Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-23, 12:42
  #1
Medlem
Salgouds avatar
Gammal dator (XP) klappade ihop, så tog ut hårddisken och smällde in i en kabinett för att kunna rädda lite bilder osv. När jag kör in USBn i en W7 dator så står det att hårdvaran är redo att användas, men den kommer inte upp i utforskaren.

Jag kan se hårddisken i enhetshanteraren, och där står det att den inte är initierad.. Har ingen aning om vad initering innebär i detta sammahanget, men lite sökning får det att framstå som att det kan vara svåra att komma åt gammal dator om man initierar disken.

Idéer?
Citera
2014-01-23, 12:59
  #2
Medlem
Har du extra strömtillförsel till externa disken eller är det en liten 2,5" med bara ström via usb-sladden? I såna fall kan det vara så att usb-porten ger för lite spänning. Prova en annan usb-port eller köp en usb-sladd med dubbla-usb:

http://www.kjell.com/sortiment/dator...-a-hona-p38016
Citera
2014-01-23, 13:06
  #3
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eralaek
Har du extra strömtillförsel till externa disken eller är det en liten 2,5" med bara ström via usb-sladden? I såna fall kan det vara så att usb-porten ger för lite spänning. Prova en annan usb-port eller köp en usb-sladd med dubbla-usb:

http://www.kjell.com/sortiment/dator...-a-hona-p38016


Tack för svaret. Det är en 2.5 med ström via USB, så ska testa en sådan sladd sedan och återkomma.
Citera
2014-01-23, 13:15
  #4
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Ser du partitionerna på disken?
annars kanske kan vara så att partitionstabellen har pajat på nåt sätt.

Kommer dessvärre inte ihåg hur jag gjorde för att lösa det när jag hade problem med sådant men vet att jag använde ultimate boot cd.

Så kan vara värt att boota med den och kolla om det finns nåt passande verktyg.
Citera
2014-01-23, 13:32
  #5
Medlem
Har kanske en ide, prova detta:

Startmeny > Sök: Skapa och formatera hårddiskpartitioner > scrolla ner och hitta din hårddisk (ha den inkopplad obviously) > högerklicka > formatera > välj dina inställningar

OBS, du kommer inte ha kvar dina bilder. Detta är endast om du vill ha kvar hårddisken.

Prova och svara om det fungerar eller inte.

Mvh
Citera
2014-01-23, 13:33
  #6
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinherjarO
Har kanske en ide, prova detta:

Startmeny > Sök: Skapa och formatera hårddiskpartitioner > scrolla ner och hitta din hårddisk (ha den inkopplad obviously) > högerklicka > formatera > välj dina inställningar

Prova och svara om det fungerar eller inte.

Mvh

Fast han vill kunna läsa den data som finns på disken. Om han gör som du säger så försvinner den.
Citera
2014-01-23, 13:36
  #7
Medlem
Kontrakulturs avatar
Du behöver initiera hårddisken menar du, och det gör du genom att utföra följande steg:
1. Öppna Kontrollpanelen/Control Panel
2. Gå till Administrativa verktyg/Administrative Tools (det säger sig självt att du behöver inneha ett administrativt konto för att utföra dessa)
3. Välj Datorhantering/Computer Management
4. Välj nu Lagring/Storage

Du kommer se information om lagringsmedium din dator tillgår och när du hittar den hårddisk som du söker högerklickar du och väljer att initiera den (Initialize).

Eftersom du säger att den tidigare datorn gick sönder, kan problemet vara hårddisken i sig, så jag ger inga garantier.

Lycka till
Citera
2014-01-23, 13:42
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrakultur
Du behöver initiera hårddisken menar du, och det gör du genom att utföra följande steg:
1. Öppna Kontrollpanelen/Control Panel
2. Gå till Administrativa verktyg/Administrative Tools (det säger sig självt att du behöver inneha ett administrativt konto för att utföra dessa)
3. Välj Datorhantering/Computer Management
4. Välj nu Lagring/Storage

Du kommer se information om lagringsmedium din dator tillgår och när du hittar den hårddisk som du söker högerklickar du och väljer att initiera den (Initialize).

Eftersom du säger att den tidigare datorn gick sönder, kan problemet vara hårddisken i sig, så jag ger inga garantier.

Lycka till

Riskerar man inte att förlora all data (eller i alla fall bara kunna komma åt den med recovery-program) om man gör så?
Citera
2014-01-23, 14:35
  #9
Medlem
Kontrakulturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Riskerar man inte att förlora all data (eller i alla fall bara kunna komma åt den med recovery-program) om man gör så?

Inte av enbart initialisering. Det påverkar inte innehåll lagrat på hårddisken på nåt sätt, dock kan initialisering stoppas om ett annat Windows operativsystem finns på den, detta är jag dock skeptisk till att är en faktor XP-Win7.

Dock finns risken att hårddisken är sönder och kan på så sätt uppvisa en rad konstiga beteenden t.ex. att den är tom eller utan partitioner.
Citera
2014-01-23, 15:16
  #10
Medlem
mullvaden13s avatar
kan låta löjligt, men det är grymt vanligt, kolla så enheten har fått en enhetsbokstav. så som F: D: etc etc
Citera
2014-01-23, 16:08
  #11
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullvaden13
kan låta löjligt, men det är grymt vanligt, kolla så enheten har fått en enhetsbokstav. så som F: D: etc etc

Har den inte här nu, men vad gör jag isf?

Tack för alla tips!
Citera
2014-01-23, 16:14
  #12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Har den inte här nu, men vad gör jag isf?

Tack för alla tips!

Du kan utföra denna kontroll via diskhanteringen som du finner under administratörverktygen/kontrollpanel.

Där kan du byta enhetsbeteckning till någon valfri bokstav.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback