Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-23, 13:25
  #1
Medlem
slashignor3s avatar
Jag har precis fått reda på att min arbetsplats har en liten dold kamera inne på vårt gemensamma kontor där vi hanterar pengar, möten med de anställda och allt pappersarbete. Vi i ledningen har inte fått veta att det finns en kamera men i julas såg en kollega att chefen satt o kollade igenom materialet som då uppenbarligen spelats in och sparats. Min fråga blir då... Hur lagligt är detta? Vi har andra kameror på arbetsplatsen som alla vet om och som visas på en monitor så att vi kan övervaka arbetsplatsen. Men denna kameran sitter i takplattan, de har skruvat ett litet hål i den och satt en liten "leksakskamera" där uppe.

Känns obehagligt... även om de har pengar där inne och jag förstår att de vill övervaka det så måste väl detta vara felaktigt? Börjar fundera på om de även har kameror i omklädningsrummen o.s.v.
Citera
2014-01-23, 14:06
  #2
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Informera tydligt om kameraövervakningen
Personal och besökare måste på ett tydligt och utförligt sätt informeras om kameraövervakningen genom bland annat skyltning. Det är viktigt att komma ihåg att informationen också måste nå ut till exempelvis inhyrd personal. Datainspektionen rekommenderar att informationen tar upp vilka platser som är kameraövervakade, när kameraövervakning sker och varför just de aktuella platserna övervakas. Information bör dessutom ges om hur arbetsgivaren hanterar det inspelade materialet.

Datainspektionen rekommenderar att informationen sprids aktivt till de anställda, både skriftligt och muntligt innan systemet börjar användas. Informationen bör även finnas lättåtkomlig, till exempel på intranät eller i personalpärm.


Citat:
Några exempel på vad kameraövervakning inte får användas till:
Det är normalt sett inte tillåtet att:

Använda kameror som inte syns. Utgångspunkten är att personalen ska veta om att de är kameraövervakade.
Kameraövervaka för att mäta anställdas arbetsprestationer eftersom det anses vara en så pass ingripande åtgärd.

http://www.datainspektionen.se/lagar...arbetsplatser/

Låter inte som dom har följt lagen direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback