Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-24, 21:21
  #1
Medlem
cassiuschaereas avatar
Måndag den 27 januari 2014 lanseras Lexbase.se, en tjänst där du kommer att kunna söka på namn, adress, brott, ålder, område och få ut namn och personnummer på människor dömda för brott eller inblandade i olika tvistemål.

"Den här tjänsten kommer att orsaka rabalder", skriver Jörgen Lindqvist. Snart lanseras Lexbase – en tjänst där samtliga svenska domar görs tillgängliga för alla som vill betala för det. Du kan söka på namn, adress, brott, ålder, område och få ut namn och personnummer på människor dömda för brott eller inblandade i olika tvistemål. Till det kopplas en karttjänst där man exempelvis kan se vilka i dina kvarter som har dömts för våldtäkt, inbrott eller misshandel. Domarna ligger kvar sökbara i fem år efter domslutet. http://computersweden.idg.se/2.2683/...brottsregister

Lexbase AB på Allabolag.se: http://www.allabolag.se/5569263394/Lexbase_AB
Lexbase AB på Linkedin: http://www.linkedin.com/company/lexbase-ab

Linkedin: "Lexbases vision är ett samhälle där människor kan lita på varandra och känna trygghet i sin närmaste omgivning. Som ett led i att förverkliga vår vision har vi skapat Lexbase, ett verktyg, som ger alla medborgare möjlighet att ta del av korrekt och uppdaterad juridisk information om personer och företag."

Pressmeddelande:

"På måndag lanseras en betaversion av en ny sajt, Lexbase.se, som gör alla brottsmålsdomar, som är fem år eller yngre, enkelt sökbara.

På måndag 27 januari presenteras detta offentligt. Journalister och reportrar är varmt välkomna att delta på detta för att få närmare information.

Presentationen kommer att hållas på Clarion hotell, Skanstull, kl 12:00, vi serverar lunchmacka. "

Med vänlig hälsning

Sandra

Presskontakt, Lexbase

press@lexbase.se

076 201 72 60

http://www.mynewsdesk.com/se/pressre...oekbara-952900

Bryter Lexbase.se mot någon svensk lag?
Är det bra eller dåligt att man kan söka på sina grannars brottslighet?
Vad tycker ni om denna tjänst?
Citera
2014-01-24, 21:26
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Känns som de missbrukar offentlighetsprincipen för egen vinning. De påstår sig arbeta för tillit mellan människor men genom att ge medborgare möjligheten att se vilka brottslingar som bor i deras kvarter så bidrar de nog till att skapa misstro och fruktan.
Citera
2014-01-24, 21:30
  #3
Medlem
cassiuschaereas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Känns som de missbrukar offentlighetsprincipen för egen vinning. De påstår sig arbeta för tillit mellan människor men genom att ge medborgare möjligheten att se vilka brottslingar som bor i deras kvarter så bidrar de nog till att skapa misstro och fruktan.

Jag kommer inte ihåg vad det kallas men får obehagliga 1984 vibbar av deras sätt att beskriva tjänsten.
Citera
2014-01-24, 21:32
  #4
Medlem
eXtremos avatar
Alltså, detta är ingen nyhet. Det finns redan ÅTSKILLIGA tjänster som erbjuder denna service. Inget nytt under solen.
Citera
2014-01-24, 21:38
  #5
Medlem
cassiuschaereas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Alltså, detta är ingen nyhet. Det finns redan ÅTSKILLIGA tjänster som erbjuder denna service. Inget nytt under solen.

Vilka tjänster finns det?
Citera
2014-01-24, 21:59
  #6
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cassiuschaerea
Vilka tjänster finns det?
T.ex. Sirén, Piscatus och JP.
Citera
2014-01-24, 22:17
  #7
Medlem
cassiuschaereas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
T.ex. Sirén, Piscatus och JP.

Kan man söka på namn, adress, brott, ålder, område och få ut namn och personnummer på människor dömda för brott eller inblandade i olika tvistemål med Sirén, Piscatus och JP?
Citera
2014-01-24, 22:43
  #8
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cassiuschaerea
Kan man söka på namn, adress, brott, ålder, område och få ut namn och personnummer på människor dömda för brott eller inblandade i olika tvistemål med Sirén, Piscatus och JP?
Jag har själv kollat upp folk där, så ja. Har du inte provat dessa tjänster bör du heller inte uttala dig.
Citera
2014-01-24, 22:47
  #9
Medlem
cassiuschaereas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag har själv kollat upp folk där, så ja. Har du inte provat dessa tjänster bör du heller inte uttala dig.

Ta det lilla lugna killen. Du kunde nöjt dig med att svara att du själv har kollat upp folk där.

Jag fick intrycket av att Lexbase kommer att bli som Ratsit.se.
Citera
2014-01-24, 22:50
  #10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cassiuschaerea
Ta det lilla lugna killen. Du kunde nöjt dig med att svara att du själv har kollat upp folk där.

Jag fick intrycket av att Lexbase kommer att bli som Ratsit.se.
Jag är hur lugn som helst. Det enda jag framförde är att du får denna tjänst att framstå som en stor nyhet, vilket är inkorrekt.
Citera
2014-01-24, 22:52
  #11
Medlem
cassiuschaereas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag är hur lugn som helst. Det enda jag framförde är att du får denna tjänst att framstå som en stor nyhet, vilket är inkorrekt.

Du formulerade dig klumpigt. Jag vill diskutera Lexbase inget annat.
Citera
2014-01-24, 22:53
  #12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cassiuschaerea
Jag vill diskutera Lexbase inget annat.
Det är inte så mycket att diskutera, då liknande tjänster redan diskuteras i andra trådar. Gällande lagligheten får du gärna kolla upp relationen mellan PUL och YGL.

Vad är det som gör att denna tjänst behöver en egen tråd?
Vad är det som skiljer denna tjänst från andra tjänster?
Vad är det som gör denna tjänst så nyskapande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback