Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-28, 21:17
  #1
Medlem
Hej, tidigare trodde jag i min naivitet att det räckte enbart med ett antivirus program installerat på min dator för att kunna känna mig trygg, numera vet jag man behöver flera stycken samtidigt för att vara på säkra sidan.

Jag har köpt f-secure internet security men vilka fler gratis program bör jag ha på min dator som ytterligare skydd? Jag gillar starkt adwcleaner som tar bort reklamvirus som F-secure samt microsofts skit security essentials missar...
Citera
2014-01-28, 21:22
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, som antivirusprogram så bör du endast använda ett program. Ju fler program inom denna kategori, desto sämre.

Du nämner F-Secure som produkt. Det bör räcka. Skaffa ett bra antispywareprogram, te.x Malwarebytes Anti-Malware. Håll programmen uppdaterad och använt ditt förnuft så bör du klarar dig.
Citera
2014-01-28, 21:40
  #3
Medlem
Sereenas avatar
Ett bra antivirus med brandvägg (jag kör Panda och det funkar prima för mig i en massa år) och ett anti-malware (malwarebytes har varit min trogne följeslagare).
Citera
2014-01-29, 00:57
  #4
Medlem
Oscaris avatar
Jag har använt 4-5 olika PC-datorer (både stationära och laptops) och har endast haft gratis-versionen av AVG antivirus installerad på alla. Inga anti-malware-produkter.
Jag har aldrig haft problem med något virus eller annat skit. Uppdaterar AVG en gång om dagen.
Citera
2014-01-30, 10:14
  #5
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det överlägset bästa virusskyddet är inte ens ett program!

Det bästa virusskyddet är att ha ett separat, dedicerat administratörskonto (Typ: PCAdmin) med ett starkt lösenord och sedan skapa ett vanligt användarkonto till sig själv och datorn andra användare..

Detta gör att de smittor som användarna drar in till datorn inte per automatik får administratörsbehörighet och dessa kan då till exempel inte längre skriva till Windowsmappen eller injicera kod till systemfiler eller ändra systemets inställningar.. (Det KRÄVS ju administratörsbehörighet för sådant)

Därmed har du på absolut enklaste sätt hindrat 70-80 till 90 procent av alla smittors riktiga skadeverkan.. De få som hamnar i datorn ändå är riktigt enkla att bli av med, bl.a. just för att de inte kunnat injicera kod till systemfiler och processer...

Använder du dessutom ett riktigt bra virusskyddsprogram utöver detta, så behöver du egentligen inte mer än så! Och med bra virusskydd så menar jag ett virusskydd som innehåller den i dag absolut viktigaste komponenten:

Ett riktigt bra skydd mot NYA & OKÄNDA smittor... Dvs. en riktigt bra beteendeanalysator (som t.ex. F-secures DeepGuard)

Ovan är dessutom precis det som alla "best practice" rekommenderar.. Det är precis så som t.ex. Linux och mac gör.... Om du i Linux och mac inte loggar in med ROOT som standard.. Varför skall du då alltid logga in som administratör i Windows??
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2014-01-30 kl. 10:16.
Citera
2015-02-28, 11:54
  #6
Medlem
MinDatorSupports avatar
Microsoft Security Essentials är ett gratis och enkelt antivirusprogram från Microsoft har fortfarande ett enkelt och tydligt gränssnitt med fyra huvudområden där användaren kan se systemets säkerhetsstatus, uppdatera virus- och spyware-definitioner, kontrollera historien av tidigare upptäckta hot, och ändra programinställningar.

Microsoft Security Essentials är ett gratis och enkelt antivirusprogram som innehåller tre typer av scan – snabb, fullständig eller anpassad. De kan schemaläggas för att köras vid en speciell tidpunkt eller på en särskild plats och kan ställas in så att de körs när datorn inte är i användning. Bekvämt nog uppdaterar Microsoft Security Essentials sin databas automatiskt, och är fullständigt integrerad med Windows Explorer och Windows brandvägg. Den har också en systemåterställningspunkt, om du behöver återställa någon överentusiastisk rensning.

Microsoft Security Essentials är Microsofts första försök till en separat säkerhetsapplikation för hemmabruk. Tack vare dess enkelhet och lämplighet för nybörjare, är den antagligen inte bästa val för mer avancerade användare eller professionella nätverksadministratörer, men för den genomsnittlige användaren täcker den allt grundläggande. Tänk dock på, att Microsoft Security Essentials inte av-infekterar filer – den raderar dem bara, om de är infekterade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback