Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-21, 19:21
  #1
Medlem
Zyrtecs avatar
Hej!

Jag har länge varit skeptisk till apple datorer med tanke på bl.a. priset men har nu bestämt mig för att ge dem en chans då alla mina vänner är väldigt nöjda med sin.

Min nuvarande dator använder jag flera timmar om dagen, och då pratar vi om minst 5-6 timmar. Jag använder den mest för studier, men även film och spel ibland, och då är det inte onlinespel eller dylikt utan mer krävande spel såsom NFS, COD, BF etc. som den inte har några problem med. Nedan ser ni spec på den

Spec.
Processor: i5-3230M 2,6 GHz wind 8.1 64bit
Ram: 8 GB
Grafikkort: AMD Radeon HD 8670M (1 GB DDR3)
Hårddisk: 1 TB

Nu till mina frågor.
1. Vilken processor bör jag välja för rMB? Jag skulle inte tro att skillnaden skulle märkas av för dem enklare uppgifterna men jag tänker även på spel? Bör jag då köra på 2.4, 2.6 (båda i5) eller 2.8 GHz (i7)?

2. Räcker 4GB ram? Går det att uppdatera detta senare på egen hand om man nu inte skulle vara nöjd?

3. Går hårddisken på 128 GB att uppgradera?

4. Kan jag använda en extern hårddisk på 3TB på den?

Har inget koll på apple datorer så ni får ursäkta mig om frågorna verkar för dumma. Jag vill heller inte starta något krig så svara helst på frågorna, gärna med en motivering
Citera
2014-01-21, 19:27
  #2
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrtec
Hej!

Jag har länge varit skeptisk till apple datorer med tanke på bl.a. priset men har nu bestämt mig för att ge dem en chans då alla mina vänner är väldigt nöjda med sin.

Min nuvarande dator använder jag flera timmar om dagen, och då pratar vi om minst 5-6 timmar. Jag använder den mest för studier, men även film och spel ibland, och då är det inte onlinespel eller dylikt utan mer krävande spel såsom NFS, COD, BF etc. som den inte har några problem med. Nedan ser ni spec på den

Spec.
Processor: i5-3230M 2,6 GHz wind 8.1 64bit
Ram: 8 GB
Grafikkort: AMD Radeon HD 8670M (1 GB DDR3)
Hårddisk: 1 TB

Nu till mina frågor.
1. Vilken processor bör jag välja för rMB? Jag skulle inte tro att skillnaden skulle märkas av för dem enklare uppgifterna men jag tänker även på spel? Bör jag då köra på 2.4, 2.6 (båda i5) eller 2.8 GHz (i7)?

2. Räcker 4GB ram? Går det att uppdatera detta senare på egen hand om man nu inte skulle vara nöjd?

3. Går hårddisken på 128 GB att uppgradera?

4. Kan jag använda en extern hårddisk på 3TB på den?

Har inget koll på apple datorer så ni får ursäkta mig om frågorna verkar för dumma. Jag vill heller inte starta något krig så svara helst på frågorna, gärna med en motivering

Alla Macbooks är extremt jobbiga att uppgradera själv nu för tiden. Det går, men jag undrar om du inte sabbar din garanti då.
Jag skulle satsa på minst 8GB minne, i7 processor och 256 GB SSD. Mindre än det och du minskar livslängden rejält.
Du kan använda alla externa USB och Thunderbolt diskar.
Citera
2014-01-21, 21:38
  #3
Medlem
Dezpites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrtec
Hej!

Jag har länge varit skeptisk till apple datorer med tanke på bl.a. priset men har nu bestämt mig för att ge dem en chans då alla mina vänner är väldigt nöjda med sin.

Min nuvarande dator använder jag flera timmar om dagen, och då pratar vi om minst 5-6 timmar. Jag använder den mest för studier, men även film och spel ibland, och då är det inte onlinespel eller dylikt utan mer krävande spel såsom NFS, COD, BF etc. som den inte har några problem med. Nedan ser ni spec på den

Spec.
Processor: i5-3230M 2,6 GHz wind 8.1 64bit
Ram: 8 GB
Grafikkort: AMD Radeon HD 8670M (1 GB DDR3)
Hårddisk: 1 TB

Nu till mina frågor.
1. Vilken processor bör jag välja för rMB? Jag skulle inte tro att skillnaden skulle märkas av för dem enklare uppgifterna men jag tänker även på spel? Bör jag då köra på 2.4, 2.6 (båda i5) eller 2.8 GHz (i7)?

2. Räcker 4GB ram? Går det att uppdatera detta senare på egen hand om man nu inte skulle vara nöjd?

3. Går hårddisken på 128 GB att uppgradera?

4. Kan jag använda en extern hårddisk på 3TB på den?

Har inget koll på apple datorer så ni får ursäkta mig om frågorna verkar för dumma. Jag vill heller inte starta något krig så svara helst på frågorna, gärna med en motivering

Om du vill kunna spela spel skulle jag rekommendera 15" med i7 då den har fyra kärnor. 13" har bara dual core i5.

Enligt mig måste du ha minst 8GB ram. Det ska tydligen vara väldigt svårt att uppdatera ramen då de ska vara fastlödda på moderkortet på nya macbooks.

Det ska nog inte vara några problem att köra en extern hårddisk via USB.

Som personen innan skrev så ska det vara svårt att uppdatera sakerna. Så kör på iaf 256gb hårddisk direkt.
Citera
2014-01-22, 11:44
  #4
Medlem
Zyrtecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Alla Macbooks är extremt jobbiga att uppgradera själv nu för tiden. Det går, men jag undrar om du inte sabbar din garanti då.
Jag skulle satsa på minst 8GB minne, i7 processor och 256 GB SSD. Mindre än det och du minskar livslängden rejält.
Du kan använda alla externa USB och Thunderbolt diskar.

Har sett några klip på nätet där dem byter ut bl.a. ssd och rekomenderar att man helt "enkelt" byter tillbaka om man nu skulle lämna in den på service. Frågan är dock om detta skulle märkas

Citat:
Ursprungligen postat av Dezpite
Om du vill kunna spela spel skulle jag rekommendera 15" med i7 då den har fyra kärnor. 13" har bara dual core i5.

Enligt mig måste du ha minst 8GB ram. Det ska tydligen vara väldigt svårt att uppdatera ramen då de ska vara fastlödda på moderkortet på nya macbooks.

Det ska nog inte vara några problem att köra en extern hårddisk via USB.

Som personen innan skrev så ska det vara svårt att uppdatera sakerna. Så kör på iaf 256gb hårddisk direkt.

Har också tänkt på en 15" men storleken fick mig att tänka om då jag helst ville ha en mindre som blir lättare att bära runt. Budgeten ligger på max 14-15000 och dessutom vill jag helst inte lägga ut över 20.000 för en 15", iaf inte första gången jag testar Apple..

Har dock sett att Elgiganten har ett erbjudande på gång där dem säljer ut dem gamla 15" MB pro för 14.000 där det är möjligt att uppgradera bl.a. ram.

Länk:
http://www.elgiganten.se/product/dat...pro-15-4-md103

Är det mer värt att satsa på en sådan här eller borde jag köra på en 13" med retina, i7, 256GB ssd och 8 GB ram? Priset är ungefär på samma nivå, 13" kostar 1000:- mer.
Citera
2014-01-26, 00:46
  #5
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrtec
Har sett några klip på nätet där dem byter ut bl.a. ssd och rekomenderar att man helt "enkelt" byter tillbaka om man nu skulle lämna in den på service. Frågan är dock om detta skulle märkas



Har också tänkt på en 15" men storleken fick mig att tänka om då jag helst ville ha en mindre som blir lättare att bära runt. Budgeten ligger på max 14-15000 och dessutom vill jag helst inte lägga ut över 20.000 för en 15", iaf inte första gången jag testar Apple..

Har dock sett att Elgiganten har ett erbjudande på gång där dem säljer ut dem gamla 15" MB pro för 14.000 där det är möjligt att uppgradera bl.a. ram.

Länk:
http://www.elgiganten.se/product/dat...pro-15-4-md103

Är det mer värt att satsa på en sådan här eller borde jag köra på en 13" med retina, i7, 256GB ssd och 8 GB ram? Priset är ungefär på samma nivå, 13" kostar 1000:- mer.

Fördelen med datorn från Elgiganten är att du får ett dedikerat grafikkort. Så grafiken är snabbare än den 13" retina du kollar på då det grafikkortet inte är dedikerat.
Nackdelen är disken samt att du inte får en retinaskärm. 4GB RAM är på gränsen, jag skulle absolut valt 8 GB.
Sen skulle jag aldrig skruva sönder en ny dator och byta några delar förrän garantin gått ut. Vore sjukt surt om något gick sönder.
Av de alternativen skulle jag valt en 13" retina. Priset är det samma, men du får en retina skärm samt 8GB RAM och en 256 SSD. Det överväger storleken och grafikkortet enligt mig.
Citera
2014-01-26, 01:38
  #6
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dezpite
Om du vill kunna spela spel skulle jag rekommendera 15" med i7 då den har fyra kärnor. 13" har bara dual core i5.

Enligt mig måste du ha minst 8GB ram. Det ska tydligen vara väldigt svårt att uppdatera ramen då de ska vara fastlödda på moderkortet på nya macbooks.

Det ska nog inte vara några problem att köra en extern hårddisk via USB.

Som personen innan skrev så ska det vara svårt att uppdatera sakerna. Så kör på iaf 256gb hårddisk direkt.

Väldigt få spel drar nytta av flera kärnor. Däremot är 15" vettigare eftersom du då, som någon ovan redan nämnt, får ett dedikerat grafikkort.

rMBP 13" är ingen speldator, om du har ordentliga krav. Fan, inga Macar är egentligen speldatorer.

Om du inte ska leka med videoredigering, eller något som är processorkrävande på riktigt, ta du en 13" med 8/256 och minsta i5:an, och köp dig ett PS3 eller nåt annat sköj...
Citera
2014-01-26, 02:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Av de alternativen skulle jag valt en 13" retina. Priset är det samma, men du får en retina skärm samt 8GB RAM och en 256 SSD. Det överväger storleken och grafikkortet enligt mig.

Exakt vad jag också hade valt i dagens läge.
Citera
2014-01-26, 09:28
  #8
Medlem
2.6 GHz ger mest prestandaförbättring från 2.4 GHz för pengarna. Så mellanmodellen av processorn är smartast att köpa.

Minst 8 Gb RAM. 4 räcker inte.

Minst 256 Gb hårddisk också tycker jag. 128 är väldigt lite faktiskt.
Citera
2014-01-30, 18:21
  #9
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
2.6 GHz ger mest prestandaförbättring från 2.4 GHz för pengarna. Så mellanmodellen av processorn är smartast att köpa.

Minst 8 Gb RAM. 4 räcker inte.

Minst 256 Gb hårddisk också tycker jag. 128 är väldigt lite faktiskt.

Berätta gärna mer om vilken prestandaförbättring som TS kommer känna av när hen ökar klockfrekvensen med 8%... Hade man fått lite mer L2-cache hade jag kanske kanske kanske kunnat gå med på att det varit värt pengarna, men annars: nej. De är ju till och med så jävla lika varandra rent prestandamässigt att Intel tar lika mycket betalt för dem.

Länktips.
Citera
2014-01-30, 19:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN
Berätta gärna mer om vilken prestandaförbättring som TS kommer känna av när hen ökar klockfrekvensen med 8%... Hade man fått lite mer L2-cache hade jag kanske kanske kanske kunnat gå med på att det varit värt pengarna, men annars: nej. De är ju till och med så jävla lika varandra rent prestandamässigt att Intel tar lika mycket betalt för dem.

Länktips.


Jag har bara kollat geekbenchresultat och sett att ökningen från minsta modellen till mittenmodellen ger en viss ökningen för en relativt liten slant (typ 880 kr), medan en ökning från mellanmodellen till största modellen ger en viss ökningen för mer pengar (ytterligare 1700 kr).
Citera
2014-01-30, 21:13
  #11
Medlem
hakro807s avatar
1. Vilken processor bör jag välja för rMB? Jag skulle inte tro att skillnaden skulle märkas av för dem
enklare uppgifterna men jag tänker även på spel? Bör jag då köra på 2.4, 2.6 (båda i5) eller 2.8 GHz (i7)?

Det är ingen reell skillnad i prestanda mellan de bägge i5-processorerna bortsett från vad den ökade klockfrekvensen ger. En quad i7 ger mycket bättre prestanda om ett program är vältrådat. Du får kolla på de spel och program du använder. Om de i första hand kommer använda två kärnor kommer det vara hugget som stucket mellan en i5- och en i7-processor.

2. Räcker 4GB ram? Går det att uppdatera detta senare på egen hand om man nu inte skulle vara nöjd?
Minnet går inte att uppgradera. Och jag skulle inte köpa något med mindre än 8 GB i dagsläget om datorn är i den prisklassen.

3. Går hårddisken på 128 GB att uppgradera?
Ja, men det är svindyrt. Behöver du mer än 128 GB så uppgradera direkt vid köp.

4. Kan jag använda en extern hårddisk på 3TB på den?
Självklart. USB3-anslutning är att föredra.

Vad gäller ditt befintliga grafikkort så verkar det vara ungefär lika snabbt som det grafikkort som sitter i en MBP Retina.
Citera
2014-01-30, 21:17
  #12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyrtec
Har dock sett att Elgiganten har ett erbjudande på gång där dem säljer ut dem gamla 15" MB pro för 14.000 där det är möjligt att uppgradera bl.a. ram.
http://www.youtube.com/watch?v=ATKDuQOQw9k
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback