Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-30, 05:59
  #13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Jag fick en ny tanke.

Det är helt otänkbart att 30000 människor skulle ställa sig och tända på mitt i Stockholm, men om folk försöker slösa resurser så mycket som möjligt tills det är uppenbart att det ur en ekonomisk synpunkt inte håller att jaga rekreationskonsumenter? Jag tänkte på att till exempel röka oregano eller rulltobak samtidigt som man pratar högt om cannabis utanför polishuset - man blir nästan garanterat intagen på urinprov, där man enligt planen såklart pissar rent. Om det skulle sättas i system av många människor kan det väcka en väldigt intressant debatt. Önsketänker jag, är det helt virriga idéer? Vad tycker ni?

Även om jag är för civil olydnad så tycker jag att det är en dum idé. Den polisen som plockar en kanske missar en grov misshandel, en våldtäkt eller något annat riktigt brott på grund av att man vill göra en politisk poäng.
Citera
2014-01-30, 11:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Även om jag är för civil olydnad så tycker jag att det är en dum idé. Den polisen som plockar en kanske missar en grov misshandel, en våldtäkt eller något annat riktigt brott på grund av att man vill göra en politisk poäng.

Jo, det var det enda riktiga motargumentet jag spontant kom på, och jag inser att du nog har rätt. Men jag önskar att det fanns något sätt för att få folk att bli uppmärksamma på hur mycket pengar det verkligen går åt för att jaga helt icke-problematiska brukare.

Det finns ett helt gäng "sanningar" i Sverige som man måste ta död på:

- Alla som brukar cannabis är fast i ett missbruk eller käpprätt på väg mot ett
- Det är viktigt att vi satsar enormt mycket pengar på att jaga brassrökande ungdomar för vi måste "fånga upp dem" och "hjälpa dem" (naturligtvis med regelbundna urintester, prick i registret och saftiga böter)
Med mera, med mera.
Citera
2014-02-17, 13:41
  #15
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Jag fick en ny tanke.

Det är helt otänkbart att 30000 människor skulle ställa sig och tända på mitt i Stockholm, men om folk försöker slösa resurser så mycket som möjligt tills det är uppenbart att det ur en ekonomisk synpunkt inte håller att jaga rekreationskonsumenter? Jag tänkte på att till exempel röka oregano eller rulltobak samtidigt som man pratar högt om cannabis utanför polishuset - man blir nästan garanterat intagen på urinprov, där man enligt planen såklart pissar rent. Om det skulle sättas i system av många människor kan det väcka en väldigt intressant debatt. Önsketänker jag, är det helt virriga idéer? Vad tycker ni?

En sak jag tänkte på att man kunde göra på en festival. T ex Öland Roots är väl att alla som är rena skulle kunna se till att bli gripna och dra ett snabbt pissprov tills de får slut på pissprov för dagen sen kan alla röka fritt och hoppas de inte hinner hämta fler provkit förrens kommande dag. Känner en kille som kom undan på just roots för att hans kompis pissade i sista testet.

Om detta gjordes i stor skala så skulle resultatet bli att polisen slösat massa pengar på drogtester och gripit många färre än föregående år.
Citera
2014-02-17, 13:47
  #16
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Även om jag är för civil olydnad så tycker jag att det är en dum idé. Den polisen som plockar en kanske missar en grov misshandel, en våldtäkt eller något annat riktigt brott på grund av att man vill göra en politisk poäng.

Om polisen väljer att jaga rökare när det sker en grov misshandel eller våldtäkt är ju knappast rökarens fel. Det jag antar polisen som får dig att pissa hade gjort om du inte fanns är att få någon annan att pissa(inga hjältedåd här inte) denna personen skulle då kanske torska. Så ser ingen nackdel med denna typ av civil olydnad även om jag knappast skulle orka hålla på själv.
Citera
2014-02-17, 15:27
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Om polisen väljer att jaga rökare när det sker en grov misshandel eller våldtäkt är ju knappast rökarens fel. Det jag antar polisen som får dig att pissa hade gjort om du inte fanns är att få någon annan att pissa(inga hjältedåd här inte) denna personen skulle då kanske torska. Så ser ingen nackdel med denna typ av civil olydnad även om jag knappast skulle orka hålla på själv.
Nej, det är inte rökarens fel men det blir ändå i förlängningen skadligt för samhället, lite som att busringa till 112. Civil olydnad bör inte drabba någon annan än den man utsätter på sagda olydnad. Blir tredje part drabbad kommer man aldrig att få folket på sin sida. Möjligtvis om det är i en fråga där folket vill en sak men inte makten och även om vi är många i landet som är för en legalisering så är vi ändå i klara minoritet.
Citera
2014-02-17, 15:33
  #18
Medlem
Inom ramen för den rättsstat vi har att göra med, kan jag föreslå att alltid ta ett missöde till domstol, det kommer att bli omständigt för åklagarna. Gå inte med på strafföreläggande med andra ord.
Citera
2014-02-17, 16:51
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain_Napalm
Inom ramen för den rättsstat vi har att göra med, kan jag föreslå att alltid ta ett missöde till domstol, det kommer att bli omständigt för åklagarna. Gå inte med på strafföreläggande med andra ord.
Det är helt klart ett bättre sätt än att provocera fram pissprov.
Citera
2014-02-17, 16:54
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
De undersökningar som är utförda av Metro respektive Aftonbladet är dessvärre inte representativa för hela befolkningen. Den verkliga siffran ligger nog runt 20%, i alla fall om man får tro den undersökning som utfördes av SOM-institutet 2009.

http://www.som.gu.se/publicerat/presenterat/

Det här hänt jävligt mycket sen 2009 så detta kan inte ses som relevanta siffror.
Citera
2014-02-17, 18:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain_Napalm
Inom ramen för den rättsstat vi har att göra med, kan jag föreslå att alltid ta ett missöde till domstol, det kommer att bli omständigt för åklagarna. Gå inte med på strafföreläggande med andra ord.

Provade att göra just detta, slutade med att jag blev fälld i tingsrätten, det enda de hade på mig var blodprov men de kunde aldrig bevisa att jag rökt på frivilligt då jag nekade detta och sa att jag inte visste hur jag fått i mig det och jag hade inget på mig som kunde förknippas med cannabis (tändare, rullpapper, etc). Rökte cigaretter under kvällen som var handrullade av en kille på festen, min förklaring till varför det fanns i mitt blod berodde på att jag fått i mig omedvetet, ev. från de cigaretter jag blev bjuden på eller annan väg, jag visste inte. Jag blev helt enkelt dömd även fast jag nekade att jag hade rökt på frivilligt utan att jag måste ha blivit drogad mot min vilja. Tack för den. Betyder det att man inte ska anmäla någon som drogar en på krogen? För det kan ju sluta med att jag åker dit för missbruk av narkotika... Orkade dock inte dra det vidare till hovrätten.

Blev en dyr resa för mig, både pengar och sociala konsekvenser.
Citera
2014-02-17, 20:39
  #22
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Provade att göra just detta, slutade med att jag blev fälld i tingsrätten, det enda de hade på mig var blodprov men de kunde aldrig bevisa att jag rökt på frivilligt då jag nekade detta och sa att jag inte visste hur jag fått i mig det och jag hade inget på mig som kunde förknippas med cannabis (tändare, rullpapper, etc). Rökte cigaretter under kvällen som var handrullade av en kille på festen, min förklaring till varför det fanns i mitt blod berodde på att jag fått i mig omedvetet, ev. från de cigaretter jag blev bjuden på eller annan väg, jag visste inte. Jag blev helt enkelt dömd även fast jag nekade att jag hade rökt på frivilligt utan att jag måste ha blivit drogad mot min vilja. Tack för den. Betyder det att man inte ska anmäla någon som drogar en på krogen? För det kan ju sluta med att jag åker dit för missbruk av narkotika... Orkade dock inte dra det vidare till hovrätten.

Blev en dyr resa för mig, både pengar och sociala konsekvenser.
Om de seriöst inte hade några andra bevis än att du hade det i blodet i små mängder och flera runtom dig rökte på så borde du ha fört det vidare.

Aldrig i helvete att den domen kan hålla, det är inte olagligt att sitta bredvid folk som intar narkotika.
Citera
2014-02-18, 13:31
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Om de seriöst inte hade några andra bevis än att du hade det i blodet i små mängder och flera runtom dig rökte på så borde du ha fört det vidare.

Aldrig i helvete att den domen kan hålla, det är inte olagligt att sitta bredvid folk som intar narkotika.

Toxscreenen från polisen pekade på att jag hade sådana mängder i blodet (mätbara mängder) att det omöjligt kan vara från passiv rökning och enligt min advokat verkade de tyvärr redan bestämt sig innan allt satte igång, göra ett exempel av mig helt enkelt.
Citera
2014-02-18, 21:06
  #24
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Toxscreenen från polisen pekade på att jag hade sådana mängder i blodet (mätbara mängder) att det omöjligt kan vara från passiv rökning och enligt min advokat verkade de tyvärr redan bestämt sig innan allt satte igång, göra ett exempel av mig helt enkelt.
Du kunde ha bett dem bevisa det. Kan bli ganska jävla knepigt att motbevisa ditt påstående, oavsett hur orimligt de må tycka att det låter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback