Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-12, 09:30
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
mmm, vad min story ville fortalja var att man nog maste vara direkt involverad(medlem?)i odd fellows eller kanska annat erkant ordensallskap for att kunna ta del av deras bidrag/uthyrningsobjekt eller annat intressant.

t.e.x i mitt fall med bostadsokandet, sa var visade det sig att min brors bekant var Odd Fellow medlem men inte min bror, saledes var jag for langt ifran for att vara kvalificerad att ta del av deras.....vad ska man kalla det.....yttre verksamheter ?
kanske tur for mig, vem vet kanske det huset var/ar rena Rosemary's baby tillhallet
Ja du hade tur kanske! 😀
Men jag har hört på avstånd att de ”värvar” vissa typ ensamstående mm. för att ge dem ”stöd” men vad är då ”kravet”..?
Citera
2024-03-12, 10:44
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja du hade tur kanske! 😀
Men jag har hört på avstånd att de ”värvar” vissa typ ensamstående mm. för att ge dem ”stöd” men vad är då ”kravet”..?

Det finns i alla ordensällskap olika kassor för behövande medlemmar men det är inte huvudpoängen med medlemskapet.
För att bli medlem så måste man själv ha köpt en svart kostym (eller en frack beroende på) avlägga medlemsavgift och receptionsavgift så en person som är fattig kan inte bara gå med och direkt söka pengar och man har inte folk ute som går runt och värvar random utan antingen så är det någon bekant som erbjuder sig att vara fadder eftersom du passar in alternativt så söker du själv.

Ett exempel på extern välgörenhet är https://oddfellow.se/vara_tankar_gar...abbade/bjornar
Citera
2024-03-12, 21:32
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det finns i alla ordensällskap olika kassor för behövande medlemmar men det är inte huvudpoängen med medlemskapet.
För att bli medlem så måste man själv ha köpt en svart kostym (eller en frack beroende på) avlägga medlemsavgift och receptionsavgift så en person som är fattig kan inte bara gå med och direkt söka pengar och man har inte folk ute som går runt och värvar random utan antingen så är det någon bekant som erbjuder sig att vara fadder eftersom du passar in alternativt så söker du själv.

Ett exempel på extern välgörenhet är https://oddfellow.se/vara_tankar_gar...abbade/bjornar
Okej intressant. Gulligt med nallarna
Lite annorlunda sätt, undras om jag känner nån? Har nämligen en ide. Verkar som man ska ha ett ”högre” syfte inte bara ”jag behöver pengar till mat o kläder till mitt barn”..
__________________
Senast redigerad av popll 2024-03-12 kl. 21:34.
Citera
2024-03-13, 06:14
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej intressant. Gulligt med nallarna
Lite annorlunda sätt, undras om jag känner nån? Har nämligen en ide. Verkar som man ska ha ett ”högre” syfte inte bara ”jag behöver pengar till mat o kläder till mitt barn”..

Det är samma med alla ordensällskap och är lite speciellt. Sedan så är det en ytterligare process runt medlemskap.
"Högre" syfte är inte rätt terminologi utan snarare så ska man ha en vilja att förbättra sig som människa.
Citera
2024-03-13, 10:35
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det är samma med alla ordensällskap och är lite speciellt. Sedan så är det en ytterligare process runt medlemskap.
"Högre" syfte är inte rätt terminologi utan snarare så ska man ha en vilja att förbättra sig som människa.
Typ syndernas förlåtelse
Citera
2024-03-14, 11:34
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Typ syndernas förlåtelse
den utan synd ma kasta forsta stenen....
Citera
2024-03-14, 12:24
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
den utan synd ma kasta forsta stenen....
Ja precis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback