Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-17, 18:38
  #1
Medlem
Kengs avatar
Erbjuds för 795:- vid köp av TV. Någon som har några erfarenheter?
Citera
2014-01-17, 19:01
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Det låter som en scam för att skinna dig på 795 kronor.
Citera
2014-01-17, 19:03
  #3
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keng
Erbjuds för 795:- vid köp av TV. Någon som har några erfarenheter?

Du menar att någon från Elgiganten kommer hem till dig och kalibrerar din TV?

I så fall låter det dyrt, speciellt med tanke på att Elgigantens personal knappt kan skilja mellan LED och LCD.

Kila in på Hifiklubben så får du en kalibreringsskiva gratis om du visar dig intresserad.
Citera
2014-01-17, 20:18
  #4
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Billigt jämför med en Certifierad ISF-kalibrerare men man lär ju få vad man betalar för

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Kila in på Hifiklubben så får du en kalibreringsskiva gratis om du visar dig intresserad.

Helt olika saker, vid en kalibrering använder man instrument för att tex, läsa av gråskalan och därefter justera så att den blir så korrekt som möjligt. Fördel då att TV'n har mer avancerade inställningar vilket vanligtvis endast de dyrare har.
Citera
2014-01-19, 06:36
  #5
Medlem
trattfans avatar
Jobbat på Elgiganten tidigare.
Det sker i butiken med hjälp av programvara och självklart blir det inte lika bra som om man gör det hemma. Däremot så blir det självklart bättre än utan.

Men kort sagt, ja. Tjänster är det vi, Elgiganten, tjänar pengarna på.
Citera
2014-01-19, 08:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Jobbat på Elgiganten tidigare.
Det sker i butiken med hjälp av programvara och självklart blir det inte lika bra som om man gör det hemma. Däremot så blir det självklart bättre än utan.
Vad händer med kalibreringen om man beslutar sig för att ändra inställningarna hemma? Troligtvis vill man göra det då hemmet antagligen har en helt annan typ av belysning än butiken.
Citera
2014-01-19, 10:57
  #7
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Jobbat på Elgiganten tidigare.
Det sker i butiken med hjälp av programvara och självklart blir det inte lika bra som om man gör det hemma. Däremot så blir det självklart bättre än utan.

Men kort sagt, ja. Tjänster är det vi, Elgiganten, tjänar pengarna på.

Detta styrker mig ännu mer i min uppfattning att man kalibrerar sin TV bättre själv i hemmiljö.
Citera
2014-01-19, 11:01
  #8
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Detta styrker mig ännu mer i min uppfattning att man kalibrerar sin TV bättre själv i hemmiljö.

Jo men självklart. Har man koll och kan göra det själv så är det klart att man skall göra det. Denna tjänsten är ju mer för folk som inte ens vet vad kalibrering är.
Citera
2014-02-03, 13:26
  #9
Medlem
Kattskatts avatar
Min granne blev erbjuden detta för 995 kronor. De skulle göra det i butiken. Säljaren fick det att låta som något han måste göra, för att vårt nyinstallerade fiber ska fungera korrekt på nya tvn. Snacka om att försöka blåsa sina kunder. Aldrig att jag kommer gå in i den butiken igen. Frågade dem på FB hur de kunde göra så, fick svaret att: "vi erbjuder ju hemkörning även till dem som har egen bil och kan köra hem tv själva". Påpekade att då kallar ni det ju för hemkörning när det är just hemkörning. Nu kallar ni det för kalibrering och det är en bildinställning. Kalla det för en bildinställning då! Dåligt....
Citera
2014-02-03, 13:36
  #10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du menar att någon från Elgiganten kommer hem till dig och kalibrerar din TV?

I så fall låter det dyrt, speciellt med tanke på att Elgigantens personal knappt kan skilja mellan LED och LCD.

Kila in på Hifiklubben så får du en kalibreringsskiva gratis om du visar dig intresserad.

Fast kan du det då? Är det nån egentlig skillnad på panelen? Det är väl LCD i båda fallen?



Är det inte smidigare att göra det själv? Är det nåt speciellt med att kalibrera en tv eller?
För nånstans mellan 800-1600 får man väl en hyffsad colorimeter och då kan man ju använda den till alla sina skärmar så det blir ju billigare om man ser det så.
Eller så lånar man en av en polare, eller går ihop ett par polare och delar på en.. det är ju trots allt en grej man inte använder allt för ofta.
Citera
2014-02-03, 14:36
  #11
Medlem
Elgiganten kalibrerar med hjälp av Spyder 4 Elite -> http://spyder.datacolor.com/portfoli.../spyder4elite/ om någon vill veta. Finns att köpa för ca 2000 kr om någon vill ha hemma.

Du får även en utskrift med inställningarna så du kan ställa in det om du t.ex. nollställer tvn, eller om du har någon bekant med samma tv som vill ha inställningarna.
Citera
2014-02-03, 14:55
  #12
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ictura
Elgiganten kalibrerar med hjälp av Spyder 4 Elite -> http://spyder.datacolor.com/portfoli.../spyder4elite/ om någon vill veta. Finns att köpa för ca 2000 kr om någon vill ha hemma.

Du får även en utskrift med inställningarna så du kan ställa in det om du t.ex. nollställer tvn, eller om du har någon bekant med samma tv som vill ha inställningarna.

Då känns det ju vansinne att betala för en sådan tjänst. Antingen så köper man en egen colirometer för lika mycket som det kostar att få det utfört och riskerar att ha marginellt sämre färgkalibrering. Eller så köper man en spyder 4 (som jag tror är rätt bra, har en gammal spyder (1) hemma och den har funkat bra i alla år, eller ja, tillräckligt för mina behov), för lite mer än dubbla vad det kostar att få skärmen kalibrerad på elgiganten.
Då kan man kalibrera även sin nästa skärm man köper och idag har väl de flesta hushåll betydligt fler än en skärm så beroende på hur man ser det så är det ju en vinst på en gång att köpa en egen colorimeter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback