Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Lakritsgodis stoppas efter kritik om rasism

flashback.se

Godistillverkaren Haribo kommer plocka bort lakritsbitarna i Skipper Mix, sedan figurerna i påsen anklagats föreställa rasistiska nidbilder.

Läs hela artikeln
2014-01-17, 14:36
  #1
Medlem
SirSaWas avatar
Haribos lakritsbitar i "Skipper Mix" dras nu in.

Haribos VD säger följande: "Jag anser att det är onödigt att ha sådana bitar om det kan uppfattas som stötande."

Snart är allt i Sverige "rasistiskt".
Landet är förlorat..
__________________
Senast redigerad av SirSaWa 2014-01-17 kl. 14:39.
Citera
2014-01-17, 14:41
  #2
Medlem
Ska aldrig mer köpa något från dom nå mer iallafall
Citera
2014-01-17, 14:42
  #3
Medlem
SirSaWas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikJohn
Ska aldrig mer köpa något från dom nå mer iallafall

Det var min första tanke också.
Detta har gått till överdrift nu.
Svenskar (eller "svenskar") måste vara de mest kränkta och känsliga på denna planet.
Citera
2014-01-17, 14:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirSaWa
Det var min första tanke också.
Detta har gått till överdrift nu.
Svenskar (eller "svenskar") måste vara de mest kränkta och känsliga på denna planet.

Det är "riktiga" svenskar som tror att de blir bättre människor när de avslöjar rasism överallt. De flesta invandrare bryr sig inte nämnvärt. Åtminstone tre glassar som är rasistiska och nu ett par godispåsar.

Vi borde skämmas.
Citera
2014-01-17, 14:54
  #5
Medlem
SirSaWas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Det är "riktiga" svenskar som tror att de blir bättre människor när de avslöjar rasism överallt. De flesta invandrare bryr sig inte nämnvärt. Åtminstone tre glassar som är rasistiska och nu ett par godispåsar.

Vi borde skämmas.

Kan nog stämma bra.
Det är de "riktiga" svenskarna som är problemet.
2 månader till, sen kan jag få nytt medborgarskap i nytt land. Skäms för att kalla mig svensk nuförtiden.
Citera
2014-01-17, 15:02
  #6
Medlem
Jag ser inte problemet. Haribo föredrar att dra in produkten än att få kritik från moraltanter. Kritik som de säkert lyckas sprida. Vilket skulle resultera i minskad försäljning av alla haribos produkter.

Ska du sälja något, över huvud taget så får du se till att din produkt inte upprör någon, ser det som ganska självklart.
Citera
2014-01-17, 15:04
  #7
Medlem
SirSaWas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinksallad
Jag ser inte problemet. Haribo föredrar att dra in produkten än att få kritik från moraltanter. Kritik som de säkert lyckas sprida. Vilket skulle resultera i minskad försäljning av alla haribos produkter.

Ska du sälja något, över huvud taget så får du se till att din produkt inte upprör någon, ser det som ganska självklart.

Man vad är upprörande med detta?
Var än i världen man kommer säljs trämasker som man hänger på väggen, och de ser precis ut som detta godiset.
Förklara, snälla!
Citera
2014-01-17, 15:08
  #8
Medlem
Ordet "rasism" har ju långt ifrån samma laddning som det hade för 20-30 år sedan.

Rasism på den tiden innebar en nedsättande syn på människor med annorlunda fysiska karaktärsdrag, att en viss ras var bättre än en annan och därför hade rätten att dominera lägre stående människor.

Rasism idag? Svart godis...
Citera
2014-01-17, 15:08
  #9
Medlem
SilentVictorys avatar
Om nu inte detta är ytterligare ett hyss utav "flashbackgruppen som skickar falska mejl till redaktioner" så är det härmed slut med Harbio hos mig. Tänker aldrig någonsin att köpa en påse till från detta företag.

Klistrar in en del utav artikeln i och med att TS verkar oförmögen för att göra det.
Citat:
Haribos lakritsbitar i Skipper Mix stoppas av godisjätten.

Orsaken är att figurer i påsen föreställer rasistiska nidbilder, , skriver Nyheter 24.

/.../

– Det här är en produkt som funnits i många år och handlar om en historia om en sjöman som seglade jorden runt och samlade på sig souvenirer som mynt och masker från olika delar av världen, säger Ola Dagliden till Nyheter 24.

I december började det komma kritik mot att några av maskerna har baserats på rasistiska nidbilder av olika folkgrupper.
Citera
2014-01-17, 15:10
  #10
Medlem
ganglere2s avatar
Helt otroligt. Hur har det kunnat bli så här i Sverige?
Citera
2014-01-17, 15:18
  #11
Avstängd
Skulle gärna vilja veta vad det är för muppar som sitter och tänker att detta är en neger, det går ju inte att äta, varför finns det såna här osv hemma i soffan på lördagskvällen.

Nej, idioter som har allt för lite att göra och som någon skrev ovanför, dom tror säkert att dom blir lite bättre som människa men egentligen är dom bara sorgliga...
Citera
2014-01-17, 15:22
  #12
Medlem
wippedcreams avatar
Mina polare från Iran, Somalia, Turkiet...ja alla möjliga länder skrattar varje gång nåt sånt här kommer upp. -Rasistiskt godis haha, bara i Sverige, och tror Fan inte vi blattar tänker på det förrän det redan är förbjudet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback