Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-13, 11:41
  #229
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Jag tycker de här bostäderna som tidigare varit parhus, verkar vara extremt otympliga att få rätt på (nu vet jag inte om det här huset i Borstahusen, varit parhus, men det är ju samma typ som tex Enskede trädgårdsstad).
Jag vet inte om jag köper det där Gert sa, att läget är det enda man behöver bry sig om, huset kan man alltid göra om.
Jag tycker folk renoverar och renoverar, men ändå får de inte ordning på dem. Avlånga konstiga vardagsrum och så måste folk göra konstiga hörnor, där de tittar på tv. Rummen går inte att dela av, p g a snedtak och för lite fönster etc och de får anrätta datorplats i korridorer, med snedtak och ont om plats.
Det är iallafall väldigt mycket projekt innan man kan göra om det.
Ytligt kan det se så snyggt ut, när man sveper runt med kameran, eller hälsar på, men först när man verkligen bor där, märker man hur oplanerat allt är, och att man saknar plats,
eller att man faktiskt bara kan möblera på ett enda sätt, livet ut.
Då är faktiskt inte huset så bekvämt och lyxigt längre.
Man blir tvungen att bygga till ett extrahus för förvaring, för i huset finns inte ett enda vindsförråd etc.
Sånt där är svårupptäckt när man tittar på hus tycker jag.
Känslan märker man först när man är där, ibland måste man sova i ett hus för att känna om grannarna bor i det, och det är för nära inpå, och eller för jobbig insyn.
Ibland måste man leva där ett tag, för att upptäcka att det inte går att möblera om, och för att märka att det inte finns några bra förvaringsutrymmen etc.
Fast det är väl inget parhus, däremot så tappar man en del på att det anknytande huset inte hör till fastigheten längre.
Barnens rum kan man dela av och göra två rum av, men som redan sagts, vad gör man när nr 3 vill ha eget rum.
Sen ligger husen tätt och gillar man inte bo så hade man inte köpt kåken i Skåne, personligen tycker jag det är rätt trevligt.
Citera
2016-02-13, 13:33
  #230
Medlem
lilladinyas avatar
När ägarna till det anslutande huset dör/säljer är det ju bara att köpa. Inga problem.
Citera
2016-02-13, 14:11
  #231
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilladinya
När ägarna till det anslutande huset dör/säljer är det ju bara att köpa. Inga problem.
Fast det är väl ett par tre miljoner som skall upp på bordet.
Citera
2016-02-13, 14:32
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilladinya
När ägarna till det anslutande huset dör/säljer är det ju bara att köpa. Inga problem.


He, he, tänkte inte på det. När husen står så tätt så är det ju bara att bygga ut huset med att ansluta huset som står bredvid. Det är ju smart.
Citera
2016-02-13, 14:57
  #233
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det är väl ett par tre miljoner som skall upp på bordet.

Mja, det huset hade ju ingen utsikt mot Öresund - och då sjunker priset ganska rejält, dessutom var det rätt litet. Men det är klart, de har redan hostat upp 6.6 miljoner...

Den tredje ungen var ju inte planerad heller, så dennes framtida ytbehov fanns inte medräknat i husköpet...
Citera
2016-02-13, 15:05
  #234
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Mja, det huset hade ju ingen utsikt mot Öresund - och då sjunker priset ganska rejält, dessutom var det rätt litet. Men det är klart, de har redan hostat upp 6.6 miljoner...

Den tredje ungen var ju inte planerad heller, så dennes framtida ytbehov fanns inte medräknat i husköpet...
Frågan är om deras renovering bara blev dubbelt så dyr som de påstod? Bara ha 6 man + skylift gick på 3000 kr i tim + skylift sade de? 100 tim blir 300.000 kr bara i lönekostnader.
Citera
2016-02-13, 15:52
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frågan är om deras renovering bara blev dubbelt så dyr som de påstod? Bara ha 6 man + skylift gick på 3000 kr i tim + skylift sade de? 100 tim blir 300.000 kr bara i lönekostnader.

Jag tycker också det lät så himla billigt.
Citera
2016-02-14, 00:33
  #236
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frågan är om deras renovering bara blev dubbelt så dyr som de påstod? Bara ha 6 man + skylift gick på 3000 kr i tim + skylift sade de? 100 tim blir 300.000 kr bara i lönekostnader.

Dubbelt så dyr renovering var väl en skarvning gissningsvis, den slutade säkert på 1.5 åtminstone - så 6.8 miljoner är väl närmare sanningen. Men folk räknar väl med 1 % ränta för alltid...
Citera
2016-02-16, 00:09
  #237
Medlem
Lite besviken på sista projektet för jag såg framför mig det berömda arkitektritade Falling Water typhttp://www.svt.se/k-special/fallingwater-frank-lloyd-wrights-masterverk :-D Men det här var ju bara en konstig bastu de bodde i och omgivningen såg dötrist ut att titta ut på . Men det är deras dröm. Och de var driftiga. Katthotell bara? Drömprojekt?
Jag trodde mer på det där huset. Blev lite besviken av resultatet. Hur är det ur inbrottssynpunkt av bo sådär avsides med ett lyxigt hus? Man har ju ingen grannsamverka mot inbrott direkt.
__________________
Senast redigerad av laprikapaprika 2016-02-16 kl. 00:12.
Citera
2016-02-16, 09:46
  #238
Medlem
Parallaxs avatar
Tycker att skogshuset på pålar var helt grymt!

Omgivningen kommer att bli underbar, de har ju röjt och plöjt marken och grävt upp sjön ju, om 10 år kommer det att vara fanfuckingtastic där.
Citera
2016-02-16, 11:04
  #239
Medlem
lilladinyas avatar
Håller med. Om 10 år kommer träet ha grånat, omgivning vuxit upp samt djur- och växtliv ha etablerat sig vid sjön.

Detta hus är väl också det genom alla säsonger (?) som mest påminner om Grand Designs. Hade gärna velat att avsnittet varit mer byggnadsinriktat, eller att man fick se mer sånt på svtplay efter sändning.
Citera
2016-02-16, 11:29
  #240
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilladinya
Håller med. Om 10 år kommer träet ha grånat, omgivning vuxit upp samt djur- och växtliv ha etablerat sig vid sjön.

Detta hus är väl också det genom alla säsonger (?) som mest påminner om Grand Designs. Hade gärna velat att avsnittet varit mer byggnadsinriktat, eller att man fick se mer sånt på svtplay efter sändning.
Ja, det var en passage i andra halvan där mannen reflekterade över livet i alldeles för lång tid, kändes som tio minuter.

Snyggt hus utvändigt, underbar natur om man gillar skogen, men jag tycker det var för mycket träpanel inomhus. Oroade mig också för förvaringsmöjligheter, som ofta glöms bort. Trots så mycket fönster hade inte jag känt mig uttittad i det. Fantastisk terrass!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback