Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 11:59
  #409
Medlem
ungdomsvård i två år, vad händer sedan med dessa små ljushuvud, när de åter är ute i det fria. Känns spontant som att framtiden inte ser så ljus ut för dessa. Dömd för mord, narkotikabrott, rån ja jag kommer inte ihåg allt dom har på sitt samvete, detta innan dom fyllt 18 år. Fattar inte hur skarkes unge kunna flippa ut så, där kan man knappast skylla på utanförskap och social misär.
Sen kan man tycka att två år på sluten ungdomsanstalt är djäkligt lågt för ett mord.
Citera
2014-04-17, 12:03
  #410
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Sen kan man tycka att två år på sluten ungdomsanstalt är djäkligt lågt för ett mord.

Det är åldersrabatten...

Citat:
Ursprungligen postat av domen
Robert Gustafsson var endast drygt 16 år vid tiden för mordet, vars straffvärde alltså
är tolv års fängelse. Straffmätningsvärdet för hans brott bör därför bestämmas till
tre års fängelse. Med hänsyn till att villkorlig frigivning inte förekommer vid sluten
ungdomsvård, ska påföljden för hans del bestämmas till två års sluten ungdomsvård.
Mord är ett brott för vilket inte stadgas lindrigare straff än fängelse i två år.
Det är inte uppenbart att skäl för häktning saknas. Robert Gustafsson ska därför bli
kvar i häkte till dess domen vinner laga kraft mot honom.

Citat:
Edward Skarke var 16 år gammal då han begick samtliga brott men skulle fylla 17
år några veckor efter mordet. Det saknas anledning att se mildare på hans anstiftan
av mordet än på Robert Gustafssons utförande därav. Straffvärdet av den samlade
brottslighet som han gjort sig skyldig till kan uppskattas till 13½ års fängelse och
straffmätningsvärdet till fyra års fängelse. Med hänsyn till att villkorlig frigivning
inte förekommer vid sluten ungdomsvård, ska påföljden för hans del bestämmas till
sluten ungdomsvård under två år och åtta månader. Mord är ett brott för vilket inte
stadgas lindrigare straff än fängelse i två år. Det är inte uppenbart att skäl för
häktning saknas. Edward Skarke ska därför bli kvar i häkte till dess domen vinner
laga kraft mot honom. Tillräckliga skäl att tillåta åklagaren att fortsatt meddela
honom restriktioner föreligger dock inte längre.
Citera
2014-04-17, 12:16
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
ungdomsvård i två år, vad händer sedan med dessa små ljushuvud, när de åter är ute i det fria. Känns spontant som att framtiden inte ser så ljus ut för dessa. Dömd för mord, narkotikabrott, rån ja jag kommer inte ihåg allt dom har på sitt samvete, detta innan dom fyllt 18 år. Fattar inte hur skarkes unge kunna flippa ut så, där kan man knappast skylla på utanförskap och social misär.
Sen kan man tycka att två år på sluten ungdomsanstalt är djäkligt lågt för ett mord.

Vad tycker du de små ljushuvudena borde fått för straff istället? Måste hålla med dig om att deras framtid inte ser ljus ut. Hur kan vi rehabilitera unga mördare på ett bra sätt?
Citera
2014-04-17, 12:27
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Vad tycker du de små ljushuvudena borde fått för straff istället? Måste hålla med dig om att deras framtid inte ser ljus ut. Hur kan vi rehabilitera unga mördare på ett bra sätt?

Tolv års straffarbete i Nuuk, Grönland, med att rensa räkor tror jag haft en bra inverkan på deras fortsatta liv.
Citera
2014-04-17, 13:42
  #413
Medlem
B 387-14.pdf

http://www.fildirekt.se/dl/1397815212.pdf
Citera
2014-04-17, 15:16
  #414
Medlem
Det väl förjävligt att svenskar blir utpressade av hitresta kriminella
Det är inte första gången detta händer mot svenskar
polisen borde hjälpa svenskarna mot dessa knarkligor istället för stjälpa svenskarna
Citera
2014-04-17, 15:21
  #415
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckDich
Det väl förjävligt att svenskar blir utpressade av hitresta kriminella
Det är inte första gången detta händer mot svenskar
polisen borde hjälpa svenskarna mot dessa knarkligor istället för stjälpa svenskarna
Vem är hitrest?
Citera
2014-04-17, 15:39
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det är åldersrabatten...
jo det är jag väl medveten om, tänker mer att två år är djäkligt kort tid för att han mördat någon. Okej att dom inte ska sitta inne i 14 år, men att få sitta på ungdomsanstalt tills dom är 18 och sedan kanske 5-6 år på riktig anstalt kan kännas mer rättvist. Dom har ju ändå lyckats att planera och utföra brottet trots sin "ringa" ålder därför borde det ligga lite mer vuxentid i straffet tycker jag.
Citera
2014-04-17, 19:02
  #417
Medlem
upparinteners avatar
Bara träffat KL en gång men vad jag har förstått är han motsattsen till en brottsling, mer av en datakille från en klassisk svennefamilj, har därför svårt att tro att han frivilligt gjort det för (pengarna?)
Citera
2014-04-17, 19:08
  #418
Medlem
upparinteners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Vad tycker du de små ljushuvudena borde fått för straff istället? Måste hålla med dig om att deras framtid inte ser ljus ut. Hur kan vi rehabilitera unga mördare på ett bra sätt?
Grovt rån är minimum 13 månader tror jag, frågan är var man sitter
Citera
2014-04-19, 22:21
  #419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
ungdomsvård i två år, vad händer sedan med dessa små ljushuvud, när de åter är ute i det fria. Känns spontant som att framtiden inte ser så ljus ut för dessa. Dömd för mord, narkotikabrott, rån ja jag kommer inte ihåg allt dom har på sitt samvete, detta innan dom fyllt 18 år. Fattar inte hur skarkes unge kunna flippa ut så, där kan man knappast skylla på utanförskap och social misär.
Sen kan man tycka att två år på sluten ungdomsanstalt är djäkligt lågt för ett mord.

Vi får väl se vad det blir för jag utgår från att de kommer att överklaga.
Citera
2014-04-21, 15:10
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuckDich
Det väl förjävligt att svenskar blir utpressade av hitresta kriminella
Det är inte första gången detta händer mot svenskar
polisen borde hjälpa svenskarna mot dessa knarkligor istället för stjälpa svenskarna

Enda sättet BO är hitrest på är att han är adopterad från Colombia!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback