Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-16, 17:21
  #1
Medlem
Heej,
jag och några polare ska ut och åka lite pulka i en stor backe, så jag tänkte att jag tar min BOB. Problemet är att den inte har varit använd på 4 år och är lite seg. finns det något sätt som kan göra att den blir snabbare och glider bra?
Jag har hört talas om att stearinljus är bra, stämmer detta?
Citera
2014-01-16, 17:24
  #2
Medlem
Robows avatar
http://www.sportamore.se/produkt/765...racer-bakskida

Finns tydligen att köpa lösa nya skidor.
Citera
2014-01-16, 17:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannestheman
Heej,
jag och några polare ska ut och åka lite pulka i en stor backe, så jag tänkte att jag tar min BOB. Problemet är att den inte har varit använd på 4 år och är lite seg. finns det något sätt som kan göra att den blir snabbare och glider bra?
Jag har hört talas om att stearinljus är bra, stämmer detta?

När jag var liten så brukade vi valla med stearinljus. Har för mig att det blev bättre glid. Vi tog värmeljus som vi tog ut ur "metall höljet" och sen drog vi bara upp o ner tills det var slut. Kan vara värt o testa iaf.
Men det finns säkert bättre valla o köpa i välsorterade sportaffärer.
Citera
2014-01-16, 17:37
  #4
Medlem
MicNak67s avatar
Stearin ska det va
Citera
2014-01-16, 17:51
  #5
Medlem
Tackar då vet jag.
En sak till, skulle man kunna vinkla upp baksidorna på skidorna på bobben så att man kan åka baklänges?
Citera
2014-01-16, 18:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannestheman
Tackar då vet jag.
En sak till, skulle man kunna vinkla upp baksidorna på skidorna på bobben så att man kan åka baklänges?
Som folk nämnt, använd stearin. Ett tjockt lager som tar bort all onödig friktion.
För att svara på din fråga ser jag inte varför det skulle vara omöjligt att åka baklänges, testa vetja!
Citera
2014-01-16, 18:09
  #7
Medlem
Bob? Pulka? Det låter som att ni diskuterar Snowracer? En bob måste man nog slipa bort rost från medarna på, men en snowracer borde gå att valla med paraffin.
Citera
2014-01-16, 18:24
  #8
Medlem
Cremes avatar
Använd värmepistol så kan du nog böja skidorna.... sen kan du nog åka baklänges!
Citera
2014-01-16, 18:45
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Ett annat tips är att såga av skidorna en bit bak.
Då kan man svänga lättare.

-Gjorde jag när jag var grabb!
Citera
2014-01-16, 19:52
  #10
Medlem
Strychnos avatar
Parraffin och stearin funkar, vill du ha ett djävulskt glid så vallar du med Vinylglans.
Den som har varigt lite väl ivrig med vinyglans i en bil med skinnsäten
vet hur halt det blir, man halkar runt som en tvål i ett badkar.
När jag var yngre var jag snabbast i backen med min vinylglanstrimmade snowracer.

Metallskenor/skidor/fat, poleras spegelglänsande med Autosol.
Citera
2014-02-02, 19:50
  #11
Medlem
JoeDevolas avatar
Ha ha, på inrådan av granntanten så vallade jag med stearin. Märkte aldrig någon skillnad. Jag var den första i grannskapet som hade den moderna bredskidade Snowracern. Min bob gled bäst pga de överlägsna skidorna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback