• 1
  • 2
2014-01-24, 21:33
Medlem
Hur ska man träna sig upp till att bli en duktig tecknare? Kurser, självstudier givetvis. Men hur ska man mer genomborrande bli en mästare i teckning? Regelbundna besök på konstmuseer kanske? Lära sig grunderna i teckning vore väl en passage. Kan man söka sig till en målarskola som en amatör/nybörjare och sedan till en professionell utbildning?

Jag kan väl påstå att jag sysslar med teckning med är tämligen dålig. Jag tycker om att teckna svartvita teckningar. Det största genombrottet har för mig varit hur man håller blyertspennan när man tecknar och följa instruktionerna i lathundar för att lära sig teckna. Jag tecknar däremot sällan. Finns någon här som tecknar och kan ge tips hur man blir en duktig tecknare?
Citera
2014-01-24, 22:18
Medlem
MasterBaits avatar
Det stora "Problemet" när man tecknar av något är att man ofta försöker teckna av sin egen "idealbild" av hur man tycker att något ser ut och inte hur föremålet ser ut på riktigt. Man måste lära sig att teckna avstånd, mellanrum, former, osv utan att man har en fast idé i skallen om hur exempelvis en stol ser ut medan man tecknar den. Andra saker är ju exempelvis att träna "linjen".

Det här är den bästa självstudiekursen i teckning som ö.h. finns:
http://www.youtube.com/watch?v=ctkRwRDdajo

Läs gärna Edwards böcker också, de finns översatta till svenska.
Citera
2014-01-25, 00:06
Medlem
Först och främst övning, som du själv också nämner - men det är otroligt viktigt och kan inte upprepas för många gånger. Studiebesök på konstmuseer skulle ju kunna vara något om du är ute efter inspiration eller har fattat tycke för en viss stil som du vill skåda i verkligheten.

Om du är ute efter tips och hittar något intressant på internet, så bör du absolut experimentera. Den perioden du befinner dig i nu är den absolut roligaste när man kollar tillbaka på det då man väl har lärt sig grunderna, skapat sig en egen stil och helt enkelt kommit en bit på vägen. Det viktigaste är att sätta sig ner när man känner suget - suget kommer givetvis i perioder - men när jag skapar som mest kan jag sätta mig ner vid fyra eller fem olika tillfällen under en dag, sätta igång lite musik och hålla på i en timma eller något liknande.

För att själv spinna vidare på det som #MasterBait nämnde så ser jag personligen inte en helt klar bild i huvudet av det jag vill skapa, otroligt mycket skapas på vägen. Många nya idéer och metoder uppkommer faktiskt då man bara tramsar runt eller begår något misstag i själva akten. Sen får du själv avgöra vad ditt mål är - är det att själv bli nöjd, imponera på andra eller räcker det med att beskåda din egen utveckling? Personligen tycker jag att det viktigaste är att man känner att man utvecklas i sitt skapande, det håller en motiverad i jämförelse med de andra två exemplen.

Vad föredrar du att teckna?
Citera
2014-01-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Vad föredrar du att teckna?
Jag föredrar att teckna av verkligheten såsom byggnader och människor och så vidare. Men egentligen tecknar jag för det mesta det jag ser framför mig och ibland det som försiggår i mitt huvud. Man kan säga att min inriktning är realism. Jag brukar helst avstå från att beblanda fantasi såsom naivism när jag tecknar. Jag skildrar helst verkligheten som sagt och jobbar aldrig med färger utan enbart med svartvita färger. Jag använder ej heller andra redskap än blyerstpennor. Kanske smalt sätt att jobba på men å andra sidan lärorikt på ett annat sätt. Eftersom jag snävt inriktar mig på något är min förhoppning att kunna behärska området.
Citera
2014-01-26, 12:22
Medlem
Du har fått bra råd och det finns en del bra trådar sen tidigare om det här också, t ex den här: (FB) Försent att lära sig teckna?.

Jag tecknar en timme om dagen och har kommit långt på bara fyra månader! Gör en rutin av det, bestäm dig för en viss tidpunkt som du håller på (brukar köra direkt efter middagen), skaffa en spellista som du trivs med och kör igång! Jag tycker att det hjälper att ha några halvklara teckningar liggandes till de dagar jag inte känner mig superinspirerad. För mig hjälper det att ha grejerna liggandes framme så att jag inte måste börja med att ta fram allt .

Sen som någon annan sa, se verkligen till att ta reda på inspirationen när den finns och kolla mycket på andras bilder för att få inspiration och hitta vad det är just du tycker om.

Lycka till ts!
Senast redigerad av Boleyn 2014-01-26 kl. 13:10. Anledning: Fler stavfel än jag kunde leva med...
Citera
2014-01-26, 15:38
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfAlbania
Jag föredrar att teckna av verkligheten såsom byggnader och människor och så vidare. ... jag skildrar helst verkligheten som sagt och jobbar aldrig med färger utan enbart med svartvita färger.

Då är det bra råd som jag redan gett. Kursen och hennes metod är gjord för att det man gör på pappret ska bli precis som det man ser.

Och som kommentar till de andra kommentarerna: IMHO, inspiration är överskattat. Disciplin och regelbundenhet är mycket viktigare. Som allt annat arbete måste man kunna jobba och göra lika bra ifrån sig oavsett om man har lust eller inte.
Citera
2014-01-26, 23:56
Medlem
Jag antar väl att lära sig teckna är som att lära sig läsa. Jag ska fortsätta i teckningskursen som jag går på. Hoppas att jag når resultat. Jag har redan lite teckningar som jag har tecknat. Kanske kan lägga upp dem för att visa till er alla? Lite nybörjarstuff. Ska definitivt försöka göra en rutin kring tecknandet. Jag gillar konstarten i övrigt, det är berusande att titta på konst (speciellt teckningar). Jag önskade dock att jag slapp latheten.
Citera
2014-01-27, 00:32
Medlem
Keitaro86s avatar
Jag brukar kolla på en kille på youtube vid namn Mark crilley han tecknar mycket manga men även realistiska porträtt och mycket annat sen har jag märkt att det är lättare att rita av från en manga bok eller liknande men slå upp mark Crilley han är jättebra allt från hur man håller pennan till avancerade övningar och han är även väldigt bra på att lära ut
Citera
2014-02-04, 08:17
Medlem
Kan någon tipsa mig om böcker/lathundar för att lära sig teckna?
Citera
2014-03-07, 22:42
Medlem
FilosofenDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfAlbania
Kan någon tipsa mig om böcker/lathundar för att lära sig teckna?

Det här är visserligen ett sent svar, men "Drawing on the right side of the brain" som länkades här över i videoform finns även som bok. Den ger en svinbra språngbräda för att fortsätta utveckla sitt ritande och ger en bra grund till alla typer av grafiskt konstnärskap med något som helst anspråk på realism. Den lär ut att ritande sitter i hjärnan och att det man måste lära sig är att skala bort de symboler vi människor använder sig av när vi tolkar information och se den råa, oprocesserade verkligheten.
Citera
2014-03-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilosofenDeep
Det här är visserligen ett sent svar, men "Drawing on the right side of the brain" som länkades här över i videoform finns även som bok. Den ger en svinbra språngbräda för att fortsätta utveckla sitt ritande och ger en bra grund till alla typer av grafiskt konstnärskap med något som helst anspråk på realism. Den lär ut att ritande sitter i hjärnan och att det man måste lära sig är att skala bort de symboler vi människor använder sig av när vi tolkar information och se den råa, oprocesserade verkligheten.
Det verkar intressant. Bra att du svarade! Jag känner inte lika stor sug för teckningar längre. Men får försöka återuppliva det. Verkar som en omvänd process i teckningskonst som du tar upp. Och det verkar inverka på hur hjärnan fungerar. Jag ska definitivt tänka på att köpa den boken. Just nu samlar jag på svenskspråkiga handböcker i teckning. Bra tips dock!
Citera
2014-05-17, 14:49
Medlem
Men är det verkligen som att lära sig läsa? Kan alla lära sig teckna? Att bli skickliga på att teckna, alltså. Föra en penna lite hit och dit räknas inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in