2014-01-26, 13:06
Medlem
Skulle måla väggarna i vardagsrummet och maskerade upp mot taket. På ett ställe blev det lite fel så jag fick riva bort den, och med följde även en del av takfärgen, jag blev överlycklig.
Drog bort det andra tejpremsorna också och samma sak hände där.
Googlade lite och kom fram till att ovanför färglagret som lossnade är det antagligen orginalfärgen, och det bör vara antingen kalkfärg eller limfärg (fastighet från ca 1957). Den är som krita ungefär, mjölig liksom.
Läser att man kan prova detta genom att ta med en torr trasa och se om färgen lossnar, då är det kalkfärg? Tar man med en våt trasa och det lossnar är det limfärg. Hos mig lossnar det vid båda fallen.
Limfärg verkar ju vara ett rent helvete, då allt måste tvättas bort med massa vatten och gnuggande och sen grundas innan jag lägger på någon modern färg, annars lossnar den direkt. Och det är just det som talar emot limfärg, färgen som jag nu skrapar ner är visserligen ganska lättskrapad, men den har suttit i taket i antagligen många år utan att lossna eller spricka, och jag kan inte se att det använts nån typ av grund under det heller.
En annan sak som talar emot är att föregående lägenhetsägares bror var målare, och det är antagligen han som målat,han borde veta rätt och fel.
MEN, det lossnar ju när jag gnuggar med våt trasa, och den har "konsistensen" som limfärg om jag hajat rätt.
Någon erfaren målare som har en idé?
Vill inte måla och få samma problem vid maskering igen.
Citera
2014-01-26, 17:13
Medlem
Lite OT, men man maskerar normalt inte när man målar väggar o tak.

Man målar kanter o hörn försitigt med pensel innan man tar fram rollern, det kallas tydligen "sparmåla"
Citera
2014-02-01, 16:06
Medlem
killawifes avatar
Limfärg är ett helvete, det är högst troligt att det är det. Vill du göra jobbet ordentligt så målar du det med vanlig billig vattenspädbar takfärg, limfärgslagret kommer då att suga åt sig vattent i färgen och lossna från underlaget. Man kan då relativt enkelt skrapa bort limfärgen.
Man målar sen taket med Oljefärg, man kan antingen använda oljebaserad matt takfärg(Svindyr) eller måla med vilken oljefärg som helst och sen måla ovanpå den med vanlig vattenbaserad takfärg. Detta kallas Patentmålning.
Vill man chansa så kan man måla direkt på limfärgstaket med oljefärg och på så sätt låsa in limfärgen så den går att måal på med vanlig takfärg men det finns en risk att limfärgen ändå lossnar senare.

Om taket är ett så kallat spänntak, med juteväv som man limmat papp på och sen målat med limfärg så är det mycket bättre att skära ner det och sätta upp panel. Men det innebär mer jobb och kostnader.
Citera
2014-02-01, 19:02
Medlem
Tack för era svar.
Jag tror inte längre att det är limfärg, en ganska stor del av färgen som jag skrapade bort satt riktigt ordentligt. Den färgen som satt lösast satt där det var ett ganska rejält lager av den här mystiska gamla färgen kvar, och där förstår jag att det inte får vidare fäste. Färgen som satt hårt satt där gamla färgen var tunnare och den färgen fick då fäste i putsens porer.
Det jag gjort nu är att tvätta av taket med svamp och en hel del vatten, så putsens struktur är framme överallt, sen ska jag bara smeta på ny helt vanlig takfärg.
Någon som tror att det skiter sig totalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in