Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-22, 01:03
Medlem
Jag försöker hitta ett gott recept på vegetarisk Cesarsallad. Hittar inget som lockar. Så jag frågar då er här på flashback! Vad har ni för recept på lager som kan passa mitt önskemål?

Vad ska man ha istället för kyckling?
Hur får man Cesardressingen att bli lika god, fast utan sardeller?
Citera
2014-01-22, 02:01
Medlem
DingusMcDucks avatar
Det blir nog svårt att få till något som liknar en caesarsallad utan sardellsmaken (som kommer från worstershiresås, inte sardeller). Kyckling ingår inte i originalet, inget annat kött heller.

Om du anser ägg, ost, och worcestershiresås vara vegetariska, så kan du göra en alldeles utmärkt och dessutom äkta caesarsallad. Annars har jag inget att komma med, tyvärr.
Citera
2014-01-22, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det blir nog svårt att få till något som liknar en caesarsallad utan sardellsmaken (som kommer från worstershiresås, inte sardeller). Kyckling ingår inte i originalet, inget annat kött heller.

Om du anser ägg, ost, och worcestershiresås vara vegetariska, så kan du göra en alldeles utmärkt och dessutom äkta caesarsallad. Annars har jag inget att komma med, tyvärr.

Jag äter ägg och ost. Worcestershiresås vet jag inte vad det är. Så länge det inte innehåller kött/fisk, så är jag nöjd.

Jag hade ingen aning om att kyckling inte fanns i orginalreceptet! Det var kul fakta. Så jag skulle kunna göra en helt vanlig cesarsallad utan kyckling? men jag vill gärna ha nåt istället för kyckling. Vad tror du skulle kunna passa?

Har du nåt recept på internet som du kan hänvisa till?
Citera
2014-01-22, 02:56
Medlem
christerys avatar
Originalrecept vetefan, men här fanns ju lite idéer i alla fall... http://sv.wikibooks.org/wiki/Kokboken/Recept/Caesarsallad
Citera
2014-01-22, 03:28
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Jag äter ägg och ost. Worcestershiresås vet jag inte vad det är. Så länge det inte innehåller kött/fisk, så är jag nöjd.

Jag hade ingen aning om att kyckling inte fanns i orginalreceptet! Det var kul fakta. Så jag skulle kunna göra en helt vanlig cesarsallad utan kyckling? men jag vill gärna ha nåt istället för kyckling. Vad tror du skulle kunna passa?

Har du nåt recept på internet som du kan hänvisa till?

Recept finns det tonvis av, men med den vanliga reservationen gällande Wikipedias tillförlitlighet (mindre vanlig numera, som tur är): Caesar Salad. Där har du ingredienserna iallafall. Worcestershiresåsen är dessvärre (för dig) gjord på fermenterade sardeller, lite som sydostasiatisk fisksås fast på annan fisk och inte alls lika salt. Mycket umami däremot. Kanske om du hittar eller gör egen svampketchup? Jag vet inte, eftersom jag aldrig behövt tänka på det.

Köttersättning, om du nu måste ha det, är väl the usual suspects: quorn eller motsvarande, tofu, etc.

Jag tycker salladen är perfekt som den är utan annat protein än ägg, ost, och sås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in