Citat:
Ursprungligen postat av
Lasse Berghagen
Ja, jag håller med De Paul om det mesta. Jag har ätit fantastisk mat i Polen och Tjeckien bla.
Frankrike kan dock aldrig hyllas nog. När det gäller Italien så är det en helt annan femma - Europas mest överskattade matland.
Så skulle jag vilja sammanfatta det. Dock är det så att även om maten i Frankrike är kanon så föredrar jag den mellaneuropeiska eftersom portionerna är större, maten rustikare och priserna moderatare.
Dock återigen. Frankrike är ett enormt stort land och skillnaden är stor mellan de regionala köken. T ex kan man inte jämföra maten på sydkusten med den i Alsace eller den vid Pyreneerna med Loirdalen. Det är således inte helt svårt att finna utmärkt matlagning på vissa ställen men kanske inte lika bra på andra dito. Det här problemet finner man inte i ett så pass litet land som Tjeckien, Slovakien eller Österrike. Där är maten mer homogen.
Jag har en gång för länge sedan läst en rysk bok i matlagning från förrförra seklet. Det var det mest intressanta i matväg jag någonsin sett! Boken var delvis skriven för hand och tjock som en tegelvägg. Först då insåg jag vilken potential det ryska köket de facto har.
~Paul~