Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-15, 21:09
  #1
Medlem
Ska cannabis legaliseras?


Vanliga mot argument:

- Beroendeframkallande
- Påverkar korttidsminnet
- Genväg till tyngre droger


För argument/Respons till mot argument:


- Har ett medicinskt värde. ((cancer, forskning pågår), depression, smärtstillande mm)

- Finns ej någon som helst logisk anledning till varför cannabis är olagligt men alkohol, tobak, tabletter osv, som garanterat ger skador är lagligt.
"Alkohol och tobak är etablerat i samhället därför säljs det" Cannabis är redan starkt etablerat i samhället!
Det finns överallt och bruket ökar kraftigt trots de hårda regler och lagar som finns i Sverige (och resten av världen).


- Ett 100% "drogfritt samhälle" är endast naivt att tro att det någonsin kommer att hända, Ämnen som stimulerar på olika vis kommer alltid att finnas i samhället så länge en efterfrågan finns och det går att tjäna pengar på.

- Det finns inte ETT ENDA dödsfall i historien där cannabis är orsaken.
(cannabis har brukats i årtusenden av mycket många kulturer runt om i världen, sydamerika,
afrika, indien osv). Flera tusen människor dör årligen av alkohol och tobak i Sverige.


- "Gateway teorin" dvs att cannabisbruk leder till tyngre droger är totalt skitsnack! Den logiska förklaringen för att överhuvudtaget diskutera denna fråga är ju självklar. Kriminella som langar cannabis langar ju även andra droger, langare utomlands kallas för "pushers" dvs att trycka på och försöka få cannabis (framför allt unga) brukare att även testa tyngre droger.


- Det finns flera dödsfall i Sverige där koffein helt eller delvis var orsaken till. Ändå säljs koffein receptfritt på apotek.
Inte för att tala om alla andra LAGLIGA droger som HÄVS ut idag, Starka smärtstillande, antidepressiva osv. Flera som skulle kunna helt eller delvis ersättas av cannabis, låt patienten bestämma vad som fungerar bäst!


- Andra länder som jag anser är mycket längre fram och där cannabis frågan diskuteras mycket mer som tex USA, där medicinsk cannabis är lagligt i 20 delstater och det har visat sig fungera mycket bra.


- Cannabisen ska Självklart taxeras och hanteras på liknande sätt som alkohol där man MINST ska vara 18år för att köpa/bruka.
Skatteinkomster ska gå till information om skador och liknande och även vård för missbruk.


- Cannabis GER skador, bieffekter osv precis som mycket annat vid överdosering! Cannabis ÄR mindre farligt än tex alkohol och tobak.
Det är mycket mindre beroendeframkallande är tobak och alkohol, det ger mindre skador på lungor, hjärna, lever osv.


- Cannabis skulle skapa fler jobb! På "Cannabissystemet", Inomhus odlingar, odlingsutrustning, gödsel, konsumtionsartiklar som bongar,
pipor, vaporizers osv, vidare forskning om cbd och cannabisplantans användningsområden mm.

- (Unga) brukare av cannabis i Sverige som åker fast blir direkt klassade "missbrukare" och får som val "behandlingsprogram" eller så blir det allvarligare åtgärder. Denna person som då klassas som missbrukare och beroende förs in som "se bra ut statistik" i systemet.

- I Sverige idag så är det farliga med cannabis att åka fast, brottet i sig är mycket farligare än drogen.


- Legalisering betyder inte att släppa det fritt, för det är vad som pågår idag!
En legalisering skulle innebära att det som säljs är kontrollerat och reglerat.


Jag själv brukar inte cannabis men jag har provat, ville bara ha det sagt.

Jag vill få igång en diskussion om det som händer i bland annat delstaten Colorado och resten av USA. Samt tankar kring det jag har skrivit.

Jag tackar nuvarande/framtida beskådar av denna tråd!

Ber ödmjukt om ursäkt för mina eventuella stavfel!


Sevärda relativt nya youtubeklipp angående cannabis:

https://www.youtube.com/watch?v=j2DzyP8ZuEg

https://www.youtube.com/watch?v=tmaf5ZwHvAs
2014-01-15, 21:13
  #2
Medlem
Bort med skiten! Vi har nog med bekymmer med alkoholen. Låt oss nöja oss med den kampen. Och med den sunda inställningen behöver man inte bry sig om din fantastiskt långa argumentation för legalisering av narkotika i någon form ...
2014-01-15, 21:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Bort med skiten! Vi har nog med bekymmer med alkoholen. Låt oss nöja oss med den kampen. Och med den sunda inställningen behöver man inte bry sig om din fantastiskt långa argumentation för legalisering av narkotika i någon form ...

Men det kanske dags att se cannabis som ett bättre alternativ än alkoholen om man nu måste välja?
2014-01-15, 21:22
  #4
Medlem
sgeddingagglis avatar
Självklart ska det legaliseras. Det borde ha gjorts för längesen. Finns ingen anledning att det inte ska kunna köpas och rökas fritt av vem som helst över 20 år.
För mig är cannabis däremot ett jävla skitpreparat som bara rör till det i huvet på mig och även om det vore lagligt så skulle jag ingalunda besöka nån hasch-butik.
2014-01-15, 21:27
  #5
Medlem
Ett motargument som man får höra är att alkoholen redan skadar så mycket. Det dessa personer måste inse är att den finns redan här. Att det är olagligt betyder inte att folk inte röker cb. Så alla konsekvenser från att cb finns i samhället har vi redan.

Skrev en debattartikel på det ämnet förut som ett skolarbete, fick max vara 2 sidor så den var långt ifrån fullständig men lite argument finns det i alla fall i den. Återkommer med den senare.
2014-01-15, 21:38
  #6
Medlem
Jestermedgesters avatar
Men det måste väl finnas tusen sådana här trådar nu?
2014-01-15, 23:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jestermedgester
Men det måste väl finnas tusen sådana här trådar nu?

Miljontals skulle jag gissa på.
2014-01-15, 23:36
  #8
Medlem
420anonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jestermedgester
Men det måste väl finnas tusen sådana här trådar nu?

Citat:
Ursprungligen postat av InfidelCastro
Miljontals skulle jag gissa på.
Max 200.
2014-01-16, 00:06
  #9
Medlem
Kdoos avatar
Jag önskar att Sverige kollar mot de andra länderna som USA, Uruguay ( som nyligen legaliserat med 6.30 kr / gram!!) och Uruguays grannland Argentina (som nu funderar på att legalisera efter de sett vad Uruguay gjort).

Jag samt folk i min närhet är väldigt ledsna på att Sverige ska se cannabis på detta sätt. Den här dokumentären om top 20 farligaste droger (http://www.youtube.com/watch?v=r4WcRzChP4c gör ju inte saken bättre på hur svennarna ser på cannabis.

I Finland har de ju blivit mer av befolkningen som använder sig av medicinsk marijuana just nu. (bara leta på google)
Så om inte Sverige ser vad Amerikas kontinen håller på med så kan de ju kolla till deras gamla land!
2014-01-16, 06:49
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jestermedgester
Men det måste väl finnas tusen sådana här trådar nu?
Kanske vi ska skapa en tråd som heter enda legaliseringstråden

Men såklart man kan ju ha olika grundplattor att utgå ifrån, så ett par trådar i alla fall.
Som en "rätten till sin kropp", annan "för folkhälsan" osv....

Sydsidan måste vara jobbigt och kommentera nått och samtidigt vara så clue less vad cannabis är.
2014-01-17, 19:41
  #11
Medlem
praps avatar
Tycker också att det borde legaliseras och säljas för personligt bruk i barer/butiker för personer över 20 år,tycker också att det ska säljas som medicin som i flera stater i USA.Att tycka att cannabis fortfarande ska vara olagligt är bara idiotiskt.
2014-01-18, 14:15
  #12
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Nej för fan. Det finns ett talessätt som lyder nåt i stil med att "lejonen kan äta sig mätta utan att fåren går utanför sin hage".
Avkriminalisering så att snuten ser mellan fingrarna med folk som sköter sig och bara haffar problematiska konsumenter räcker gott och väl.
Annars kan man lika gärna avrätta oss med missbruksproblem på en gång. För mig är tillgång A och O. Finns det så brukar jag (gäller förstås inte bara cannabis). Ju svårare det är att få tag på, desto mindre använder jag. Och cannabis och alkohol leder alltid till att jag använder andra tyngre droger med tiden vad den lider.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback