Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2021-10-29, 01:34
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Hur är det i Mexico City? Kan man partya på kvällen utan att det händer nåt för turister och så?
Jag har bara vistats i Mexico city tre dagar men fick panik. Det var för stort och jag kände inte en jävel. Drack bärs på hotellet och promenerade lite i kvarteren i omgivningen samt tog en utflykt till katedralen en dag, sedan hoppade jag på en buss till Veracruz. Det vore bättre att bekanta sig med några som visar runt en. Det måste finnas bra ställen att festa på utan tvekan med tanke på hur stor den staden är.
Citera
2021-10-29, 10:28
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Hur är det i Mexico City? Kan man partya på kvällen utan att det händer nåt för turister och så?

Det kan man definitivt göra, så länge du gör det i rätt områden. Precis som alla andra städer finns det områden man bör undvika kl 03:00.
Citera
2021-10-29, 10:31
  #75
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Hur är det i Mexico City? Kan man partya på kvällen utan att det händer nåt för turister och så?

Har kontakt med en tjej från Mexiko. Och hon avråder mig på det starkaste att besöka Mexiko City.
Citera
2021-10-29, 10:45
  #76
Medlem
Jag har varit i Mexico och kände mig ganska trygg. Men så hade jag vänner också i Mexico som kände landet väl, så jag visste att jag inte av misstag skulle hamna i trubbel.

Men visst är det lite oroande med så mycket våld och framförallt då avrättningar. Om man skulle jämföra Sverige och Mexico på samma nivå skulle det motsvara 2800 mord om året.

Det var också i Mexico jag första gången på ganska många platser där såg tungt beväpnade vakter vilket givetvis är logiskt om alla rånarna också är tungt beväpnade och beredda att döda folk när de begår brott.
Citera
2021-10-30, 01:05
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag har bara vistats i Mexico city tre dagar men fick panik. Det var för stort och jag kände inte en jävel. Drack bärs på hotellet och promenerade lite i kvarteren i omgivningen samt tog en utflykt till katedralen en dag, sedan hoppade jag på en buss till Veracruz. Det vore bättre att bekanta sig med några som visar runt en. Det måste finnas bra ställen att festa på utan tvekan med tanke på hur stor den staden är.

Ah jag åker ju inte ensam utan åker med 1-2 vänner + ska hänga med en mexikansk brud och eventuellt träffa lite nytt folk.


Citat:
Ursprungligen postat av Banner11
Det kan man definitivt göra, så länge du gör det i rätt områden. Precis som alla andra städer finns det områden man bör undvika kl 03:00.

Jo, det förstår jag men om man går och klubbar och rör sig rätt centralt i staden och så, men eller om man ska hem tidigt till hotellet.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Har kontakt med en tjej från Mexiko. Och hon avråder mig på det starkaste att besöka Mexiko City.

Kan du inte fråga henne lite mer? För det är samma för mig och därför jag vill åka dit, känner en tjej som bor där och hon påstår det är lugnt och fint men börjar ju tveka.
Citera
2021-10-30, 20:30
  #78
Medlem
godboys avatar
Som vanligt så går det inte att säga med automatik om man kommer råka illa ut, bli misshandlad - kidnappad - rånad - våldtagen -mördad osv. Eller om inget kommer hända alls. Vissa områden är ju mer riskabla än andra. Sen är det absolut en fördel att "förstå" landet och området man vistas i. Att ha läst på innan man far dit är ju en klar fördel.

Jag har inte varit i Sydamerika, men jag har varit en hel del i Ryssland, Ukraina, Georgien m fl och det är ju farligt på sina ställen där med. Men man kommer rätt långt med att ha läst på och förstå hur saker fungerar där. Vissa svenskar (och amerikaner) verkar tro att allt är samma som hemma, och då kan det ju bli ett lite jobbigt uppvaknande.
Citera
2021-10-30, 23:44
  #79
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Kan du inte fråga henne lite mer? För det är samma för mig och därför jag vill åka dit, känner en tjej som bor där och hon påstår det är lugnt och fint men börjar ju tveka.


Fråga om vadå?
Hon bor inte i Mexico City, utan i Monterrey. Tryggare där, enligt henne.
Men som vederbörande sa ovanför mig, så handlar det om var man rör sig och andra omständigheter. Man ska heller inte gå runt och vara orolig (men observant).
Citera
2021-10-31, 11:08
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Ah jag åker ju inte ensam utan åker med 1-2 vänner + ska hänga med en mexikansk brud och eventuellt träffa lite nytt folk.




Jo, det förstår jag men om man går och klubbar och rör sig rätt centralt i staden och så, men eller om man ska hem tidigt till hotellet.



Kan du inte fråga henne lite mer? För det är samma för mig och därför jag vill åka dit, känner en tjej som bor där och hon påstår det är lugnt och fint men börjar ju tveka.

https://www.tripsavvy.com/is-it-safe...o-city-5097912
Citera
2021-10-31, 11:19
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
https://www.tripsavvy.com/is-it-safe...o-city-5097912

Den mexikanska bruden borde om inte annat veta 😉

Återkom gärna senare med en reseberättelse!
Citera
2021-11-15, 01:36
  #82
Medlem
Är i Mexico just nu och turismen flyter på som covid aldrig hänt😉. Några ställen som vill att man mask på sig när man går in i butiken, men massor av turister och flyget hit ifrån Amsterdam var fullsmockat! Landade i Cancun, men just nu ute på Isla holbox för strand/kitesurf. Kanske åker ner till playa del Carmen en sväng innan det bär av emot Colombia. Har rest en del förut i latinamerika(Mexico, Colombia, Nicaragua, Panama och Costa Rica) aldrig råkat ut för något allvarligt och du blir varnad av lokalbefolkningen om vart du inte skall gå. Sen kan ju saker hända ändå vart man än är, även i Sverige😉!
Citera
  • 6
  • 7
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2303246

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback