Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-19, 18:22
  #1
Medlem
FriedrichApfels avatar
Hej! Har en två år gammal Sony Vaio som jag varit jättenöjd med sedan inköp. Senaste halvåret har den dock börjat köra fläkten på högvarv, i princip från att man sätter igång datorn tills att man stänger av den, oavsett om man kör tunga grejer eller inget alls typ. Det låter otroligt störande, jag upplever också att datorn blir segare av detta. Det skulle vara tråkigt att behöva byta dator pga detta...

Googlade lite och läste om Speedfan. Installerade sedan det. Tog sedan en skärmdump för hur det såg ut när jag hade min webbläsare igång bara. Då jag ser eldsflammor antar jag att det inte är bra, och att datorn får för lite kylning..? Är det enda sättet att råda bot på detta att öppna upp datorn och försöka blåsa rent med tryckluft eller finns några andra tips? Ska man byta fläkt kanske? Vad ska man tänka på när man öppnat upp datorn för att inget ska paja?

Här kommer skärmdumpen: http://www.pictures.se/IVG

All hjälp uppskattas mycket!
Citera
2014-01-19, 18:26
  #2
Medlem
TheHmms avatar
Damm.

Blås ur den med tryckluft
Citera
2014-01-19, 18:29
  #3
Medlem
FriedrichApfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Damm.

Blås ur den med tryckluft
Måste man öppna upp den eller räcker det att blåsa in där varmluften går ut?
Citera
2014-01-19, 18:32
  #4
Medlem
greenlungss avatar
Du kan även passa på att rensa datorn med malwarebytes
Citera
2014-01-19, 18:44
  #5
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichApfel
Måste man öppna upp den eller räcker det att blåsa in där varmluften går ut?
Har du tryckluft så funkar det, men att öppna upp den, sätta ny kylpasta, plocka rent allt damm och inspektera fläkten (kolla så den inte snurrar segt, då är den påväg att ge upp och en ny måste beställas.)

Allt det skadar såklart inte, även om det är lite pilligt.
Citera
2014-01-19, 18:52
  #6
Medlem
FriedrichApfels avatar
Shit att suga lite med dammsugaren gjorde underverk för ljudnivån och värdena! Perfekt! Ska även blåsa ur med lite tryckluft vid senare tillfälle tänkte jag. Tack för tipsen

Skärmdump efter dammsugning: http://www.pictures.se/IVF
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback