Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Nu pratade jag ju inte om IT, eller DATA (sic) som avdelningen heter utan i mer generella termer.
Men jag gjorde
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Kryptografi är för övrigt läran om att förvanska meddelanden så att obehöriga inte kan läsa dom vilket gör att det är ett ämne som passar i många olika kategorier där både matte och språk är två av dom.
Läran om kryptografi är teorin bakom förvanskning. Det har inget med text att göra, utan det är ett logiskt schema som kan implementeras på i stort sätt allting. Grundprincipen är alltså att införa ett enkelriktat schema där endast X fungerar med Y, detta är ju så mycket IT-säkerhet man kan komma.
Googlar man "IT-säkerhet flashback" så är beskrivningen "Diskussioner om IT-säkerhet,
kryptering och wardriving."
Att det kan vara matte kan jag hålla med om, men när det handlar om implementation så är det utan tvekan IT. Som jag sa innan så är kryptografi ett enkelriktat och matematiskt schema, det har verkligen ingenting med språk att göra.
Nog om terminologi BigFatCone, då detta är off topic. Mitt argument är alltså att TS förslag är någonting som IT-säkerhet VERKLIGEN behöver! Det behövs dessa små diskussionerna om diverse artiklar. Det handlar inte om shitposting, utan att IT är så pass enormt att en samlingstråd inte hade varit optimalt. Det finns enormt många delämnen inom IT-säkerhet(jag kan nämna 10) och därför är det inte hälsosamt för ett forum att acceptera "IT-säkerhet" som diskussionsunderlag.
Nu är detta inte ett så aktivt forum, men föreställ dig om 1k besökare hade varit i f16 varje dag, det hade ju inte ens gått att modda ett sådant forum.
Jag har många gånger accepterat läget och struntat i att posta i forumet pga jag inte ens vet vad som är on eller off topic. Jag hade en diskussion med en mod för någon dag sedan då jag föreslog att jag skulle skapa ett konto nummer 2 för att posta dessa intressanta artiklar, men pga regel 1.07 så beslutade jag att strunta i det.
Tycker en länksamling skulle vara riktigt bra, inte bara för IT-säkerhet men specificerade subforum för länksamlingar hade bara gjort gott.