• 2
  • 3
2014-01-22, 07:40
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Ja, jag håller med De Paul om det mesta. Jag har ätit fantastisk mat i Polen och Tjeckien bla.

Frankrike kan dock aldrig hyllas nog. När det gäller Italien så är det en helt annan femma - Europas mest överskattade matland.
Citera
2014-01-22, 08:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Ja, jag håller med De Paul om det mesta. Jag har ätit fantastisk mat i Polen och Tjeckien bla.

Frankrike kan dock aldrig hyllas nog. När det gäller Italien så är det en helt annan femma - Europas mest överskattade matland.
Så skulle jag vilja sammanfatta det. Dock är det så att även om maten i Frankrike är kanon så föredrar jag den mellaneuropeiska eftersom portionerna är större, maten rustikare och priserna moderatare.

Dock återigen. Frankrike är ett enormt stort land och skillnaden är stor mellan de regionala köken. T ex kan man inte jämföra maten på sydkusten med den i Alsace eller den vid Pyreneerna med Loirdalen. Det är således inte helt svårt att finna utmärkt matlagning på vissa ställen men kanske inte lika bra på andra dito. Det här problemet finner man inte i ett så pass litet land som Tjeckien, Slovakien eller Österrike. Där är maten mer homogen.

Jag har en gång för länge sedan läst en rysk bok i matlagning från förrförra seklet. Det var det mest intressanta i matväg jag någonsin sett! Boken var delvis skriven för hand och tjock som en tegelvägg. Först då insåg jag vilken potential det ryska köket de facto har.

~Paul~
Citera
2014-01-22, 09:18
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Jag ska inte sväva iväg i fransk matlagning eftersom ämnet är polackers kostvanor. Men, just att spektrat i fransk matlagning är så brett. Den rejäla, lantliga maten på värdshusen i Alsace och dess tyska influenser - kontra havsmat på lyxkrogarna i Cannes eller St-Tropez. Frankrike täcker varje matälskares behov.
Citera
2014-01-22, 09:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Jag ska inte sväva iväg i fransk matlagning eftersom ämnet är polackers kostvanor. Men, just att spektrat i fransk matlagning är så brett. Den rejäla, lantliga maten på värdshusen i Alsace och dess tyska influenser - kontra havsmat på lyxkrogarna i Cannes eller St-Tropez. Frankrike täcker varje matälskares behov.
Ja, precis! Men som sagt, vi borde kanske starta en "fransk tråd" .

~Paul~
Citera
2014-01-22, 09:31
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, precis! Men som sagt, vi borde kanske starta en "fransk tråd" .

~Paul~

Ja, jag känner på mig att tråden Fransmäns matvanor, där vi kan generalisera huruvida fransmän äter Foie gras till frukost och sköljer ner med årgångschampagne och sedan smuttar Château Mouton Rothschild hela dagen, skulle ge en rättvis bild av ett folks kostvanor.
Citera
2014-01-29, 01:07
Medlem
nonentityno1s avatar
Dom gör en väldigt god sallad med ägg i som jag alltid glömmer bort vad den heter
Citera
2014-01-29, 13:59
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonentityno1
Dom gör en väldigt god sallad med ägg i som jag alltid glömmer bort vad den heter

Många polska sallader innehåller ägg, men en av de allra vanligaste är grönsakssallad Salatka Jarzynowa.
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2014-01-29 kl. 14:04.
Citera
2014-02-06, 01:22
Medlem
Tied.To.Stones avatar
Efter många år i Polen har jag utvecklat en kärlek för landet men också för dess mat, en stor del i det är helt klart min polska frus förtjänst. Visst märker man då man pratar med svenskar att vissa har en föråldrad och felaktig uppfattning om landet, deras matkultur är inget undantag. Men är det ju inte speciellt märkligt, för inte speciellt länge sedan var riktigt grått och torftigt här och dessutom möter svenskar oftast bara en viss typ av polacker. Senaste gången i Sverige och Malmö besökte jag en nyöppnad polskinspirerad restaurang, beställde in piroger och kall öl. Jättekul initiativ men jag imponerades tyvärr inte, kanske är de andra rätterna bättre men jag är skeptisk. Det fantastiska med Polen är att du (givetvis) kan hitta betydligt bättre husmanskost till en femtedel av priset du skulle betalat i Sverige, du har råd att äta ute flera gånger i veckan!

Min personliga favorit? Bigos som vi under julen i princip äter en vecka i sträck! Receptet är heligt och har funnits i släkten i hundrafemtio år…
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in