Först och främst övning, som du själv också nämner - men det är otroligt viktigt och kan inte upprepas för många gånger. Studiebesök på konstmuseer skulle ju kunna vara något om du är ute efter inspiration eller har fattat tycke för en viss stil som du vill skåda i verkligheten.
Om du är ute efter tips och hittar något intressant på internet, så bör du absolut experimentera. Den perioden du befinner dig i nu är den absolut roligaste när man kollar tillbaka på det då man väl har lärt sig grunderna, skapat sig en egen stil och helt enkelt kommit en bit på vägen. Det viktigaste är att sätta sig ner när man känner suget - suget kommer givetvis i perioder - men när jag skapar som mest kan jag sätta mig ner vid fyra eller fem olika tillfällen under en dag, sätta igång lite musik och hålla på i en timma eller något liknande.
För att själv spinna vidare på det som
#MasterBait nämnde så ser jag personligen inte en helt klar bild i huvudet av det jag vill skapa, otroligt mycket skapas på vägen. Många nya idéer och metoder uppkommer faktiskt då man bara tramsar runt eller begår något misstag i själva akten. Sen får du själv avgöra vad ditt mål är - är det att själv bli nöjd, imponera på andra eller räcker det med att beskåda din egen utveckling? Personligen tycker jag att det viktigaste är att man känner att man utvecklas i sitt skapande, det håller en motiverad i jämförelse med de andra två exemplen.
Vad föredrar du att teckna?