således.

Sen vet jag inte vilka miljöer du rör dig i men alla vegetarianer/veganer jag känner är smala. Men bara för det så drar jag ingen anekdotisk bevisföring på det och tänker påstå att vegetarisk kost är DET NYTTIGASTE SOM FINNS OCH ALLA MÅSTE ÄTA DET!

Anledningen till att du gör det ligger i psykologin bakom köttätandet. http://www.vegvids.com/video/28919/u...e-psychology-o
Köttätare påstår ofta att man ska äta kött för att det är normalt, naturligt och nödvändigt. Känner du igen det här? Kika filmen och kom med vettig kritik så blir jag imponerad.
Människan är allätare och ett rovdjur, precis som grisen och råttan, vi äter det vi kan äta och vad tillfället erbjuder.
Vi är programerade för att jaga och att döda.
Hela vegantramset är just trams av övergödda moderna människor, ingenting något naturfolk ägnar sig åt.
Citera
2014-02-09, 13:39
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
Du kanske kan leverera en källa på att vegetabilisk kost resulterar i en barnadödlighet på 50-70%.
Hint, du tror inte att det kan ha att göra med andra saker? Såsom avsaknad av penicillin? Dålig kunskap om hur infektioner uppstår. Dålig tillgång till medicinsk vård. Ensidig kost(Oavsett om man bara äter välling eller bara äter griskött så är det dåligt. Kosten ska varieras). Fattiga förhållanden.
Nej då, det Mååååååste vara den "vegetariska dieten".


Du kan inte din historia riktigt. Det är tack vare jordbruket som vi har fått en barnadödlighet på upp till 70%. Det beror på att man födde fler barn (då kolhydrater har en skyndsam fertil effekt) samt att de små grupperna plötlsigt blev större och fler människor levde på samma plats. Vilket skapade sjukdomar och svält. Givetvis svalt barn även före den Neolitiska revolutionen, men inte i den omfattning vi såg under medeltiden som exempel.

Äter du som vi är byggda för, dvs huvudföda Kött, fett, nötter blandat med frukt och vegi man hittar liter här och var så får du inte en ensidig kost. Du får en kost som vi människor är anpassade för.

Vi är apor, inte antiloper! Vi är skapta för att äta frukt och kött! Vi är inte skapta att äta grönsaker och spannmål, för då skulle vi ha en aktiv "blindtarm".

Oh, förresten: http://live.smashthefat.com/5000-cal...llenge-day-20/

Titta på grafen därunder så kommer du att se en jämförelsegraf på LCHF, CARB och VEG hur han gick upp i vikt med 5000cal.

Han startade med 86kg från sitt förra försök och ligger nu på 91,3kg med din strikta veganmat.
__________________
Senast redigerad av Platonius 2014-02-09 kl. 14:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback