Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-05-27, 09:05
  #49
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skegh
OK ja det finns medel och överklassmänniskor.. men hur stor del av befolkningen utgör dessa grupper? Hur stor del av storstaden består av de fina putsade grindsamhällerna?
Notis: ungefär 60% av Mumbais befolkning bor i slummen, altså värsta delarna av stan där folk bor i hyddor gjorda av skräp och tvättar sig med äckligaste vattnet du skådat.

Är det något jag sett av indien så har sopor hanterats enligt följande:
Uppsopat och sorterat av fattiga
Slängt på "samlingshögar" över hela landet i alla hörn
Eldats på marken... mmmm bränt plast

Jag har då aldrig sett en sopbil, men jag har nog sett gator där de säkerligen kör, de få gatorna som tvättas.

Man får inte blunda för verkligheten, det är smutsigt till mestadels, så det är viktigt att säga detta. Jag har inget problem med det, jag tycker det är en del av vistelsen där. Men det finns människor som inte klarar den smutsen så då är det viktigt att nämna detta.
Ok, man kan klara sig undan om man bor på fina hotel i fina områden och inte besöker något alls, men då får man jobba hårt på det.

Helt klart tycker jag man ska ta in allt, man ska se fattigdomen och man ska må dåligt av den. Sen ska man tänka hur lite man behöver göra för att stoppa en del av den, sen tar man tag i bollarna och gör något.

Eller ska man blunda?


Jag försöker inte skönmåla någonting, det kan vara rejält skitigt.Beroende på var du befinner dig. Varken mer eller mindre har jag skrivit.


Medelklass är inte överklass. Däremot är medelklassen något relativt nytt i Indien.
För att använda Mumbai som exempel, Andheri west, Versova, borivali och närliggande områden är blandade områden med främst medelklass, men även arbetarklass och överklass, dessa områden är väldigt centrala i staden. De har sophantering.

Jag försöker bara påpeka att han bör ta det du säger med en liten nypa salt eftersom det verkar som du endast varit där som en helt vanlig turist och därav följt turismens fotspår och därav skapar dig den typiska naiva turistbilden "jaha, såhär är det ju överallt i landet/staden".

Det handlar inte alls om lyxhotell. Det handlar om t.ex förorter och andra områden av storstäder, bara för att du inte finner det i lonelyplanet och inte är turistattraktioner så betyder inte det att de inte existerar.

Man ska absolut inte blunda för Indiens oehört mörka sida, men man ska inte heller generalisera om sådant som en utomstående som inte har insyn annat än som en turist i en turists fotspår.
__________________
Senast redigerad av postkran 2015-05-27 kl. 09:26.
Citera
2015-05-27, 10:00
  #50
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Alla kommer inte från Sjöbo och gnäller på allt som inte är välbekant och tryggt.

Det finns många udda kulturer runt om i världen som är helt fantastiska att uppleva, problemet är att Indiens inte är en av dem. Landet är direkt obehagligt eftersom människor där är så fullständigt likgiltiga inför sina medmänniskors lidande; jag har varit i flera andra väldigt fattiga länder där man hjälps åt i sin utsatta sits, Indien är helt tvärtom.
Lägg till smutsen, kaoset och den religiösa idiotin och du har världens sannolikt vidrigaste land.
Citera
2015-05-27, 10:38
  #51
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Det finns många udda kulturer runt om i världen som är helt fantastiska att uppleva, problemet är att Indiens inte är en av dem. Landet är direkt obehagligt eftersom människor där är så fullständigt likgiltiga inför sina medmänniskors lidande; jag har varit i flera andra väldigt fattiga länder där man hjälps åt i sin utsatta sits, Indien är helt tvärtom.
Lägg till smutsen, kaoset och den religiösa idiotin och du har världens sannolikt vidrigaste land.

Den enda likgiltigheten jag ser är från folket med mer pengar, att höra "de kommer bara bli vana av att du hjälper dem"-mentaliteten stör helt klart, men jag vill säga att jag fick bilden att alla hjälper varann. Stort samspel i de samhällen helt klart!
Citera
2015-05-27, 10:59
  #52
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Jag försöker inte skönmåla någonting, det kan vara rejält skitigt.Beroende på var du befinner dig. Varken mer eller mindre har jag skrivit.


Medelklass är inte överklass. Däremot är medelklassen något relativt nytt i Indien.
För att använda Mumbai som exempel, Andheri west, Versova, borivali och närliggande områden är blandade områden med främst medelklass, men även arbetarklass och överklass, dessa områden är väldigt centrala i staden. De har sophantering.

Jag försöker bara påpeka att han bör ta det du säger med en liten nypa salt eftersom det verkar som du endast varit där som en helt vanlig turist och därav följt turismens fotspår och därav skapar dig den typiska naiva turistbilden "jaha, såhär är det ju överallt i landet/staden".

Det handlar inte alls om lyxhotell. Det handlar om t.ex förorter och andra områden av storstäder, bara för att du inte finner det i lonelyplanet och inte är turistattraktioner så betyder inte det att de inte existerar.

Man ska absolut inte blunda för Indiens oehört mörka sida, men man ska inte heller generalisera om sådant som en utomstående som inte har insyn annat än som en turist i en turists fotspår.

Nu var det ju så att jag försökte påpeka att det inte alls är lyxigt och tvättat överallt. Jag har åkt från nord till söder och skapat mig en bra generell bild av hur det ser ut. Att du försöker dra en stor affish över allt smutsigt och fattigt och säga att "ne sådär ser det bara ut i turistområden" är ju helt omakabelt. Men kan du kanske förklara det? Har jag missat hela medelklassens påtår i landet? Är allt "bra" nu?

Sen får man ju förståss även påpeka att medelklassen inte är jämförbar med den svenska. Även fast du får en stabil inkomst och har tak, vatten och mat. Så betyder det inte att du inte duschar i brunt vatten och att det luktar skit på din gata.

Jag har rest över turist/lonelyplanet områden men även över byar och städer där den bilden av mig du skapat inte existerar. Och jag kan säga dig att fattigdomen och det smutsiga som en vanligt Svensson inte är van vid existerar överallt. Jag vill nästan säga att det fanns mer fattigdom där guiderna inte riktar folket, nästan som man skövlat bort alla "fula syner" för västerlänningarna på turiststigen.

Du verkar tro att medelklassen och den framåtväxande fina vägarna täcker hela landet, men dessa tror jag bara sätter spår på dom vägarna som Modi fått för sig att köra sina bilar på, altså små bitar av städer där de bygger upp och skrubbar rent så landet ser reko ut för de ögon som måste se det så. Du håller hus i dessa kvarter skulle jag gissa om vi nu ska dra missbildate stämplar av varann.

Med våran kamp om vem som är mest insiktsfull gällande landet påbörjad, kan jag även påpeka att detta land är min top två favorit och jag vill tillbringa många dagar bland skiten. Vem vet, kanske en dag jag också hukar mig mitt på centrum och sprätter ut all lösskit jag har på lager inte för att det är något roligt egentligen då detta är ett symptom på vad många stackare dör av (återigen något som träder fram på grund av smutsen som synes på alla håll)
Citera
2018-05-07, 00:34
  #53
Medlem
Det ses som något främmande/spännande, exotiskt etc. Ses väl också som en spirituell resa för vissa personer, att ''upptäcka och finna sig själv''.
Citera
2018-05-25, 09:08
  #54
Medlem
Nochillss avatar
Den brittiske campledaren för min kibbutz i Israel på som jag också besökte i London på -90-talet, surrade jämt om hur fantastiskt Indien var. Han berättade hur han älskade öknen i Rajashtan av någon outgrundlig anledning och skickade mig tom ett vykort ifrån de ljuva sandstränderna i Goa.

Nej, Indien är knappast ett resmål som jag skulle vilja besöka för direkt när jag tänker "Indien" så dyker bilder av fattigdom och misär upp.

Åååhh, Indien är sååå intressant och så billigt....
Citera
2018-06-11, 13:34
  #55
Medlem
Laxons avatar
Varför vill någon resan någonstans? Snackar vi tredje världen-länder som önskad destination är det ofta yngre, spänningssökande människor som söker sig till dessa "ovanliga" resmål. Att då komma till t.ex. Indien är ju som att komma till en annan planet - mycket skit, märkliga företeelser, fattigdom etc. Det kan leda till att dessa resenärer får en helt ny livsåskådning, något de kanske rentav ville och hoppades på. Du har nog sett det värsta Indien har att bjuda på (Mumbai), åker du runt lite så kanske du ändrar uppfattning.

TS: Vad jobbar du med? Med tanke på att du blir placerad på diverse (i min mening) intressanta platser?
__________________
Senast redigerad av Laxon 2018-06-11 kl. 13:37.
Citera
2018-09-07, 11:29
  #56
Medlem
Har rest i indien och väldigt mycket runt i andra delar av sydostasien, indien är ett riktigt råtthål, det luktar magsjuka överallt och är riktigt hemskt, åker absolut inte tillbaka dit.
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2305060

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback