Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-27, 12:50
  #1
Medlem
Här kan vi diskutera vilka personer i ens närhet eller ej i ens närhet när ni skummade igenom lexbase.

Jo jag hittade bl a. lärare och en granne samt några vänners föräldrar, brott vet jag inte för jag vill inte kasta pengar på att snoka.

Vad har ni andra hittat?
__________________
Senast redigerad av Thaiwai 2014-01-27 kl. 12:53.
2014-01-27, 13:15
  #2
Medlem
En död person.
2014-01-27, 13:32
  #3
Medlem
Hagganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Här kan vi diskutera vilka personer i ens närhet eller ej i ens närhet när ni skummade igenom lexbase.

Jo jag hittade bl a. lärare och en granne samt några vänners föräldrar, brott vet jag inte för jag vill inte kasta pengar på att snoka.

Vad har ni andra hittat?
Hur fungerar den tjänsten? Jag hittar ingen bra info på deras sida. Om jag söker på mig själv, så kommer jag inte upp, trots att jag har tidigare domar på mig. Är det bara pågående domar som syns?
2014-01-27, 13:47
  #4
Avstängd
cramors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Hur fungerar den tjänsten? Jag hittar ingen bra info på deras sida. Om jag söker på mig själv, så kommer jag inte upp, trots att jag har tidigare domar på mig. Är det bara pågående domar som syns?
Preskriberat kanske?

Jag hittade 9st brottslingar som bor i min lilla förort, vet med säkerhet att dessa personer är dömda eller har det bråkigt med polisen
2014-01-27, 14:00
  #5
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Om jag söker på mig själv, så kommer jag inte upp, trots att jag har tidigare domar på mig. Är det bara pågående domar som syns?
Enligt vad som skrivits i annan tråd:
Citat:
Domarna ligger kvar sökbara i fem år efter domslutet.
2014-01-27, 14:03
  #6
Medlem
Personer och personer...

1. Folktandvården i Sthlms län AB. Förmodligen traumatiska och blodiga händelser.

2. Landstinget Dalarna resp. Värmland. Operationer utan bedövning?

3. Försäkringskassan. Förskingringskassan?

4. Riksdagsförvaltningen. Skattepengar som försvunnit?
__________________
Senast redigerad av Konrad 2014-01-27 kl. 14:09.
2014-01-27, 14:11
  #7
Medlem
DrBrasas avatar
Hittade endast två på min gata, en 22-åring dömd för att ha bråkat med en ordningsvakt för några år sedan samt en äldre man som dömts för vårdslöshet i trafik.

Jag har tillgång till andra tjänster än Lexbase och kan lugnt konstatera att de är mycket bättre men de har å andra sidan inte kartfunktioner. Men de är bättre så till vida att de har domar tillbaka till 20 år och även strafförelägganden och annat. Och man har tillgång till dessa för en månadsavgift med obegränsade sökningar istället för Lexbase skitdyra variant.
2014-01-27, 14:20
  #8
Medlem
Polismyndigheten i Västra Götaland, Sjöfartsverket, Kammarkollegiet, SCB, Stockholms Tingsrätt! ,
Umeå Universitet, KI, Lotteriinspektionen (inte konstigt att jag aldrig vinner), Regeringskansliet (självklart, det har jag alltid ansett att det roffar åt sig av skattepengarna) , Banverket (nu förstår man vart kopparkablarna har försvunnit), Post- och telestyrelsen, Försvarsmakten, Skatteverket , Bolagsverket, i princip alla Sveriges kommuner...o.s.v o.s.v i all oändlighet.

Nä...det där registret innehåller nog mycket svammel men jag går nog och låser dörren utifall skatteverket, någon från kommunen eller tingsrätten i Sthlm. kommer och knackar på. Man vet ju aldrig vad det är för typer som är anställda där.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2014-01-27 kl. 14:26.
2014-01-27, 14:27
  #9
Medlem
karamellas avatar
Hittade min bror. Ingen i familjen känner till någonting om detta. Han sitter ju givetvis inte i fängelse, så vi vet inte vad det kan vara. En friande dom kanske? Oklart vilket slags brott.
2014-01-27, 14:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Polismyndigheten i Västra Götaland, Sjöfartsverket, Kammarkollegiet, SCB, Stockholms Tingsrätt! ,
Umeå Universitet, KI, Lotteriinspektionen (inte konstigt att jag aldrig vinner), Regeringskansliet (självklart, det har jag alltid ansett att det roffar åt sig av skattepengarna) , Banverket (nu förstår man vart kopparkablarna har försvunnit), Post- och telestyrelsen, Försvarsmakten, Skatteverket , Bolagsverket, i princip alla Sveriges kommuner...o.s.v o.s.v i all oändlighet.

Blev du förvånad över att Stockholms tingsrätt förekommer i en databas som mestadels innehåller domar?

Att någon är "förekommande" i databasen är inte samma sak som att personen ifråga är dömd för brott i brottmål. Det innebär bara att det man söker på finns med i databasen och där finns givetvis i princip alla svenska myndigheter och domstolar med i någon form.

Kan vara bra att tänka på innan man får för sig att grannen är en massmördare. Han eller hon kan lika gärna finnas med i egenskap av brottsoffer...
2014-01-27, 14:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Hittade min bror. Ingen i familjen känner till någonting om detta. Han sitter ju givetvis inte i fängelse, så vi vet inte vad det kan vara. En friande dom kanske? Oklart vilket slags brott.

Han kan ha varit utsatt för brott, varit vittne till brott, ha skilt sig från sin fru, gjort upp om vårdnad om barnen, varit brottsmisstänkt osv. Att man förekommer i lexbase innebär inte att man begått brott...
2014-01-27, 14:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Hittade min bror. Ingen i familjen känner till någonting om detta. Han sitter ju givetvis inte i fängelse, så vi vet inte vad det kan vara. En friande dom kanske? Oklart vilket slags brott.

Mjaa...jag undrar om inte vittnen och offer också finns med? Den slutsatsen drar jag av följande mening.


"Vittnen och offer visas EJ, om domstol beslutat om sekretess"


https://www.lexbase.se/sida/etik

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback