Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-02-01, 16:47
  #37
Medlem
bwahahahas avatar
Sixty symbols berörde detta i sitt senaste avsnitt för de som är intressade
Citera
2014-02-08, 18:01
  #38
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanzelot
Om en stjärna rör sig kring något som inte syns, kan det tex vara eftereffekten av en kollaps den rör sig kring? Vad är det som säger att en kollaps lämnar omgivningen opåverkad? Och då skulle eftereffekten ge en illusion att där är gravitation kvar.


Det enda som jag med min begränsade kunskap i ämnet kan tänka på är att det måste finnas en gravitationskraft för att stjärnan ska kunna kretsa"kring något." Annars hade den fortsatt att färdas igenom kosmos. Svarta hål är det enda som vi idag känner till som har gravitation och som inte kan skådas med blotta ögat.
Citera
2014-02-11, 21:33
  #39
Medlem
Lanzelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Det enda som jag med min begränsade kunskap i ämnet kan tänka på är att det måste finnas en gravitationskraft för att stjärnan ska kunna kretsa"kring något." Annars hade den fortsatt att färdas igenom kosmos. Svarta hål är det enda som vi idag känner till som har gravitation och som inte kan skådas med blotta ögat.

Svarta hål är det enda dom har som modell, för något som dom inte känner till.

Om det kretsar något kring det dom kallar för ett "svart hål", kan det faktiskt vara något som kretsat kring det här redan innan det kollapsade. Och därför blivit extra påverkad att "dras med i kollaps-dragningen" för att i ökad kurva på sin gamla kurs och inåt kollapsområdet, vara på väg bort därifrån.
__________________
Senast redigerad av Lanzelot 2014-02-11 kl. 21:35.
Citera
2018-04-01, 09:14
  #40
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
I onsdags släppte Stephen Hawking ett papper med en ny teori på Arxiv, som i princip tar bort både singulariteter och händelsehorisonterna för svarta hål.

Iden är att kvanteffekter får rumtiden att fluktuera så mycket att denna gräns, läs händelsehorisont, inte kan existera. Det är även ett försök att avfärda de nya teorierna om "Firewall Black Holes", som fungerar enligt GR, men inte kvantmekaniken. Här finns ingen händelsehorisont, medan både GR och QM gäller.

Istället för en händelsehorisont finns där en annan typ av horisont, en skenbar horisont. Denna horisont är lik den händelsehorisont som den allmänna relativitetsteorin föreslår. Där ljuset rödförskjuts mot oändligheten om det försöker fly. Men när det svarta hålet sväljer mer materia kommer den vanliga händelsehorisonten växa snabbare än den skenbara.
I fallet för Hawkingstrålningen kommer den skenbara horisonten vara större än händelsehorisonten. Här ger han också hintar på att denna skenbara horisont kan försvinna, vilket i princip betyder att allt kan fly det svarta hålet.

Om detta är korrekt betyder det att materian inte alls finns samlad i en singularitet, utan all materia och energi finns innanför den skenbara horisonten temporärt.

The absence of event horizons mean that there are no black holes - in the sense of regimes from which light can't escape to in nity. There are however apparent horizons which persist for a period of time. This suggests that black holes should be rede ned as metastable bound states of the gravitational eld. It will also mean that the CFT on the boundary of anti deSitter space will be dual to the whole anti deSitter space, and not merely the region outside the horizon.


The no hair theorems imply that in a gravitational collapse the space outside the event horizon will approach the metric of a Kerr solution. However inside the event horizon, the metric and matter elds will be classically chaotic. It is the approximation of this chaotic metric by a smooth Kerr metric that is responsible for the information loss in gravitational collapse. The chaotic collapsed object will radiate deterministically but chaotically


http://arxiv.org/abs/1401.5761

Jag kliar mig lite i skallen och inväntar lite beräkningar. Dock, så ska jag vara ärlig och säga att när Hawking påstår detta låter det rimligt, till skillnad från en klassisk crank. De svarta hålen finns onekligen där, men vad är det egentligen som händer när metrikerna går åt skogen? Hur beter sig materian och energin i detta tillstånd?

Edit. Jag vet inte vad mod tycker, om detta skall få vara en egen tråd där vi enbart diskuterar denna nya idé. Eller om den skall slås i hop med den stora tråden om svarta hål.

Blev du något klokare av det här Puff? Jag har försökt att förstå hur han tänker, men kan inte säga att jag får mitt huvud runt det. Jag läste också en av dina eminenta länkar där man beskrev det på ett pedagogiskt vis, men jag är för korkad.

- Hann Hawking presentera något mer innan han dog?

- Det stod i artikeln du länkade till (angående den tidigare versionen av förklaringen till Hawking-strålning), att inkommande kvantpartiklar "decreases the size of the black hole". Va? hur kan en inkommande partikel minska storleken? Även om den undflyende par-partikeln sticker iväg med energi vid händelsehorisonten, så trillar ju fortfarande en partikel in? Är det så att den annihileras när parpartikeln försvinner? Men om så, då har ju storleken av hålet vare sig minskat eller ökat? (Jag hade fattat om partikel-paret kom inifrån hålet och en partikel försvinner ut genom fluktation, men det stod tydligt att den kom utifrån.)
https://www.universetoday.com/108561...ore-not-quite/


- Som jag förstått det, så finns händelsehorisonten fortfarande kvar, men innanför den skenbara horisonten. På vilket sätt förhåller sig den skenbara horisonten till händelsehorisonten, och vad har det för betydelse?

- Det talas ju också om att hans nya tankar löser informationsparadoxen, men den trodde jag redan var löst genom Susskinds hologramprincip?
Citera
2018-04-01, 09:22
  #41
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Det enda som jag med min begränsade kunskap i ämnet kan tänka på är att det måste finnas en gravitationskraft för att stjärnan ska kunna kretsa"kring något." Annars hade den fortsatt att färdas igenom kosmos. Svarta hål är det enda som vi idag känner till som har gravitation och som inte kan skådas med blotta ögat.

Inte riktigt sant. Mörk materia har gravitation och kan inte ses med dagens teknik.
Det skulle ex kunna finnas "svarta hål" skapade av enbart mork materia men även svarta hål skapade av synlig materia.
Citera
2018-04-04, 00:22
  #42
Medlem
Knivur-273s avatar
Intressant diskussion, nåja. Ett intressant diskussionsämne torde vara hur entropin skulle kunna dumpas i de svarta hålen som rent teoretiskt skall sluka allt. Det strider mot naturens lagar.

Hawking hade lösningen, nämligen avdunstningen av de svarta hålen.

Jag tycker om enklare saker också, nämligen rävens olika äventyr:

https://www.youtube.com/watch?v=K8pBBsIItO8
Citera
2018-04-25, 18:20
  #43
Medlem
sfrges avatar
Är det bara jag som tror att Hawkings var bindgalen.
Citera
2018-04-25, 19:40
  #44
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Är det bara jag som tror att Hawkings var bindgalen.

Han är inte känd för att fysiker tyckte han var mystisk. Utan för att han producerade nya ideer på paper andra kunde förstå och verifiera likt honom. Därtill får han kredibilitet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback