2014-02-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En grej som ger stabilitet är att bygga "korgar" på sidorna som under normala förhållanden är vattenfylda och inte tillför varken flytförmåga eller vikt.
När korgen åker upp ur vattnet är den vattenfylld och då ökar vikten på ena sidan av flotten vilket gör att den kapsejsar mindre lätt.

Detta är implementerat på uppblåsbara räddningsflottar för att hindra att de kapsejsar i kraftig sjö.

Redigerat:
4 korgar under gummiblåsan.

http://www.viking-life.com/viking.ns...%20Aug2010.jpg
Lät som en riktigt smart idé, men frågan är hur mycket kostar en sådan egentligen? känns förövrigt lite överflödigt då vi inte kommer att vara ute och åka när det är "oväder".
Citera
2014-02-02, 17:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boucha32
men frågan är hur mycket kostar en sådan egentligen?
Borde gå att bygga av tät presenning eller kraftig gummi typ slang till traktordäck.
Citat:
känns förövrigt lite överflödigt då vi inte kommer att vara ute och åka när det är "oväder".
Det tänkte nog inte dom som festade på husbåten som kantrade förra året heller.
Citera
2014-02-02, 17:48
Medlem
Jag tror man kan kompensera oförutsedda tyngdpunktsförflyttningar på flotten genom att lägga betydande flytkraft utanför bryggdäckets kanter. Den samlade flytkraften hos tunnorna ska då ligga utanför bryggdäckets ytterkant.

Dessutom kan man förstärka flytkraften med plaströr typ igenpluggade vattenledningasrör eller liknande, som är strategiskt placerade längs ytterkanterna under själva bryggdäcket. Sedan får man väl styra tyngdmassan av gästerna mot bryggdäckets mittpunkt, kanske genom att ställa ölbackarna där. Samtidigt bör kanske åtkomsten av ytterkanterna blockeras med bänkar och dylikt.
Senast redigerad av HgF 2014-02-02 kl. 17:51.
Citera
2014-02-02, 17:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Dessutom kan man förstärka flytkraften med plaströr typ igenpluggade vattenledningasrör...
Fogskum, väger lite och har täta celler så borde va vattentätt, fylls röret med fogskum gör det inget om de skulle spricka.

Citat:
Sedan får man väl styra tyngdmassan av gästerna mot bryggdäckets mittpunkt, kanske genom att ställa ölbackarna där.
Citera
2014-02-02, 21:13
Medlem
Avva66s avatar
Så här ska det inte se ut i alla fall:

http://www.svt.se/cachable_image/137...ge/husbat2.jpg

Tunnorna är ju fanimej upprostade!

Jag tänker mej som om man vänder en barnbassäng upp och ner i vattnet, bara flytförmåga runt
kanterna och helt tät under. Det borde bli rätt stabilt, men kanske inget för er budget.
Citera
2014-02-02, 22:31
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Har rattat en sån där flotte med liten bod med rutor uppe på, hundratals gånger. Denna mätte cirka 4x8 meter och jag kan säga redan nu att 7,5hk är i underkant. När det började blåsa låg fanskapet still i vattnet. Halv eller full gas gjorde ingen skillnad. Detta i en insjö. Visst, nu funkade tillbyggnaden ovanpå lite som ett vindfång men ändå. Ni kommer också vilja ha något som liknar vindskydd och då står ni inför samma dilemma.

Har ni möjlighet och material, bygg frigolitfyllda pontoner av aluminium, istället för hela botten full med (blåa plast)-tunnor. Pontoner = mindre motstånd i vattnet och det _kan_ räcka med 7.5hk.

Vi körde sedemera med 16hk 2cyl i alla fall.

Vad som gäller material till pontoner ifall ni vill gå den vägen så rekommenderas andra och tredjesorteringen hos nån skrothandlare. Billigt och bra. Sikta på typ 5mm aluplåtar som tigas ihop.
Senast redigerad av Kalle-Dussin 2014-02-02 kl. 22:36.
Citera
2014-02-02, 23:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
Ni kommer också vilja ha något som liknar vindskydd och då står ni inför samma dilemma.
Borde inte va så svårt att bygga ett vindskydd som är nedfällbart av lite rör och lastbilskapell, billig vävd presenning funkar också men känsligare för revor.
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

Har för mig det kom fram i en annan tråd att pontonerna är av plastmaterial och det som syns är alger, djur och annan skit som kommer med åren.
Pontonerna skulle iallafall återanvändas till en ny husbåt.
Citera
2014-02-03, 01:50
Medlem
Citat:

Jag tänker mej som om man vänder en barnbassäng upp och ner i vattnet, bara flytförmåga runt
kanterna och helt tät under. Det borde bli rätt stabilt, men kanske inget för er budget.

Öh, tror du det där är tunnor så är du nog ute på tunt vatten.
Det är / var ju ett hus antagligen för några mille, lär nog vara byggt för ändamålet och duktigt bottenmålat.
Är väll inte ens säkert att det är metall, kan ju vara tjocka PVC rör eller likande med.
Citera
2014-02-03, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallee
Supande ska inte vara något problem, det går under flytbrygga om jag inte minns fel.

Har aldrig hört talas om detta. Däremot är ett "fartyg" juridiskt i sjösammanhang: "farkost som används till eller kan användas till transport på vatten". Det gäller även sjöflygplan och WIG-farkoster.

Har man en flotte så har man ett fartyg enligt detta. Enligt sjölagen är det en "båt" om inte flotten är stor nog för att vara ett fartyg.
Citera
2014-02-03, 14:23
Medlem
johanjosefssons avatar
Man kan ju samla på sig sånna där vattendunkar, dom brukar ju ligga spridda efter vägkanterna ute på vischan, på baksidan av mackar, etc. Där spar man ju in lite cash exempelvis. Flotte känns ju lite slit-och-släng, ingenting man vill slänga ner massa tusenlappar på för att sedan kasta bort när sommaren är över. Mycket roligare när man måste improvisera och sakta men säkert bygger upp den från allehanda skrot man hittar, än att ha alla delar redo och klara, med tillhörande bruksanvisning i högsta hugg.
Citera
2014-02-03, 16:39
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har för mig det kom fram i en annan tråd att pontonerna är av plastmaterial och det som syns är alger, djur och annan skit som kommer med åren.
Pontonerna skulle iallafall återanvändas till en ny husbåt.
Ok. Men att ha flytkraft under hela båten är inte bra tror jag,
blir båten övertung på en sida så kommer tunnorna i mitten att hjälpa till att välta båten.
Endast tunnor på sidorna borde bli stabilare.

Typ denna, fast inte med så många tunnor:

http://husbat.150m.com/#konstrbilder
Senast redigerad av Avva66 2014-02-03 kl. 17:00.
Citera
2014-02-03, 17:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ok. Men att ha flytkraft under hela båten är inte bra tror jag,
blir båten övertung på en sida så kommer tunnorna i mitten att hjälpa till att välta båten.
Jo sen bör man inte belasta pontoner till 90% som de hade gjort med husbåten för det ger inte mycket till marginaler.

75% belastning vid maxlast skulle jag vilja ha om jag byggde en flotte, risken finns alltid att de kommer fler människor än man tänkt, alla ställer sig på ena sidan, 400 liter bärs etcetera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in