Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-17, 13:05
  #1
Medlem
Ja, vad säger ni? Ska man införskaffa sig ett ryggskydd. Ni med erfarenhet kan ju gärna skriva hur ni tycker det är. Alltså jag åkte mycket skidor förr men har inte åkt på 4 år och ska ut nu till alperna i en vecka. Är ryggskydd värt det? Jag åker ju inte direkt som ett proffs och brukar inte åka jättefort men är lite orolig om man skulle bli påkörd av någon bakifrån. Jag har pengarna för det, men vill inte lägga ut mer än 500kr.

Hjälp mig! (Har ni tips på andra bra grejer att ta med sig så skriv gärna)
Citera
2014-01-17, 13:20
  #2
Medlem
Gregurtdenstores avatar
Det kan ju knappast skada. Kör på.
Citera
2014-01-17, 13:21
  #3
Medlem
TheHmms avatar
Fogdö hade inte brutit ryggen om han hade haft ett.

Han åkte jättesakta mellan två backar.
Citera
2014-01-17, 13:22
  #4
Medlem
berra17s avatar
Definitivt värt att skaffa ett! Om det händer ngt o du ligger i sjukhussängen så ångrar du säkert att du inte offra 500:- på ett skydd. POC har bra grejor
Citera
2014-01-17, 13:22
  #5
Medlem
Zkeks avatar
Jag åker bräda och brukar hoppa o sånt och då fick jag en ryggskena i julklapp. Jag har den inte längre för jag tyckte den bara var i vägen och jag kunde inte åka med den. Men det är nog bara en vane sak. Men den jag fick var ju en billig för runt 500 lappen också.
Citera
2014-01-17, 16:13
  #6
Medlem
katastrofernas avatar
Kör på! Ryggskyddet räddade mig vid en vurpa för några år sedan.
Citera
2014-01-27, 00:46
  #7
Medlem
Ryggskydd är absolut en god investering! Skidåkning kan innebära stora skador, oavsett om man åker mycket i parken eller bara glider i pisten. Jag använder dock inte mitt ryggskydd särskilt mycket då jag tycker att det blir oerhört varmt och svettigt om ryggen med det på. Någon skrev tidigare i tråden att det är en vanesak och det kan jag skriva under på. I början kan det kännas som att skyddet bara är i vägen men man vänjer sig.
Citera
2014-01-27, 17:29
  #8
Medlem
moellers avatar
säger som övriga. Köp ryggskydd. Det är rätt skönt att åka med tycker jag.
Citera
2014-01-27, 21:37
  #9
Medlem
Framförallt innebär det att ryggen alltid är varm. Och händer det något är det ökad säkerhet.

Det finns olika modeller, jag har ett hårt skydd, men det finns mjuka varianter. Köp ett bra även om det kostar några hundringar mer. Du kan ha det i många år och om det skiter sig är du glad för allt extra skydd du har.
Citera
2015-01-18, 21:57
  #10
Medlem
Finns de som menar att ryggskydd är dåligt. Rörlig rygg är bästa rygg, hävdar de. Jag åker därför utan.
Citera
2015-01-18, 22:07
  #11
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creddie
Finns de som menar att ryggskydd är dåligt. Rörlig rygg är bästa rygg, hävdar de. Jag åker därför utan.
Det beror ju givetvis på hur och var man åker.
Stannar man kvar i pisten så är väl inte behovet lika stort. Rör man sig däremot utanför pisten där stenar kan gömma sig under snön så är behovet desto större.
Citera
2015-02-11, 05:46
  #12
Medlem
Crashade efter ett hopp offpist och ryggskyddet tog smällen mot stenen så är evigt tacksam. Inte ett åk utan det och hjälm. Åker man i vanlig takt och inte pressar sig är risken att ramla väldigt liten, även om den finns.

Beror på åkstil samt tanke på framtida hälsa ~~

Sen ställ dig inte bakom krön eller i mitten av backen. Inte lätt när man i luften ser en familj hukad bakom ett krön...
__________________
Senast redigerad av dinga 2015-02-11 kl. 05:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback