2014-01-22, 14:27
Medlem
Jag behöver en lampa till toaletten som dels ger så kallt ljus som möjligt och en som gör tvärtom, så gult ljus som möjligt (Inte nödvändigtvis varmt eller rött, utan gult ljus).
Vad för 2 lampor tycker ni jag ska köpa? Det spelar inge roll om det är LED eller glöd, bara det ger denna effekt jag eftersöker (till ett fotoexperiment).
Citera
2014-01-22, 14:52
Medlem
Två olika lampor med olika Kelvin antal. Högt antal ger ett varmt sken (Rött, gult)

Låga antal ger ett kallt sken (blått, vitt)
Citera
2014-01-22, 15:09
Medlem
Bara en tanke, det är inte lättare att ändra vitbalansen i datorn sen? Du får exakt samma effekt som du eftersöker.
Citera
2014-01-23, 18:47
Medlem
Varenda lampa på Ikea och Clas Ohlsson ligger på ca 2600 K, vart kan jag få tag på högre än så?
Vet ni någon affär som har bra sortiment på lampor (i stockholm)? Är det Bauhaus kanske?

Om jag inte får den belysning jag eftersöker så får det bli vitbalans, men jag föredrar att skapa rätt belysning ifrån början.
Citera
2014-01-23, 21:59
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Varenda lampa på Ikea och Clas Ohlsson ligger på ca 2600 K, vart kan jag få tag på högre än så?
Vet ni någon affär som har bra sortiment på lampor (i stockholm)? Är det Bauhaus kanske?

Du kanske tycker jag är helt crazy och galen nu men... Here we go:

//Brute
Citera
2014-01-24, 01:58
Medlem
Tack för tipset men jag kan offra min vänstra pungkula på att ett stort varuhus har ett bättre utbud av vanliga led eller glöd lampor än en liten affär i någon Stockholmsgränd.
Citera
2014-01-24, 15:31
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhd
Två olika lampor med olika Kelvin antal. Högt antal ger ett varmt sken (Rött, gult)

Låga antal ger ett kallt sken (blått, vitt)
Nu tänkte du helt fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_temperature
Citera
2014-01-24, 20:14
Medlem
du ska ha varmvit t 2200-2700 Kelvin och dagsljus(kallvit) 6000-6500 Kelvin
köpes enkelt och hysat pris här: http://www.miniinthebox.com/sv/lagenergilampor_c5484

kallvita lampor är svårt som fan att hitta i vanliga affärer,kan finnas i fotoaffärer eller som växtbelysning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in