Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-05-29, 14:19
  #25
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
I en perferkt värld hade mycket av dagens migration mycket riktigt inte funnits - om det inte fanns förtryck, krig eller fattigdom skulle flykting- eller arbetskraftsinvandring inte behövas.

Men hur ser du på invandring i dagens läge? Det kommer av allt att döma finnas diktaturer och annat elände en lång tid framöver, och hur skall vi göra under tiden? Skall Sverige ensidigt införa ett anarkistiskt system? Hur kommer i så fall invandring att hanteras av ett sådant system?

Ja, gud vad skulle hända om folk faktiskt fick bestämma över sin egen politik? Det kan aldrig bli bra, då är det bättre att låta industrilobbyisterna i bryssel som vill ha kinesiska löner bestämma detta istället.

Men allvarligt, en majoritet av flyktingarna kommer från NATO krig så en bra start att minska dessa krig vore att få tillbaka den antiimperialistiska röst sverige hade i världen en gång i tiden istället för dessa knähundar av varierande storlek vi har i regeringen nu.
Citera
2014-05-30, 02:24
  #26
Medlem
Jag tycker att vänstern bedriver bäst migrationspolitik. De vill att i Sverige ska svenska
villkor för alla anställda gälla. Att förespråka slutna gränser. Och att människor inte ska
få röra sig fritt. Då skulle det kännas som om vänstern har gett upp och sluta vara vänster.

Vi i Sverige har stått emot lönedumpning väldigt bra, lönerna har ökat .
Men det beror på att facket är starkt. Vad är det SD gnäller över?, De skiter fullständigt
i svenska löntagare de röstar med alliansen i stort sett allt. Ja, jag förstår att SD vill att
allt ska gå åt helvete som rör invandring. Annars tappar de ju sitt existens berättigande
Citera
2014-05-30, 03:09
  #27
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
..

Hela debatten är underlig och full av hysteriska överdrifter och tankesmedjebegrepp som "öppna gränser", "öppet samhälle", "fri rörlighet" och annat vagt, luddigt fjant.

Det handlar egentligen bara om vi ska själva demokratiskt få besluta om vår politik eller inte.
Citera
2014-05-30, 22:38
  #28
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpack
Nu är jag kommunist (svårt att gissa) och inte (V). Motsätter mig arbetskraftinvandring då det endast är ett sätt för det rådande kapitalistiska systemet att hålla nere lönerna. Inte för fri invandring heller, knappast någon kommunist som är det.

Sen skulle vi slippa flykting/invandringsströmmarna från Mellanöstern/Afrika om vi bara slutade att bedriva den imperialistiska politiken som vi gör här i västvärlden. Om vi gav fan i att bomba sönder dessa länder och gav fan i deras olja/mineraler/ etc. så skulle invandringen minska drastiskt. Men så länge det inte finns några framtidsutsikter så kommer folk att flytta dit de tror att de kan skapa sig ett bättre liv, lite som svenskarna som utvandrade på 1800-talet.
Fast just utvandringen från Sverige är lite knepig eftersom det såvitt jag vet fanns arbete åt de som ville arbeta. Givetvis inte alla, men det stora flertalet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback