Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-01-21, 15:24
Medlem
Tagge123s avatar
Hej! Jag har rvt ett antal tavlor till ett hgt vrde och de ska nu sljas. Jag har haft bde Bukowsisk och Stockholms auktionsverk p besk fr vrdering och bda firmorna fr vill hemskt grna slja tavlorna. Jag har sjlv vldigt dlig kolla p dessa firmor men har frsttt att de r de 2 strsta i landet. Ngon som har kolla p vilket alternativ som vore bsta? Vilken firma kan helt enkelt f ut mest krm vid eventuell frsljning? Vilken firma har bst rykte och bst kontaker?

mvh
Citera
2014-01-21, 15:52
Medlem
MasterBaits avatar
Bukowski r vl prestigenissen no1. Annars r Uppsala auktionsverk serisa. Men det beror p villa verk det handlar om. r det internationellt gngbara grejer skulle jag inte tveka att anlita Bukowski. Men hr dig fr mera och kolla grna p SVTs dokumentrer om konstfrfalskningar dr dom.ocks synar auktionsverken. Finns kanske kvar hos svtplay?
Citera
2014-01-21, 18:57
Medlem
Det r nrmast hugget som stucket. Men jag tycker Verket (SAV) marknadsfringsmssigt behandlar det inlmnade godset bttre n bde BU och UAK. Att f sin inlmnade tavla p visningen hngd i en av BU:s passager hgst upp under taket r inte kul. Den gamla prestigen som fanns hos BU p Carl-Gustafs tid (och FF) hller uppenbarligen p att flagna. De "nya" garna kladdar och klottrar fr mycket, och visade tminstone inledningsvis - frvisso fr en del r sedan - att de inte frstod den svenska auktionsmarknaden.
SAV:s omgrning ca 00-01, var det vl, blev ju helt perfekt lyckad. Jag skulle satsa p SAV, den forna underdoggen bland auktionsfirmorna i Sthlm som verkligen har vuxit under Nicklas tid.
Citera
2014-01-21, 19:08
Medlem
Sardinbruss avatar
Jag skulle ocks kra p Auktionsverket. I egenskap av att ha en del med auktionsbranschen att gra s upplever jag Bukowskis mer som krmare som agerar utan egentlig respekt fr den samtida konstbranschen och som skiter fullkomligt i levande konstnrers villkor.

Har dessutom vid fler tillfllen upplevt att de har lockat folk att slja verk med lftet att kpare finns och att hga priser r garanterade; vilket ej har varit sant. Sljarna str d med freml som blir terropade, vilket inte ser bra ut fr framtida frsljningsfrsk eller konstnrers generella prisbilder. Det tar Bukowskis inget ansvar fr, de vill bara f in sin provision vid eventuell frsljning.

Det pverkar kanske inte dig, men r det hugget som stucket fr dig s kr lika grna p Auktionsverket.
Citera
2019-06-09, 12:24
Medlem
Liliththewitchs avatar
Bukowskis gjorde ett vldigt oserist intryck p mig sedan en slkting rkade ut fr ett mrkligt frfande. Han hade ett objekt p stora kvaliteten som blev oslt. Snabbt tog Bukowskis kontakt och frskte vertala honom att dumpa fremlet till vrakpris p deras vanliga ntauktion! ven vid ett annat tillflle har folk som sljer p Bukowskis blivit utsatta fr vldig press av auktionshusets personal att dumpa pris nr man lgger ut freml p nytt. Verkar vara satt i system och ngot som uppkpare snappat upp att det frekommer p Bukowskis.
Citera
2019-06-09, 18:31
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liliththewitch
Bukowskis gjorde ett vldigt oserist intryck p mig sedan en slkting rkade ut fr ett mrkligt frfande. Han hade ett objekt p stora kvaliteten som blev oslt. Snabbt tog Bukowskis kontakt och frskte vertala honom att dumpa fremlet till vrakpris p deras vanliga ntauktion! ven vid ett annat tillflle har folk som sljer p Bukowskis blivit utsatta fr vldig press av auktionshusets personal att dumpa pris nr man lgger ut freml p nytt. Verkar vara satt i system och ngot som uppkpare snappat upp att det frekommer p Bukowskis.

Men om inte fremlet blev oslt till det ursprungliga utropet, fanns det tydligen ingen strre efterfrgan. D kan det ju vara en rimlig strategi att snka frhoppningarna en smula.
Oserist skulle jag inte kalla det rdet.
Dessutom kan ett lgre utrop trigga fyndknslan hos vissa kpare. Har man sedan tur kan slutpriset rent av bli hgre n det frsta, hgre utropet. Det har hnt mig.
Senast redigerad av Slottsherre 2019-06-09 kl. 18:47.
Citera
2019-06-09, 18:33
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Jag skulle ocks kra p Auktionsverket. I egenskap av att ha en del med auktionsbranschen att gra s upplever jag Bukowskis mer som krmare som agerar utan egentlig respekt fr den samtida konstbranschen och som skiter fullkomligt i levande konstnrers villkor.

Har dessutom vid fler tillfllen upplevt att de har lockat folk att slja verk med lftet att kpare finns och att hga priser r garanterade; vilket ej har varit sant. Sljarna str d med freml som blir terropade, vilket inte ser bra ut fr framtida frsljningsfrsk eller konstnrers generella prisbilder. Det tar Bukowskis inget ansvar fr, de vill bara f in sin provision vid eventuell frsljning.

Det pverkar kanske inte dig, men r det hugget som stucket fr dig s kr lika grna p Auktionsverket.

Hur skulle Auktionsverket vara annorlunda i det fallet, menar du?
Jag har aldrig mrkt ngon skillnad vad gller affrsmodell.
Mjligen upplever jag att Bukowskis r lite krsnare.
Och hos bda krvs det allt finare och dyrare saker fr att f vara med p slagauktionerna. Annars blir det division 2 p ntet.

Det r i alla fall tryggare att slja genom dessa bda n hos random konsthandlare. Dr kan du bli riktigt blst om du inte kan dina saker.
Senast redigerad av Slottsherre 2019-06-09 kl. 18:43.
Citera
2019-06-10, 14:15
Medlem
Liliththewitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Men om inte fremlet blev oslt till det ursprungliga utropet, fanns det tydligen ingen strre efterfrgan. D kan det ju vara en rimlig strategi att snka frhoppningarna en smula.
Oserist skulle jag inte kalla det rdet.
Dessutom kan ett lgre utrop trigga fyndknslan hos vissa kpare. Har man sedan tur kan slutpriset rent av bli hgre n det frsta, hgre utropet. Det har hnt mig.

Jag frstr din synpunkt, men har i mnga fall sett hos just Bukowskis att det gr till shr: det bjuds p freml nstan upp till acceptpris, sedan vntar man p en ny aution fr att kunna bjuda nnu lgre. Verkar vara uppkpare som gnar sig t detta och har nu sett det s mnga gnger att jag vill pst att det r satt i system. Riktigt obehagligt blir det om man tnker sig att de hr uppkparna dessutom r personligen bekanta med personal p Bukowskis och har mjlighet att pverka reservationspriset. Bara spekulation, s klart. Men nd.
Hur som helst pressar Bukowskis sina kunder ganska hrt att g ner i pris.
Citera
2019-06-10, 16:09
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Jag frstr din synpunkt, men har i mnga fall sett hos just Bukowskis att det gr till shr: det bjuds p freml nstan upp till acceptpris, sedan vntar man p en ny aution fr att kunna bjuda nnu lgre. Verkar vara uppkpare som gnar sig t detta och har nu sett det s mnga gnger att jag vill pst att det r satt i system. Riktigt obehagligt blir det om man tnker sig att de hr uppkparna dessutom r personligen bekanta med personal p Bukowskis och har mjlighet att pverka reservationspriset. Bara spekulation, s klart. Men nd.
Hur som helst pressar Bukowskis sina kunder ganska hrt att g ner i pris.

Det dr r fr sofistikerat fr mig.
Hur menar du att Bukowski har intresse av ett lgre slutpris?
Det borde vl vara tvrtom, eftersom dom fr procent p frsljningssumman.
Citera
2019-06-11, 10:23
Medlem
Liliththewitchs avatar
Citat:
Det dr r fr sofistikerat fr mig.
Hur menar du att Bukowski har intresse av ett lgre slutpris?
Det borde vl vara tvrtom, eftersom dom fr procent p frsljningssumman.

Bukowskis tjnar p att det blir en affr. Alternativet r att kunden tar tillbaka sitt freml och d har Bukowskis inte tjnat en krona.
Citera
2019-06-11, 11:45
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Bukowskis tjnar p att det blir en affr. Alternativet r att kunden tar tillbaka sitt freml och d har Bukowskis inte tjnat en krona.

OK, d r jag med. Men hur skiljer detta sig frn Auktionsverkets agerande nr man str dr med sin oslda tavla?
Senast redigerad av Slottsherre 2019-06-11 kl. 12:24.
Citera
2019-06-11, 15:17
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Hur skulle Auktionsverket vara annorlunda i det fallet, menar du?
Jag har aldrig mrkt ngon skillnad vad gller affrsmodell.
Mjligen upplever jag att Bukowskis r lite krsnare.
Och hos bda krvs det allt finare och dyrare saker fr att f vara med p slagauktionerna. Annars blir det division 2 p ntet.

Det r i alla fall tryggare att slja genom dessa bda n hos random konsthandlare. Dr kan du bli riktigt blst om du inte kan dina saker.
Affrsmodellen m vara densamma, men jag knner till i alla fall ett fall dr en stor mlning av en nu levande konstnr som skulle ropas ut fr strax under miljonen av oknd anledning plockades bort frn auktion. Genom Bukowskis frsyn sldes mlningen dock bakom kulisserna till intressent som lagt frhandsbud infr auktionen, med effekt att lagstadgad fljertt aldrig betalades till konstnren ifrga. Det r ett jvla stt som gr att man hyser viss skepsis mot huset som tjnar mycket bra p det ftal samtida konstnrer som lyckas bibehlla intresse fr sina produktioner. I detta avseende agerade de till fullo som "random konsthandlare".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in