Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Jill Johnson besöker Nashville och talar om countrymusik och den amerikanska södern i sex avsnitt.
I första avsnittet träffar hon James Edwards från radiokanalen The Political Cesspool, som företräder "en politiskt inkorrekt syn på ras". Här berättar Edwards om sina erfarenheter från inspelningen, och går igenom de frågor han fick och de svar han gav:
http://lnrlive.com/tpc/tpc20140125a.mp3
Hela programarkivet:
http://www.libertyroundtable.com/rad...ical-cesspool/
Han dyker upp vid 21:30 i avsnittet:
http://www.svtplay.se/video/1751263/del-1-av-6-titiyo
Nån som sett? Blev Edwards hederligt behandlad? Håller hans tes om att få svarta gillar country?
James Edwards pratar bara smörja som alla andra vita rasister i Södern, Countryns existens beror på svart musik lika delar Irländsk-skotsk folkmusik. Banjon är ett instrument som kom med slavarna och infogades i bluegrassen, countryns föregångare.
Soulen är countryns fattiga kusin, textmässigt behandlas samma tematik som i countryn, mycket country är dessutom Gospelinfluerad och många vita country artister låter stundtals som svarta soulsångare när de sjunger långsamma ballader.
Dessutom finns det inte nån känd countryartist som någonsin varit rasist eller för segerationen i Södern, tvärtom, det var genom Countryn, Rock "n" rollen som de svarta fick chans att kunna göra egen musik även för vita. Även de mest hårdföra rednecksen i countryns värld som Merle Haggard har blivit motståndare till den ultrakristna högern inom republikanerna som växte fram på 80-talet, de såg den kristendomen som ett hån mot den kristendom som var gemensam för vita och svarta i Södern
Det finns många svarta i Södern som lyssnar på Country, men country är inte så ensidig som Jill har visat upp i två program, jag satt och väntade på att de i första avsnittet skulle nämna att både Ray Charles och Solomon Burke har gjort många countryalbum, artisten Hank Ballard är svart och en av de största artisterna i countryn, Linda Martell var inte den ende svarte artisten vilket påstods, men hon var den ende kvinnliga svarta countryartisten.
Det är ett välkänt faktum i USA att country lockar svarta, speciellt svarta som saknar den soul som gjordes åren 1959-1972 i Södern innan den dog ut, det de efter 76 kallade Soul är inte riktig soul utan skapad av musikbranshen. Countryn har den själ som den soul som gjordes av Stax records eller Jerry Wexler, Godfather of Muscle Shoals.
Men trots denna lilla snäva syn, det beror främst på att många svenskar egentligen inte fattar vad Country är, se bara på Kikki Danielsson eller de svenskar som gjorde svensk dansbandscountry på 80-talet så är det ett mycket bra program.