2014-01-17, 16:08
Medlem
TripleXLs avatar
Jag har lagt märke till en sak på senare tid.

För något år sedan handlade vi så mycket skräp att vi knappt kunde bära hem det.
Jag har sett folk handla saker i flera överfyllda kundvagnar så de knappt kunnat få in allt skräp i bilen på vissa köpcenter här.

Nu har jag märkt att folket är borta i butikerna. Vart har de tagit vägen?

Vi har fått ett nytt köpcentrum här i stan och det är cirka 10 butiker därinne.
Då jag går igenom där är det max 10 personer TOTALT inne på hela köpcentret (det inkluderar även personalen i affärerna!). Oavsett vilken tid jag besökt det, mitt i lunchruset eller på kvällen.

Jag har även besökt stadskärnor i andra närliggande städer här och det är väldigt mycket mindre folk som handlar prylar och skräp nu. Många butiker som varit igång under många år har stängt och lokalerna står tomma.

Jag bor i mellannorrland för tillfället och vistas i lite olika städer här. Söderhamn, Sundsvall, Örnsköldsvik och några städer till i trakterna beroende på vart jag jobbar.

Det är helt dött häruppe, folk verkar ha slutat handla. Jag bara väntar på att fler butiker ska stänga.

Är det bara häruppe eller har ni märkt mindre hetskonsumtion på andra ställen i vårt avlånga land?

Vad tror ni det beror på?
Citera
2014-01-17, 16:31
Medlem
Bankdosas avatar
Folk har väl blivit mer lata samt att det mesta går att köpa via internet. Man behöver inte ens gå utanför dörren om man absolut inte vill. Det mesta går ju att köpa direkt till dörren.
Citera
2014-01-17, 16:32
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL

Vad tror ni det beror på?
Folk handlar sitt skräp på nätet istället.
Citera
2014-01-17, 16:32
Medlem
XaoqcHs avatar
Det är januari och folk är vardagsfattiga efter jul och nyår.
Citera
2014-01-17, 17:04
Medlem
TripleXLs avatar
Ja, att vi köper mer på nätet kan vara bidragande.

Detta har jag märkt även innan jul. Det har blivit mycket mindre nu över cirka 1år.

Idag gick jag en sväng och såg 3 eller 4 kunder i hela köpcentret.

Det var inte synlig personal i alla butiker. De kanske var på lagret eller dylikt.

Det var mitt i lunchruset. Typ i stort sett helt tomt.
Citera
2014-01-17, 17:18
Medlem
R.Rs avatar
Tycker inte det är så dött häruppe. Sundsvall är absolut inte dött iallafall. Det brukar vara rätt bra rörelse i butikerna. Däremot visst är det mycket mindre folk och butiker i stadskärnan nu men det beror på Birsta City/IKEA. Är du i krokarna så stick ut dit på eftermiddagen eller en helg så ska du få se på folk.
Citera
2014-01-17, 17:19
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Ja, att vi köper mer på nätet kan vara bidragande.

Detta har jag märkt även innan jul. Det har blivit mycket mindre nu över cirka 1år.

Idag gick jag en sväng och såg 3 eller 4 kunder i hela köpcentret.

Det var inte synlig personal i alla butiker. De kanske var på lagret eller dylikt.

Det var mitt i lunchruset. Typ i stort sett helt tomt.

Vilket köpcenter är det du pratar om?

I birsta, sundsvall tex är det ALLTID tjockt med folk. Oavsett tidpunkt.
Citera
2014-01-17, 18:31
Medlem
DividendChamps avatar
Tycker också där är mycket folk när jag väl är ute bland affärer.

Dock så kan man förstå om folk hellre köper på nätet. Jag kollar alltid prisjakt vid prylar och då blir det oftast en internetbeställning på det.
Citera
2014-01-19, 17:40
Medlem
grasuggan99s avatar
Jag var på Ullared innan jul (återvänder inte frivilligt, det skulle behövas en riktig uppstädning där) och kan bekräfta att folk köper fortfarande ofattbara mängder rent plastskräp. Chockade att se vissa varelser med 2 till bredder fyllda kundvagnar med skräp.

Hade jag frågat någon av dessa vad de ska köpa innan de kommit in i butiken så hade de antagligen svarat med ett tafatt "vene" eller "vi hittar alltid massa spännande saker härinne".
Citera
2014-01-19, 17:56
Medlem
BigBusinesss avatar
Kanske lite off-T då det gäller bilköp, men satt precis och gapade av förfäran till denna tråd:

(FB) Köp av bil, hjälp mig med räkna ut räntan!

Att låna >250kkr till en biljävel när man inte vet vad amortering är.

Det här landet kommer gå så jävla åt helvete. Varannan jävel kör lyxbilar köpta med lånade pengar. Det är väl ändå hetskonsumtion?
Citera
2014-01-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Det är januari och folk är vardagsfattiga efter jul och nyår.

Precis, folk hetskonsumerar när de har pengar, jämför lönehelgen som är den enda helgen många har pengar endast på. Om någon som aldrig haft mer än 10 000 att leva på när räkningarna är betalda och med max några hundra kvar dagen innan lön skulle vinna 50 000 på triss så skulle de pengarna gå åt fort i varuhusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in