Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 17:08
  #457
Medlem
zorroxs avatar
Husbygge skulle det ju handla om.
Istället blev det något socialprogram om ADHD.
Fullständigt värdelöst.
Citera
2017-03-22, 22:34
  #458
Medlem
SVT:s Husdrömmar är skit. För mycket känslobajsande och för lite hus&arkitektur.

Grand designs från England och Australien är bättre. Fräcka och spektakulära kåkar och garanterat fritt från programledare som böjer på huvudet och frågar inställsamt "hur känns det?".
Citera
2017-03-22, 22:45
  #459
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Grand designs från England och Australien är bättre. Fräcka och spektakulära kåkar och garanterat fritt från programledare som böjer på huvudet och frågar inställsamt "hur känns det?".

Konstigt att de kan hitta så mycket spännande projekt där, men inte här.

Vill folk inte skylta för att de bygger svart, tror ni?
Citera
2017-03-22, 23:33
  #460
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Konstigt att de kan hitta så mycket spännande projekt där, men inte här.

Vill folk inte skylta för att de bygger svart, tror ni?

NÅGOT större befolkning, större klasskillnader och mindre jantelag ger utrymme för mer grandiosa projekt.
Citera
2017-03-23, 07:45
  #461
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
NÅGOT större befolkning, större klasskillnader och mindre jantelag ger utrymme för mer grandiosa projekt.
Problemet är att SVT gör relationstv av det istället för fokus på hus.
Citera
2017-03-23, 14:43
  #462
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
adhd uppgavs vara en deldiagnos hos sonen, ett tillstånd som är jobbigt för omgivningen men som hyfsat kan hanteras.
Men autism, som pojken också (framförallt) lider av är en mycket allvarlig diagnos som lätt förstör livet för anhöriga.

Det vanliga är att föräldrarna försöker anpassa sitt liv efter barnets krav så gott det går (som här, bygger om huset) men att till exempel far-och morföräldrar efterhand drar sig undan i princip allt umgänge.
Mycket tragiskt för alla inblandade.


Ja jag förstår att det är jätte jobbigt att få en sån unge, men nu var det ju HUSdrömmar programmet hette inte ADHDdrömmar.
Citera
2017-03-23, 19:02
  #463
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
adhd uppgavs vara en deldiagnos hos sonen, ett tillstånd som är jobbigt för omgivningen men som hyfsat kan hanteras.
Men autism, som pojken också (framförallt) lider av är en mycket allvarlig diagnos som lätt förstör livet för anhöriga.

Det vanliga är att föräldrarna försöker anpassa sitt liv efter barnets krav så gott det går (som här, bygger om huset) men att till exempel far-och morföräldrar efterhand drar sig undan i princip allt umgänge.
Mycket tragiskt för alla inblandade.

Jag vi fick verkligen dyka in i en svart tillvaro. Jag tittar gärna på den typen av dokumentärer.
Men den här serien var till för att se intressanta husbyggen.
Jag blev riktigt deprimerad av avsnittet,
men det var för att jag är inställd på att se special hus-projects med serien, inte vardagsrenovering hos gemene man.
Citera
2017-03-23, 19:25
  #464
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
NÅGOT större befolkning, större klasskillnader och mindre jantelag ger utrymme för mer grandiosa projekt.
Har inget alls med det att göra. Hade räckt om dom fokuserat enbart på husbyggen och mer nämnt privata omständigheter i förbifarten´. Då hade man säkert hittat intressanta byggen så det räcker och blir över. Nu verkar det som att man måste ha nån bra privat story kring deltagarna med att kunna förmedla för "krydda till" det. Det är det som slukar tid och resurser. Sen verkar även budgeten vara snål från början då dom sällan orkar resa alltför långt bort från TV-huset i Malmö. Det begränsar utbudet såklart.

Men deras fokus är fel från början. Bort med allt runtomkringrepotage och relationsduttande så hade det nog tagit fart. Det sista avsnittet här tog ju priset...Vad var syftet där? Då undrar man. För det var ju bara en helt ordinär utbyggnad. Det kan ju inte syftet med programmet...Och på köpet en mer otraditionell familj. Kändes ju helt klart som det var dom som var syftet att visa upp och inte bygget i sig.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2017-03-23 kl. 19:31.
Citera
2017-03-23, 20:00
  #465
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Sen verkar även budgeten vara snål från början då dom sällan orkar resa alltför långt bort från TV-huset i Malmö. Det begränsar utbudet såklart.

Ha, ha, har du verkligen rätt i. Jag har verkligen undrat varför de bara är runt i Skånetrakten.
Citera
2017-03-23, 20:13
  #466
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ha, ha, har du verkligen rätt i. Jag har verkligen undrat varför de bara är runt i Skånetrakten.
Att det skulle vara en överrepresentation är väl förväntat eftersom programmet produceras i Malmö men inte så till den milda grad. Denna säsong har det väl varit en gång vadera vad jag minns i Göteborg (Wingårds hemtrakter), Västergötland, Danmark och resten i Skåne.
Citera
2017-03-29, 10:20
  #467
Medlem
dialektikers avatar
Vet inte om ni såg Vem bor här på svt https://www.svtplay.se/vem-bor-har, men där kan man snacka om häftigt projekt det hade varit att följa den som hade flyttat in i en kyrka. Inte för att jag skulle vilja bo så, men häftigt som tusan om Husdrömmar följt henne.
Citera
2017-11-05, 16:18
  #468
Medlem
farlings avatar
Hittade en Norsk version på svt idag, Drömhuset.
Kanske stillar värsta abstinensen tills nästa säsong drar igång?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback