Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-21, 02:17
  #1
Avstängd
Folkhälsoinstitutet hade en duglig GD Gunnar Ågren, Vänsterpartist och alkoholläkare. Efter honom blev det PK, en färgad kvinna som knappt kunde tala svenska och FHI tystnade. Men en sådan vågar man inte rubba så de organiseras om istället?

http://www.regeringen.se/sb/d/14850/a/203238
Citera
2014-01-25, 23:51
  #2
Medlem
ChristerNs avatar
Jag hoppas det finns helt andra orsaker än att flytta om nån individ. (Jag vet inte orsaken).

Jag ser det som att makten över folkhälso-propagandan, lobbyismen mm, är odugliga på vetenskap.
Det behövs förändring.

Det blir säkert samma hälsofascism som tidigare, där de vantolkar vetenskapen och sprider skräckpropaganda för att skapa en "röknegativ generation".

Rädslan för fett och kolesterol, kanske rent av skapat fetma-epidemin i västvärlden? Därför man blir lätt fet och hungrig av snabba kolhydrater. (Kolla in LCHF-kosten).

Den förändring som är viktigaste av allt är:
Håll hårt på riktig vetenskaplighet.
Vantolka inte vetenskapen.
För inte skräckpropaganda som skapar vanföreställningar.
Låt inte "målet helga medlen". Hälsofascismen låter målet helga lögnen.

Jag önskar bara att man håller hårt på sanningsidealet och söker de bästa råden för bra folkhälsa.
Inga jäkla piskor och diktaturfasoner. Vi vuxna skall ha frihet att välja hur vi vill leva, så länge det inte skadar andra.
Hälsofascismen har tillverkat propagandan att passiv rökning är farligt, i syfte att motivera hårda tag mot det beteende de själva ogillar. Men det saknas fullständigt hållbar vetenskaplig grund för det.
Kanske tvärt emot:
Kolla själva i fantastisk databas om hälsa,ekonomi,miljö mm.

http://www.gapminder.org/world/#$majorMode=chart$is;shi=t;ly=2003;lb=f;il=t;fs=11 ;al=30;stl=t;st=t;nsl=t;se=t$wst;tts=C$ts;sp=5.592 90322580644;ti=2005$zpv;v=0$inc_x;mmid=XCOORDS;iid =tRccVp7QMaCXMv19CcxERaA;by=ind$inc_y;mmid=YCOORDS ;iid=phAwcNAVuyj2tPLxKvvnNPA;by=ind$inc_s;uniValue =8.21;iid=phAwcNAVuyj1jiMAkmq1iMg;by=ind$inc_c;uni Value=255;gid=CATID0;by=grp$map_x;scale=lin;dataMi n=4.3;dataMax=52$map_y;scale=lin;dataMin=18;dataMa x=87$map_s;sma=49;smi=2.65$cd;bd=0$inds=

Hans Rosling är en som ligger bakom den fantastiska fria databasen. Han är nog en av de förnuftiga som sysslat med folkhälsa i världen.

I länder där många röker (brukar tobak%) är livslängden längre. Motsvarar 16 år om det ökar från 0% till 100%. (ca 9.8 år då TBC separeras).. Nikotin verkar motverka TBC. Flerdim. analys tar hänsyn till ekonomi och TBC
http://nymejl.passagen.se/FileCabine...nd@passagen.se

Det är uppenbart att vi blivit lurade av hälsofascismens masshjärntvätt, som startade efter 1970, 1973. Deras vanföreställningar skadar folkhälsan.

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2014-01-26 kl. 00:19. Anledning: rättelse
Citera
2014-01-26, 00:23
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Det blir säkert samma hälsofascism som tidigare, där de vantolkar vetenskapen och sprider skräckpropaganda för att skapa en "röknegativ generation".

Rädslan för fett och kolesterol, kanske rent av skapat fetma-epidemin i västvärlden? Därför man blir lätt fet och hungrig av snabba kolhydrater. (Kolla in LCHF-kosten).

Den förändring som är viktigaste av allt är:
Håll hårt på riktig vetenskaplighet.
Vantolka inte vetenskapen.
För inte skräckpropaganda som skapar vanföreställningar.
Låt inte "målet helga medlen". Hälsofascismen låter målet helga lögnen.

Jag önskar bara att man håller hårt på sanningsidealet och söker de bästa råden för bra folkhälsa.
Inga jäkla piskor och diktaturfasoner. Vi vuxna skall ha frihet att välja hur vi vill leva, så länge det inte skadar andra.
Hälsofascismen har tillverkat propagandan att passiv rökning är farligt, i syfte att motivera hårda tag mot det beteende de själva ogillar. Men det saknas fullständigt hållbar vetenskaplig grund för det.
Kanske tvärt emot:
Kolla själva i fantastisk databas om hälsa,ekonomi,miljö mm.

http://www.gapminder.org/world/#$majorMode=chart$is;shi=t;ly=2003;lb=f;il=t;fs=11 ;al=30;stl=t;st=t;nsl=t;se=t$wst;tts=C$ts;sp=5.592 90322580644;ti=2005$zpv;v=0$inc_x;mmid=XCOORDS;iid =tRccVp7QMaCXMv19CcxERaA;by=ind$inc_y;mmid=YCOORDS ;iid=phAwcNAVuyj2tPLxKvvnNPA;by=ind$inc_s;uniValue =8.21;iid=phAwcNAVuyj1jiMAkmq1iMg;by=ind$inc_c;uni Value=255;gid=CATID0;by=grp$map_x;scale=lin;dataMi n=4.3;dataMax=52$map_y;scale=lin;dataMin=18;dataMa x=87$map_s;sma=49;smi=2.65$cd;bd=0$inds=

Hans Rosling är en som ligger bakom den fantastiska fria databasen. Han är nog en av de förnuftiga som sysslat med folkhälsa i världen.

I länder där många röker (brukar tobak%) är livslängden längre. Motsvarar 16 år om det ökar från 0% till 100%. (ca 9.8 år då TBC separeras).. Nikotin verkar motverka TBC. Flerdim. analys tar hänsyn till ekonomi och TBC
http://nymejl.passagen.se/FileCabine...nd@passagen.se

Det är uppenbart att vi blivit lurade av hälsofascismens masshjärntvätt, som startade efter 1970, 1973. Deras vanföreställningar skadar folkhälsan.

Christer
FHI leddes av en alkoholläkare och då fungerade det bra men om det hjälpte vet jag inte, för alkoholskadorna kostar lika mycket netto som invandringspolitiken, över 100 miljarder per år.

Rosling har jag sett länge, hans son fixade Gapminder och fick jobb hos Google. Men det har lite med FHI och Sverige att göra, då han är optimist om befolkningsutvecklingen och bara bekymrad över klimatproblemen.

Det finns en del mycket gamla som rökt men de flesta har det inte på årtionden. Sist jag kollade fanns de äldsta kvinnorna i Europa i Avignon Provence Frankrike där Jeanne Calment blev 122 år, men deras gubbar som röker och dricker mer dör före våra.

Livsmedelsverket står annars för vad vi ska äta och FHI var hur vi ska leva. Dom har en del goda råd men man ska vara källkritisk.
Citera
2014-02-01, 04:10
  #4
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CottonRock
FHI leddes av en alkoholläkare och då fungerade det bra men om det hjälpte vet jag inte, för alkoholskadorna kostar lika mycket netto som invandringspolitiken, över 100 miljarder per år.

Rosling har jag sett länge, hans son fixade Gapminder och fick jobb hos Google. Men det har lite med FHI och Sverige att göra, då han är optimist om befolkningsutvecklingen och bara bekymrad över klimatproblemen.

Det finns en del mycket gamla som rökt men de flesta har det inte på årtionden. Sist jag kollade fanns de äldsta kvinnorna i Europa i Avignon Provence Frankrike där Jeanne Calment blev 122 år, men deras gubbar som röker och dricker mer dör före våra.

Livsmedelsverket står annars för vad vi ska äta och FHI var hur vi ska leva. Dom har en del goda råd men man ska vara källkritisk.

Du har rätt.
Länken till Gapminder är för att där finns en hel del utmärkt fri rådata från WHO mm, så man själv kan kolla.

I grafen kan man kolla Grekland, Japan mm. Men man bör inte göra ett urval som passar ens önskningar. Bäst att ta med alla länder som finns. Totalt sett kan man inte se något tecken på t.ex. att rökning är farligt, snarare pekar hela materialet på motsatsen.
Man kan även kolla fetma, ekonomi och annat.

FHI har skrivit:
"1. En röknegativ uppväxt. De som föds sedan programmet påbörjats (1975 eller senare) ska bli den första generation som är praktiskt taget helt rökfri."
Tyvärr länkas man nu bort från historieskrivningen på länken:
www.fhi.se/PageFiles/3497/r2005-08-svensk-folkhalsohistoria.pdf
Deras strategi visar på hälsofascism. Skräckpropagandan liknar "målet helgar" lögnen.
Men på Gapminder kan man kolla hur bra det stämmer med skräckpropagandan.

Då det gäller individbaserad epidemiologi för rökning, så har de alltid ett grovt systematiskt fel, därför kontrollen duger ej. (Se signatur)

Jag tycker det ser ut som hälsofascismen haft makten om rökning på FHI sedan 1970.
Kanske importerat från USA.
Men de flyter ihop med socialstyrelsen, media, politiker mm ibland via lobbyism.

Nu är inte alla fanatiker fullblodsfascister, men det finns många exempel på agerande, som passar med urfascism.

Jag kan upprepa:
"En amerikansk geriatriker upptäckte att 30 procent av de 100-åringar han studerade hade rökt i minst 40 år. "
http://www.expressen.se/ledare/marte...jakt-pa-rokare
Information kanske råka slinka genom i ett populärvetenskapligt program om åldrande?
Ytterst få i historien har blivit över 115 år (Kanske 7 st), enligt vissa beviskrav.
Flera av dessa var rökare.
http://www.forces.org/evidence/hamil...her/oldest.htm
Detta bevisar inte att rökning är nyttigt för alla.
Det enda det bevisar är att det var ofarligt för dessa, i deras miljö.

FHI fuskar genom att låtsas deras anti-rök kamp bygger på vetenskap.
De vantolkar vetenskapen. Det behövs en helt ny ledning, om anti-tobaks-kampen.

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2014-02-01 kl. 04:18. Anledning: rättelse
Citera
2014-02-01, 04:33
  #5
Avstängd
Rackham.den.Rodes avatar
FHI har varit så lama i flera aspekter, så de känns mest som ett skämt. I jakten på farliga nätdroger och farliga kosttillskott har de mest stått på sidlinjen. Vet inte ens varför vi behöver dem längre.

Lika bra att avveckla.
Citera
2014-02-01, 05:01
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
FHI har varit så lama i flera aspekter, så de känns mest som ett skämt. I jakten på farliga nätdroger och farliga kosttillskott har de mest stått på sidlinjen. Vet inte ens varför vi behöver dem längre.

Lika bra att avveckla.
TS handlar om att FHI blev FHM och deras inkvoterade färgade fd GD som knappt kunde svenska har varit frånvarande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback