Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-09, 22:58
  #241
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapstan
Tycker det var på tiden att Italien fick ett nytt focus men t.ex Schweiz är ju så jävla onödigt att ha med. Fruktansvärt tråkigt att köra som, du ska egentligen bara suga av alla för att inte bli invaderad.

Hade gärna också sett en skandinavisk DLC. Får bli Road To 56 tills dess. Prova det om du inte gjort det!

Tack för tipset, ska testa! Har mest kört Kaiserredux och the great war redux när det gäller mods.
Citera
2024-04-09, 00:08
  #242
Medlem
fluff995s avatar
Lite besviken på det här spelet, om jag ska vara ärlig.
Är ingen expert, men jag har spelat så pass länge att jag fattar en del av de lite mer komplicerade aspekterna som får många nya spelare att lägga av i ett tidigt skede. Jag vet hur man gör amfibiska attacker. Jag vet hur man använder flygvapnet till air superiority och CAS. Jag begriper mig någorlunda på internationella handeln med råvaror och vapen. Osv.

Men det jag tycker mig se efter hand som jag faktiskt lär mig spelet, är att det egentligen inte är avancerat. Bara onödigt krångligt. Ibland på ett så basalt vis som att ett visst kommando kräver en massa fler musklick än vad som egentligen borde behövas. Lite fejk-djup över det. HoI4 känns inte riktigt färdigt, åtminstone inte i samma utsträckning som EU4.

Sen finns det en massa tidskrävande aspekter som känns helt överflödiga. Som att designa tanks, skepp och divisioner. Så vitt jag kan se får man ungefär samma effekt av basic templates eller enkla modeller som du bara mixtrat med lite. Finliret -som man kan lägga timmar på- spelar ingen roll i det större perspektivet. Och de fem miljarderna uppfinningar, doktriner osv -som faktiskt har efffekt- ska vi inte ens prata om. Ingen orkar sitta och planera sånt.

Efter att ha spelat med ett par olika länder känns spelet också väldigt obalanserat. Fascism är bäst, på alla vis. Både för landet du spelar som, och för datorspelarna. HoI4s AI verkar helt inkapabelt att hantera den fascistiska faktionen. Den har i princip fri lejd att slå till var som helst, när som helst, med alla kort på hand. Den vanliga utkomsten när jag spelat är att nazityskland+allierade startar ett storkrig mot UK och Frankrike nånstans runt 1939, och 1941-42 nånstans vinner de en storseger och plockar i princip alla UKs och Frankrikes kolonier samt större delen av deras hemländer. Medans USA sitter med tummen i arslet och inte gör nånting. Sen får USA dras med ett nazistiskt Kanada på sin norra gräns, och ett Sovjetunionen som inte vill samarbeta med det.
__________________
Senast redigerad av fluff995 2024-04-09 kl. 00:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback