Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-28, 08:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men istället flr att håna mig för mina bristande kunskaper om musikteori så ka.ske du/ni kunde förklara iställrt? Tänk öå att jag alltaå är en Nybörjate - som alltså bara spelat gitarr i ett halvår - så jag kan rimligtvis inte veta så mycket om ämnet eller hur

Jag ber om ursäkt för mit lite agressiva tonfall, det var inte meningen.

Citat:
Men jag skriver ju här för att be om hjälp? så jag hoppas att du/ni ändå kam ge mig några goda råd, konsteuktiv kritik oxh bra förklaringat.

Ett tips är att läsa lite om just takt och taktslag. Ladda ned tex guitar pro och se hur en takt fungerar. Lek runt lite i det programmet och studera hur en låt ser ut.

Citat:
Men här är frågor, ställda på ett annat sätt så det kanske blir lättare att förstå?
Det där med bpm-hastigheter. Jag menar alltså inga införstådda outtalade samförstånd experter emellan, utan jag menar bara rakt på sak. Dvs vad är en normal förmåga? dvs om man som du skrev speöar en ton per klick, i 50 bpm. innebär det så att man spelar i en hastighet av 50 bpm? Eller är alt tal om bpm-hastigheter jnderförstått att det ska handla om trioler o fioler etc som man spelar på sjäkva grundtakten? Måste man inte säga det rakt ut så? Dvs i stil med såhär: "olle spelar i hundra pbm" (och det tolkas automatiskt som att olle spelar "toner" på varje klick? Har jag förstått rätt?

I västerländsk musik är det vanligaste att varje takt har fyra slag. Fyra slag i en takt är alltså fyra fjärdedelar. Spelar du dubbelt så snabbt så får du åtta åttondelar. Spelar du fyra gånger så snabbt så spelar du sexton sextondelar osv osv... När man pratar om att spela snabbt så brukar det vara sextondelar man skall kunna spela.

Citat:
Så när du skrev att du kunde spela 170 bpm, innebär det då att du faktiskt spelar Tre tpner på varje klick, dvs att du speöar 170 bpm gånger 3?
Eller menade du att su kunde sprela 170 bpm med en ton per klick? dvs ca 170 tomer på en minut?

Nej jag kan spela fyra gånger per varje klick (och sex toner per klick i korta intervall).

170 bpm betyder 170 "beats per minute". Alltså 170 klick i minuten. Detta är samma sak som 170/4 takter per minut. Om jag spelar i 60 bpm så betyder det alltså att det är 15 takter per minut.

Citat:
Det jag menar och frågade efter var hur många toner per klick? och undrade om 200 bpm var normalt eller kasst eller bra för en som spelat i ett halvår?

Det handlar helt och hållet om hur rent du spelar. Oftast så tror man att man spelar renare än vad man gör vid den tiden (egen erfarenhet) och därför är det svårt att uttala sig. Spelar du helt rent allmänt efter sex månader så är det enligt mig väldigt bra. Det finns sextonåringar som säger sig kunna spela lika snabbt som mig efter ett års spelande men när man hör dom spela är det oerhört sloppy.

Citat:
Jag frågar ju för att jag inte vet. Jag vill ju kunna jämföra mig o min utveckling med andra för att få reda på hur min utveckling ser ut.
Det är alltså det jag undrar över. Jag blir jättetacksam för alla förnlaringar o tips kritik etc.

Du har hört det förut men såhär är det: Spela rent! Spela inte snabbt och lär dig för guds skull alla licks ordentligt. För att spela snabbt måste man börja oerhört söligt och sen arbeta sig uppåt. Tom. jag (som har spelat i nästan åtta år) kan ha problem med enkla licks bara för att jag aldrig lärde mig att spela rent utan bara satsade på snabbhet. När jag började öva på solon i halva hastigheterna och sedan arbetade mig uppåt utan att fuska och missa noter så exploderade min hastighet och jag började pressa mig upp i 180-190 från 140~ som jag varit fast på i flera år. Nu har jag inte spelat på över ett år så jag vet inte riktigt hur snabb jag är men då jag börjar om igen så kommer jag att börja långsamt och aldrig lära mig spela snabbare än vad jag kan spela rent.

Vill du ha mer specifika svar så går det jättebra att fråga mig. Än en gång så är jag ledsen för mitt tonfall.
Citera
2014-01-28, 10:45
  #26
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
när bemötandet sett ut som det gjort menar du?

Det är precis vad jag menar.
Citera
2014-01-28, 15:24
  #27
Medlem
Jag kan spela gallops rätt cleant i 210 bpm (ibland lite snabbare, beror på dagsformen). Det är ganska snabbt men inget som platsar i Guinness book of WR's heller för den delen. Det snabbaste jag har sett på youtube har jag för mig låg på 230 bpm, men det finns säkert någon som slagit även det rekordet (om det ens var ett rekord?) med ganska stora hästlängder.

Om ni undrar så spelar jag alltså en gallop per beat, dvs tre stränganslag per beat. Och ja, jag kan applicera det rent musikaliskt ganska hyfsat, inte bara spela gallops jättesnabbt och sedan vela bort mig totalt direkt man ska göra något annat. Även om jag kan spela rätt fort så brukar jag hålla mig runt 190-200 bpm, det är där det låter bäst.
Citera
2014-01-28, 15:28
  #28
Medlem
svart-rullstols avatar
Har spelat i ca 7 år och aldrig varken tänkt på eller strävat efter att spela så fort som möjligt, tycker det bara är onödigt. Men tippar på att jag ligger mellan 200-210bpm.
Citera
2014-01-29, 18:12
  #29
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
det vore ju intressant för oss andra att se om du faktiskt är bra eller om ditt snack (som framstår som extremt självgott) faktiskt saknar någon backning. det låter liksom lite väl kaxigt att säga "jag övar aldrig men jag är så jävla snabb, typ 250 bpm och självklart är det bara rena toner och jag kan improvisera i den takten och spela till band". det faller sig inte speciellt troligt, och det vore fantastiskt roligt för mig att höra dig skräna i otakt till smoke on the water på youtube. men jag förstår mycket väl varför du inte vill att vi ska få höra något eftersom det kan bli pinsamt för din del.
Rolig du är.
Men nej, jag hävdade aldrig att jag spelade perfekt. Jag var hela tiden tydlig med att jag var nubörjare. Men en nybörjare som undrade om en redovisad förmåga var normal eller bättre eller sämre än vad som i relation till nedlags tid kan ses som normalt.
Smoke on the Water ... är den svår? Den låter alltså jättekomplicerad när jag lyssnar på den. Den måste verkligen kräva talang o många, många års övning.

Men det är alltså sant, att jag aldrig övat. Jag plockade alltså upp en gitarr då för ett halvår sedan och upptäckte att jag kunde spela. Inte bara plinkelink etc, utan jag kunde alltså spela "som jag ville".Men mkna muskler var - o är - outvecklade så det skapade förhinder.
Citera
2014-01-29, 18:46
  #30
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Jag ber om ursäkt för mit lite agressiva tonfall, det var inte meningen.
Ett tips är att läsa lite om just takt och taktslag. Ladda ned tex guitar pro och se hur en takt fungerar. Lek runt lite i det programmet och studera hur en låt ser ut.

I västerländsk musik är det vanligaste att varje takt harfyra slag. Fyra slag i en takt är alltså fyra fjärdedelar. Spelar du dubbelt så snabbt så får du åtta åttondelar. Spelar du fyra gånger så snabbt så spelar du sexton sextondelar osv osv... När man pratar om att spela snabbt så brukar det vara sextondelar man skall kunna spela.
Nej jag kan spela fyra gånger per varje klick (och sex toner per klick i korta intervall).

170 bpm betyder 170 "beats per minute". Alltså 170 klick i minuten. Detta är samma sak som 170/4 takter per minut. Om jag spelar i 60 bpm så betyder det alltså att det är 15 takter per minut.
Det handlar helt och hållet om hur rent du spelar. Oftast så tror man att man spelar renare än vad man gör vid den tiden (egen erfarenhet) och därför är det svårt att uttala sig. Spelar du helt rent allmänt efter sex månader så är det enligt mig väldigt bra. Det finns sextonåringar som säger sig kunna spela lika snabbt som mig efter ett års spelande men när man hör dom spela är det oerhört sloppy.
Du har hört det förut men såhär är det: Spela rent! Spela inte snabbt och lär dig för guds skull alla licks ordentligt. För att spela snabbt måste man börja oerhört söligt och sen arbeta sig uppåt. Tom. jag (som har spelat i nästan åtta år) kan ha problem med enkla licks bara för att jag aldrig lärde mig att spela rent utan bara satsade på snabbhet. När jag började öva på solon i halva hastigheterna och sedan arbetade mig uppåt utan att fuska och missa noter så exploderade min hastighet och jag började pressa mig upp i 180-190 från 140~ som jag varit fast på i flera år. Nu har jag inte spelat på över ett år så jag vet inte riktigt hur snabb jag är men då jag börjar om igen så kommer jag att börja långsamt och aldrig lära mig spela snabbare än vad jag kan spela rent.

Vill du ha mer specifika svar så går det jättebra att fråga mig. Än en gång så är jag ledsen för mitt tonfall.
Tack för svaret. Jag uppskattar din ursäkt. Jag bet att det är lätt att tro att ngn trollar om den vräker ur sig ngt i stil med det jag skrev.

Jag var kanske otydlig med en sak. Dvs att jag alltså kunde spela så fort jag plockade upp gitarren. Det överaskade mig oerhört. Jag kunde höra var tonerna skulle vara för att inte vara falska (tänk tex hur Kirk Hammet väldigt ofta missar toner o råkar spela falskt, men jag "vet" intuitivt var jag ska vara - om du förstår).
Jag hör grundmelodin i huvudet samtidigt som jag improviserar i enlighet med den. Jag spelar alltså inte slumpmässigt hur som helt. Jag misstänker att ni tror just så, men så har det alltså inte varit. Så melodi, takt o tonart etc är "i mig" samtidigt som jag "lägger" amdra tongångar ovanpå dessa. Har för mig att det kallas kontrapunktering eller nåt sånt?

Det snabba jag spelar är alltså i stil med hur Gary Moore improviserar. Normalfort med snabba stycken just där han känner att det"känns rätt" (dvs om jag förstått honom o det spelsättet rätt ...)

Jag blev alltså oerhört överaskad över att jag "plötsligt" kunde spela, dessutom bra - enligt mig. Jag spelade upp en väldigt snabb repetiv längre slinga för en kompis som är riktigt duktig o har spelat i 25 år. Han sa - "Det är inte du som spelar!!!!" Så jag förstår att inte heller ni tror mig. Men det var jag som spelade. Och det var efter ca 2,5 månader. Ohyggligt snabb ljudmatta. Som tapping fast utan tapping ... Nej, självklart inte perfekt och självklart inte alltid rent ljud. Det var efter att "övat" på slingan i ca en halvtimme så det är klart att det ite kan vara inspelningsmaterial ... Men det var bara den slingan o den gången o jag hänger mig alltså inte upp mig på enstaka ggr.
Jag hade alltså detta i "hjärnan" från början o bara fingermusklerna hindrade. Nu idag är jag hundra ggr säkrare och det jag menade med att improvisera i hastigheter är sant. Det var aldrig fel med tanke på ev falskhet etc utan "felen" var bara brist på muskler - dvs ljudet var inte så "rent". Men ju fler ggr jag spelde ju bättre blev också ljudet. Takten har aldrig varit ett problem, jag hör vilken takt som är passande o om jag inte klarar hålla vissa hastigheter i en viss takt. Även där blir det bättre - dvs snabbare o säkrare.

Jag menade med enna tråd aldrig att skryta eller verka sjäkvgod. Jag ville emellertid veta om jag kanske eventuellt hade en dold talang, eller om detta som jag pratar om alltså bara är fullständigt normalt. Har jag kanske en viss potential, eller är det helt normalt. Jag har inget emot att vara helt normal, men om jag skulle ha ngn talang så hade det varit bra att veta hur jag skulle kunna utveckla potentialen på bästa sätt.

Att "bara" fortsätta spela just som jag gör och sakta men säkert bli säkrare o bättre är såklart en väg. Att lära sig olika berömda melodier o licks är en annan. Problemet här är att jag tycker det är så själdödande att öva på ngt som inte fyller mina känslor direkt. Dvs när jag spelar "försvinner" jag. Jag går helt upp i det som kommer ut, jag inte bara producerar utan jag Är musiken då, inte bara gitarren utan jag är hela musikbilden jag hör, spelar, upplever. Jag tänker aldrig, planerar aldrig - jag bara upplever resultatet. Det är svårt att förklara, men jag upplever sällan samma sak när jag spelar ngn melodi, låt, styckeetcbjag lärt mig. Det må vara Humlans flykt eller Gudfadern eller Sweet Child eller Smoke on the jävla Water. Däremot.när jag går utanför dessa och börjar improvisera på dem, då försvinner jag.

Men du har säkert rätt, självklart kommer jag att bli säkrare o renare etc om jag sitter o perfektionistgrottar ner mig i vibrato o slide o licks o såMen jag skulle ju tex aldrig spela in ngt som inte lät så bra som möjligt. Min nästa investering är som sagt en sån där Line6 vx2 ljudkortinterface eller vadde kallas. Där o då kan jag ju verkligen lära mig o ha skoj.

Flera har sagt att.det är bra att utveckla en.personlig stil. Dv bara spela sånt som finns i huvudet, men finns det ngn risk att man tröttnar eller sannar i den kreativa utvecklingen om man bara spelar just så? Jag är lite rädd för det. Hur ska man göra för att alltid känna spelglädje, alltid känna sig kreativ o innovativ? Jag använder ju bpde egna o kända licks o slingor nör jag spelar - när o om det känns rätt av sig själv eller jag tycker jag vill prova med nåt kirk hammet-lick eller så.
Citera
2014-01-29, 18:57
  #31
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Har spelat i ca 7 år och aldrig varken tänkt på eller strävat efter att spela så fort som möjligt, tycker det bara är onödigt. Men tippar på att jag ligger mellan 200-210bpm.
Det verkar vara många som har såna åsikter. Men varför? Är det inte bra att ha kapacitet att kunna spela just det som man vill spela. Ds så inte ev bristfällig teknik eller fingermuskler hindrar en att uttrycka just det som man vill uttrycka just där o då? Det är väl snarare dumt att sabotera för sig själv?
Men jag har som sagt hört samma saker som du säger här, ganska ofta dessutom.
Varför är det så egentligen? Det verkar nästan som ett krav i vissa cirklar - dvs att inte bara inte kunna spela snabbare utan tom vägra att lära sig och dessutom - värst av alt - att de verkar se ner på såna som antingen vill eller kan spela i hastigheter.

Varför?

Det låter lite sektmässigt
Citera
2014-04-03, 22:43
  #32
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Ok, nu när ni lyssnat på mina två inspelningar. I vilka bpm spelar jag i låtarna? Hur fort är det?
Citera
2014-04-17, 18:21
  #33
Medlem
Jag har spelat gitarr i några år nu. I början när jag inte hade så stort kunnande både
i själva spelandet och musikteori så bländades jag av de som kunde spela snabbt.

Men nu tycker jag det nästan är sorgligt att gitarr ska begränsas till att vara ett
musikinstrument som ska handla om snabba solon. En vän som spelar piano sa till
mej att ett sätt att få tyst på en gitarrist är att ge dom ett nothäfte.
Citera
2014-05-04, 17:45
  #34
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag har spelat gitarr i några år nu. I början när jag inte hade så stort kunnande både
i själva spelandet och musikteori så bländades jag av de som kunde spela snabbt.

Men nu tycker jag det nästan är sorgligt att gitarr ska begränsas till att vara ett
musikinstrument som ska handla om snabba solon. En vän som spelar piano sa till
mej att ett sätt att få tyst på en gitarrist är att ge dom ett nothäfte.
Det är underligt att så många nästintill instinktivt protesterar så fot de hör ordet snabbt i samband med gitarr. Jag vet att många verkar se spelhastihet som ett självändamål, och många imponeras också av sådant. Men som ajg också skrev så var det inte riktigt något sådant jag var ute efter. Däremot tycker jag att det är en direkt otjänst mot sig själv att aktivt hindra sig. Dvs är inte det optimala att kunna spela just precis som man vill spela just för stunden? Om man vill slänga iväg någon snabbare trudelutt , men inte kan det ... Är man då en bra gitarrist?
Faktum är att jag misstänker att många som klagar på sådant här bara är avundsjuka egentligen, och de har för dåligt självförtroende. Dvs de tror inte att de kan lära sig spela snabbare än de kan - så de struntar i att öva och börjar istället gnälla.

Jag håller med dig om att det är synd att inte fler kan läsa noter. Inte bara för att spela i enlighet med noter, utan för att kunna skriva ner sin påkomna musik direkt - fast man kanske sitter på bussen eller var som helst. Och så kan man spela det exakt som det var tänkt när man kommer hem, eller när som helst.

Men, och här tänker jag på din jämförelse med din pianist. Dvs du menade väl klassiskt skolade musiker etc.
Och där kan jag säga att de förvisso kan läsa noter, men en sak de inte kan som många gitarrister däremot kan - och det är att improvisera.
Och Det är synd.
Citera
2014-05-05, 02:21
  #35
Medlem
Zakyaths avatar
Synd att dina klipp inte ligger kvar så man kan lyssna. Efter sex månader är man sällan särskilt duktig på gitarr, speciellt om man inte övar någonting. Innan du spelar in till musik får du nog även svårt att uppskatta riktigt hur bra du är. När jag började spela in efter ca 5-6 års plinkande själv och med band så upptäckte jag att jag var långt mycket sämre än jag trodde.

Angående att spela snabbt så är det ju såklart inget självklart fel med det. Men att det går snabbt är sällan ett tecken på hur duktig du är. En duktig gitarrist spelar felfritt, det vill säga med näst intill perfekt betoning och timing på varenda enskild ton. Därför är det väldigt svårt att i ord såhär bara ge ett hum om hur duktig man är eller avgöra hur duktig någon annan är. Med en normal utveckling hör du troligtvis inte själv heller om du inte spelar perfekt efter 6 månader. Då ska det mycket till.
__________________
Senast redigerad av Zakyath 2014-05-05 kl. 02:24.
Citera
2014-05-07, 18:19
  #36
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zakyath
Synd att dina klipp inte ligger kvar så man kan lyssna. Efter sex månader är man sällan särskilt duktig på gitarr, speciellt om man inte övar någonting. Innan du spelar in till musik får du nog även svårt att uppskatta riktigt hur bra du är. När jag började spela in efter ca 5-6 års plinkande själv och med band så upptäckte jag att jag var långt mycket sämre än jag trodde.

Angående att spela snabbt så är det ju såklart inget självklart fel med det. Men att det går snabbt är sällan ett tecken på hur duktig du är. En duktig gitarrist spelar felfritt, det vill säga med näst intill perfekt betoning och timing på varenda enskild ton. Därför är det väldigt svårt att i ord såhär bara ge ett hum om hur duktig man är eller avgöra hur duktig någon annan är. Med en normal utveckling hör du troligtvis inte själv heller om du inte spelar perfekt efter 6 månader. Då ska det mycket till.
De finns ju kvar ... Annars är de här. Det är Black Magic Woman och Februarisol som var de två första jag spelade in.

https://www.youtube.com/channel/UCf8...UgLY0Eg_n0e38Q
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback