Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-20, 08:06
  #1
Medlem
MrsSantas avatar
En god vän har efter en längre blivit trakasserad av någon/några okända personer, troligtvis i geografisk närhet. Polisen "kan inget göra" då man inte kan spåra de nummer som används, inte heller "hittar man något användbart" på de brev som kommit i brevlådan. Själv misstänker min vän ett ex men det finns inga bevis på att det är just denna person så...

Skyddad identitet verkar vara en lösning, men tyvärr har det ansetts att "hotet inte är tillräckligt allvarligt och det heller inte går att visa varifrån hotet kommer" så det har inte heller gått. Nu funderar min vän på allvar på att "försvinna", gå under jorden, för att slippa bli utsatt längre, vilket jag iofs förstår, det är fruktansvärt att utsättas för sådant här utan att få någon egentlige hjälp, men samtidigt blir man ju förskräckt över att en person själv ska behöva arrangera sitt "försvinnande" för att slippa leva med ångest och oro varje dag.
Går det över huvudtaget att på egen hand "försvinna" med extremt begränsad ekonomi, rent praktiskt? Och hur får man bostad, jobb mm utan att behöva lämna uppgifter som leder till att man hittas (av de som trakasserar)?
Citera
2014-01-20, 08:08
  #2
Medlem
MrsSantas avatar
Fråga 3: Gör inte samhällets "övervakning" det näst intill omöjligt att hålla sig dold och samtidigt överleva, dvs tjäna pengar t mat o uppehälle?
Citera
2014-01-20, 08:45
  #3
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsSanta
Fråga 3: Gör inte samhällets "övervakning" det näst intill omöjligt att hålla sig dold och samtidigt överleva, dvs tjäna pengar t mat o uppehälle?
Du menar statens övervakning. Svar ja, det är nästan omöjligt.

Kan du redogöra vad för slags trakasserier det handlar om?! Telefonsamtal = byt telefonnummer. Brev = släng. Mail = Byt mailadress.

Din kompis kan rannsaka sig själv och fundera på vad det är som gör att haon blir trakasserad. Sen konfrontera trakasseraren och försöka lösa problemet.
Citera
2014-01-20, 14:05
  #4
Medlem
LektorCaligulas avatar
Kontakta Stalkers på TV3
Citera
2014-01-23, 09:35
  #5
Medlem
MrsSantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Kan du redogöra vad för slags trakasserier det handlar om?! Telefonsamtal = byt telefonnummer. Brev = släng. Mail = Byt mailadress.

Din kompis kan rannsaka sig själv och fundera på vad det är som gör att haon blir trakasserad. Sen konfrontera trakasseraren och försöka lösa problemet.

Telefonnumret (numer mobil kontantkort) är bytt flera gånger, men tyvärr vill ju sjuk- o tandvård, skola, dagis mm kunna kontakta en. Breven lämnades till polisen då det var tydligt att vem det nu är vet var min vän bor, de lämnades direkt i brevlåda och skickades inte via posten. Mailadress är bytt, men eftersom så mycket kopplas till just mailadressen idag, forum som detta t ex, så är det nästan omöjligt att byta stup i kvarten. Och jag håller med den flicka som var med på nyhetsmorgon härom dagen - man ska inte behöva avstå från t ex facebook osv för att någon använder internet till att trakassera andra. Det är att straffa den som utsätts genom att isolera personen (ännu mer).

Min vän är själv övertygad om att det är ett ex som ligger bakom, men tyvärr går inget att spåra tillbaka till denna person, och polisen har inte för vana att anklaga folk utan bevis, påstår man.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback