Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 04:04
  #169
Medlem
Mohammedssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det fetade påverkar jävligt mycket IQ-resultaten. Även de andra exemplen du nämner påverkar nog också en hel del. Ska man göra IQ test så bör man vara klar i skallen (alltså helst inte nyvaken, matkoma eller ha en massa annat i huvudet som stör koncentrationen; även betongkeps från sömntabletter förstör rätt mycket på ett IQ test, i alla fall om du gör IQ testet direkt på morgonen). Av de IQ tester jag gjort genom åren (alltså seriösa IQ test som WAIS osv, inga internettramstester) så har jag fått både rätt högt eller strax under medel på visuospatial delen, beroende på vilket skick jag var i skallen vid tillfället. Så det säger en del om hur missvisande IQ tester kan vara beroende på sammanhanget. IQ tester är liksom inte lika exakta som att äta ljusets hastighet, även om de kan ge en bra indikation på hur intelligent någon är. De verbala delarna har alltid gått mycket bra eftersom de inte är tidsbegränsade på samma sätt, och man får tid på sig att förklara vad ett ord betyder osv, så ingen stress där.

Så nu vet ni det: ska ni göra IQ test, sov bra, ät bra och försök få IQ testen gjorda under något tillfälle där ni har koncentrationen på topp, så blir det ett bra resultat

Men annars är kvicktänkthet givetvis en indikation på intelligens, det betyder ju att man har en "snabb processor" liksom.

För skillnaden mellan talang och intelligens, se mitt tidigare inlägg i tråden:

(FB) Vad kännetecknar en person med hög intelligens?


Det kan också vara brist på motivation, finns massa saker som kan spöka, men en genomsnittlig person kan aldrig "råka" få höga IQ-poäng åtminstone =P

Att du skulle ha högre intelligens än medel betvivlar jag inte en sekund!

Glömde tillägga; det var faktiskt en väldigt bra differentiering mellan talang och intelligens. Allt i en mening dessutom! Tack för den!
__________________
Senast redigerad av Mohammedsson 2018-07-07 kl. 04:07.
Citera
2018-07-07, 05:51
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammedsson
Inte alls menat som ett personangrepp, jag ger bara "min" syn på det hela. Då kanske du kan förklara varför du skulle ha större kunskap utav begreppet intelligens som student inom "diskursanalys"? (jag vet inte ens vad det innebär, så jag får la googla upp det.) Hade du studerat psykologi eller dylikt, då hade jag kanske förstått varför du nämner det.

Från wiki; "Kritisk diskursanalys är en inriktning inom kritisk teori som undersöker och analyserar relationen mellan diskurser och olika samhällsfenomen, i synnerhet maktstrukturer.

Kritisk diskursanalys ingår i den kritiska teorin, en riktning inom marxismen som växte fram under 1900-talet, genom att den ser som sin uppgift att klarlägga diskursernas roll i upprätthållandet av ojämlika maktförhållanden. I den kritiska diskursanalysen ingår även att aktivt ta ställning mot de grupper som bedöms som överordnade enligt marxistisk maktanalys. Resultaten av kritisk diskursanalys har som syfte att kunna användas för att åstadkomma social förändring."


Du måste ju skämta nu va? Existerar det såna här "utbildningar" i Sverige så är det ju fan skrämmande. Det förklarar varför du inte hade ett enda motargument mot det jag skrev innan.

Talang är ett så otroligt brett begrepp, men t.ex så kan man lugnt läsa att Mike Tyson och Mohammed Ali (som hade ett uppmätt IQ på 78, väldigt lågt m.a.o) var extremt talangfulla boxare. De hade det i generna helt enkelt, de flesta kan träna dag och natt men kommer aldrig att kunna slå lika hårt som Tyson. Det är genetiskt betingat. Men nu handlar tråden om intelligens, och inte om talang.


Ska kanske tilläggas att jag är extremt akademiskt outbildad. Uppvuxen med ensamstånde mor, en syster och en frånvarande alkoholist till fader. Vi var fattiga med svenska mått mätt, blev t.om retad av invandrarna i området för att jag ansågs ha fattiga kläder! Hahaha! Skolkade nästan hela grundskolan, och nästan hela gymnasiet, och har jobbat som snickare sen jag gick ut gymnasiet för 6 år sedan. Men jag gillar att läsa på egen hand så..

Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så hade du sett att mitt argument angående kritisk diskursanalys handlade om din debatteknik, inte om psykologi. Hade du varit bättre på att kritiskt analysera texter så hade du sluppit missförstå inlägget.

Jag noterar att du inte nämner någon sökning efter en akademisk definition för begreppet "talang", vilket du gjorde för begreppet "intelligens". Till skillnad från dig så anser jag att en sökmotor inte fungerar som faktakälla, så jag hänvisar till Cambridge Dictionary istället:

https://dictionary.cambridge.org/dic...english/talent

"a natural ability to be good at something, especially without being taught"
Citera
2018-07-20, 02:05
  #171
Medlem
Mohammedssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så hade du sett att mitt argument angående kritisk diskursanalys handlade om din debatteknik, inte om psykologi. Hade du varit bättre på att kritiskt analysera texter så hade du sluppit missförstå inlägget.

Jag noterar att du inte nämner någon sökning efter en akademisk definition för begreppet "talang", vilket du gjorde för begreppet "intelligens". Till skillnad från dig så anser jag att en sökmotor inte fungerar som faktakälla, så jag hänvisar till Cambridge Dictionary istället:

https://dictionary.cambridge.org/dic...english/talent

"a natural ability to be good at something, especially without being taught"


Det var ej min mening att inleda någon form av debatt, eller för den delen attackera dig personligen. Jag föredrar diskussioner framför debatter. Debatter är i mina egen som en tävling - bäst argument "vinner", och jag ser aldrig en "vunnen" debatt som en vinst, även om det är jag som "vinner" den. Fakta ändras ej. En diskussion är så mycket mer givande för alla parter - Ingen blir förbannade över löjliga triviala petitesser, båda har förmodligen information/synsätt som den andre inte har, vilket betyder att man, kanske inte nödvändigt håller med, men man kanske kan se från en annan människas perspektiv.

Men du har däremot inte kommit med något som säger emot några av mina påståenden. Hittlills har du enbart presenterat din "akademiska titel" lite som att du tror att du är bättre och intelligentare för att du studerar någon universitetsutbildning. Jag har knappt gått ut grundskolan, skolkade nästan hela gymnasiet och jobbar som byggarbetare, trots det så kan jag både stava samt formulera mina argument relativt väl - till skillnad från dig.

Jag hatar ärligt talat att delge mitt IQ, men eftersom jag är ett levande bevis på att brist på att utbildning inte är en stor faktor for låga IQ-poäng; Min IQ är uppmätt till 141, och nej, jag känner mig varken överlägsen någon eller ens speciellt intelligent, även fast jag verkligen känner mig väldigt annorlunda i relation till de flesta människor, och det är faktiskt inte så jävlar roligt ibland. Det är ofta folk försöker på ett eller annat sätt att dumförklara än, men det slår alltid bakslag. Förstår verkligen inte vissa människors begär att trycka ner folk som är intelligentare än de själva, helt meningslöst på alla sätt och vis.

God natt!
Citera
2018-07-21, 19:06
  #172
Medlem
Om jag har hög iq. Hur märker jag det på mina resonemang?
Citera
2018-07-22, 11:48
  #173
Medlem
Jag tycker att många ganska smarta personer (inte genier, men sådana med ganska högt IQ. kanske i området 110-125 eller så) utvecklar en viss hybris där de tror att deras något högre än normala intelligens gör dem till något slags unikum där de lägger sig till med pretentiösa uttryck och tal. De sätter ett enormt värde i sin intelligens och gillar att skryta (inte rent ut "jag är så jävla smart utan lite mer diskret men ändå uppenbart) med den i tid och otid.

Det är så att man vill örfila upp dem och säga "Skärp dig! Du är lika "smart" som en typisk lärare eller bibliotekarie, inte fakking Einstein!"
Citera
2018-07-22, 12:34
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag tycker att många ganska smarta personer (inte genier, men sådana med ganska högt IQ. kanske i området 110-125 eller så) utvecklar en viss hybris där de tror att deras något högre än normala intelligens gör dem till något slags unikum där de lägger sig till med pretentiösa uttryck och tal. De sätter ett enormt värde i sin intelligens och gillar att skryta (inte rent ut "jag är så jävla smart utan lite mer diskret men ändå uppenbart) med den i tid och otid.

Det är så att man vill örfila upp dem och säga "Skärp dig! Du är lika "smart" som en typisk lärare eller bibliotekarie, inte fakking Einstein!"

Utmärkt örfil
Jag försöker diffusera spänningen kring IQ. Hur jävla viktigt kan det av? Jag menar om 98% av befolkningen har begränsningar inom anpassning borde det väl inte vara så stor grej? 98% är den gräns där man inte behöver mer för att klara det mest komplexa vardagslivet man kan ha idag. Tycker hela psykologin är pseudo så man kan väl knappast förlita sig på det.. På tal om IQ-skryt
Citera
2018-08-02, 17:55
  #175
Medlem
IQ är ett mätinstrument som bygger på den rationella filosofin, oavsett vad som mäts och för vad etc. därmed avser det en intelligens som är förenlig med dagens samhälle. För att gå lite mer på djupet, så bygger mätningen på ett dialektiskt förhållningssätt som är rationell. Den rationella filosofin har sin grund från Isaac Newtons upptäckt av tyngdkraften. Däremot finns det nya upptäckter inom fysiken, biologin, matematiken, naturvetenskapen etc. som menar att rationalismen, inte räcker för att uppfatta och tolka verkligheten, utan kvantmekaniken har ställt till det för vår rationaliserade verklighet, därav är den IQ som mäts i människans värld ett "handikapp".

__________________
Senast redigerad av MansurHallace 2018-08-02 kl. 18:03.
Citera
2018-08-08, 13:37
  #176
Avstängd
Hej! En väldigt viktig fråga extremt viktig super viktigt. Jag har haft en extrem tuff vecka. Skryter aldrig om mitt intellekt. Kan en person som är extremt smart, bli inte smart. För väldigt mycket är ju kopplat till hjärnan i grunden. Hur personen fungerar? Jag hoppas verkligen svaret är nej. Jag har haft en helt efterbliven konversation med min faster som har urholkat. Jag är verkligen väldigt förvånad över nivån på det som diskuteras. Kan man bli smittad av efterblivna personer. Jag tror ni förstår vad jag menar ungefär.
Citera
2018-08-11, 18:52
  #177
Avstängd
Grandiostexemplars avatar
Har en ganska skyhög intelligens, fråga mig om ni har frågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback