Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-15, 17:37
  #1
Medlem
Hej, kollade nyligen min t-halt och jag hade 8,3 i värde. Jag har hört talas om folk som fått behandling med ett värde mellan 8-10, men jag har aldrig hört talas om någon som tagit sig under 4,0-spärren.

Enligt min läkare så krävs det att jag har ett värde på under 4 om jag ska få behandling. Bor i Värmland och androloger finns inte ens i trakten.

Jag känner igen mig hos alla symptom som finns med låg testo vid vuxen ålder och jag mår mycket dåligt pga detta. Symptom som jag känner igen mig i:

Minskad sexlust
Svårare att få erektion (morgonerektioner upphör)
Depressiva känslor och/eller irritation
Trötthet
Sömnstörningar
Led- eller muskelvärk
Koncentrationssvårigheter
Minskad känsla av välbefinnande
Sämre minne
Plötsliga svettningar och blodvallningar
Minskad skäggväxt

Jag ligger som sagt nu på 8,3 och undrar vad som är det allra effektivaste sättet att komma under 4,0? Det är ett ganska stort gap.

MvH
Citera
2014-01-15, 17:40
  #2
Medlem
Hur långt ligger du från normalvärdet (vad är normalvärdet alltså)?

Det finns många saker som både höjer och sänker testosteronhalten. Vissa metoder kan dock vara ganska ohälsosamma.
Citera
2014-01-15, 17:44
  #3
Medlem
Tja, ohälsosamma val är väl alkohol, sova dåligt, käka saker som leder till ökad östrogenproduktion (minskat proteinintag, fytoöstrogen-innehållande plantor), cykla mycket (;D), etc. Fast det är inget jag rekommenderar.
Citera
2014-01-15, 18:08
  #4
Medlem
Jag har 8,3 och jag måste komma under 4,0. Jag förstår bara inte varför det är 4,0 här och 8,0 i Stockholm eller var det nu var. Det borde vara samma riktlinjer över hela landet. Man säger att normalvärdet ligger mellan 4,0 till 28,0 vilket jag anser är vansinnigt. Om snittvärdet ligger precis i mitten vet jag inte för jag vet inte hur dom kom fram till detta normalvärde.

Det allra effektivaste sättet måste vara att injicera det illegalt för som jag fattat det så kommer ens naturliga produktion ligga på noll när man slutat kura. Helst vill jag undvika det så det blir nog att testa mycket lakrits, lite sömn, utdragen träning samt dåligt med mat innan blodprov och hoppas på att det påverkar t-halten avsevärt negativt.

Enligt denna sida ligger normalvärdet på 12 och 35 nmol/l. Finns ingen enighet kring detta.

http://www.testosteronbrist.se/scrip...nnen/index.php
__________________
Senast redigerad av newdude911 2014-01-15 kl. 18:54.
Citera
2014-01-15, 19:17
  #5
Medlem
Tamburmajors avatar
Du ligger för lågt, det tillsammans med dina symtomer borde självklart resultera i en behandling. Men tyvärr är det så att vissa läkare inte är smartare än vad dom kan läsa sig till. Dvs, vissa går helt och håller på referensnivåer och glömmer faktiskt människan som lider.

Enligt http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2306 ligger normalt testo mellan 10-30 men 8 räknas som en gråzon, jävligt diffust måste jag säga.

Du borde vända dig till dennes chef eller på något sätt en annan läkare. Annars återstår bara en sak, inhandla och injicera testo själv.

Edit: hur ser din livstil ut? Tränar du? Äter du mediciner? Ålder?
__________________
Senast redigerad av Tamburmajor 2014-01-15 kl. 19:23. Anledning: La till lite
Citera
2014-01-15, 19:24
  #6
Medlem
RoaldDahls avatar
Kallas det värdet t-halt?
Hur vanligt är det att det tas som rutin och ingår om man tagit 30 olika blodvärden?
Citera
2014-01-15, 19:42
  #7
Medlem
Tamburmajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kallas det värdet t-halt?
Hur vanligt är det att det tas som rutin och ingår om man tagit 30 olika blodvärden?

S-testosteron och räknas i nmol/l och nej, det brukas ej tas på rutin.
Citera
2014-01-15, 19:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamburmajor
Du ligger för lågt, det tillsammans med dina symtomer borde självklart resultera i en behandling. Men tyvärr är det så att vissa läkare inte är smartare än vad dom kan läsa sig till. Dvs, vissa går helt och håller på referensnivåer och glömmer faktiskt människan som lider.

Enligt http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2306 ligger normalt testo mellan 10-30 men 8 räknas som en gråzon, jävligt diffust måste jag säga.

Du borde vända dig till dennes chef eller på något sätt en annan läkare. Annars återstår bara en sak, inhandla och injicera testo själv.

Edit: hur ser din livstil ut? Tränar du? Äter du mediciner? Ålder?

Äntligen någon som erkänner det. Har läst på väldigt mycket om detta med testobrist och enligt varenda refernsvärde jag hittar hamnar jag på lågt. Det är som du säger att mitt värde på 8,3 samt alla symptom så känns det självklart att jag ska ha en behandling.

Hur slutgiltigt blir min läkares bedömning? Om en annan läkare får göra en bedömning kommer denne då att hänvisa till vad den andre läkaren kommit fram till?

Det är så hemskt att jag måste fightas på detta vis. Känner ändå in i ryggmärgen att jag har brist på testo.

Ett intressant citat som berör mig: "Att det generellt fanns stora variationer hur mycket testosteron som männen i studien behövde för att slippa drabbas av de olika symtomen på testosteronbrist".

http://www.dagensmedicin.se/vetenska...m-testosteron/

Jag äter många olika mediciner främst mot ångest och sömnsvårigheter. Jag tränar regelbundet men får inget positivt resultat av detta. Röker eller dricker inte. Studerar men kommer att lägga det på hyllan och gå runt hemma istället. Inte en chans att jag orkar något annat för tillfället.
__________________
Senast redigerad av newdude911 2014-01-15 kl. 19:59.
Citera
2014-01-15, 19:56
  #9
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newdude911
Hej, kollade nyligen min t-halt och jag hade 8,3 i värde. Jag har hört talas om folk som fått behandling med ett värde mellan 8-10, men jag har aldrig hört talas om någon som tagit sig under 4,0-spärren.

Enligt min läkare så krävs det att jag har ett värde på under 4 om jag ska få behandling. Bor i Värmland och androloger finns inte ens i trakten.

Jag känner igen mig hos alla symptom som finns med låg testo vid vuxen ålder och jag mår mycket dåligt pga detta. Symptom som jag känner igen mig i:

Minskad sexlust
Svårare att få erektion (morgonerektioner upphör)
Depressiva känslor och/eller irritation
Trötthet
Sömnstörningar
Led- eller muskelvärk
Koncentrationssvårigheter
Minskad känsla av välbefinnande
Sämre minne
Plötsliga svettningar och blodvallningar
Minskad skäggväxt

Jag ligger som sagt nu på 8,3 och undrar vad som är det allra effektivaste sättet att komma under 4,0? Det är ett ganska stort gap.

MvH
Ring till stockholm och bestäm tid på karolinska sjukhuset huddinge och beställ tid hos andrologen därborta!
Så kommer du nästan garanterat bli satt på anntingen testo eller hcg injektioner för att få upp värderna lite mera
Hur länge har du haft testobrist?
Och vad var det som var orsaken till ditt värde?
Normalt värde är mer runt 20 vid 20 års ålder (om du har normal fettprocent, rör på kroppen ordentligt och aktivt och har regelbunden sexuell aktivitet samt inte brukar överdrivet med medicin och/eller droger/alkohol samt äter sunt).
Det bästa medicinen heter diet och träning samt även hormoner eller hormonboster i någon injektions form eller plåster (iaf vid mildare fall).
Sen om du inte vill gå till läkare så finns det ju en avart marknad (om än väldigt dyr).
Citera
2014-01-15, 20:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Ring till stockholm och bestäm tid på karolinska sjukhuset huddinge och beställ tid hos andrologen därborta!
Så kommer du nästan garanterat bli satt på anntingen testo eller hcg injektioner för att få upp värderna lite mera
Hur länge har du haft testobrist?
Och vad var det som var orsaken till ditt värde?
Normalt värde är mer runt 20 vid 20 års ålder (om du har normal fettprocent, rör på kroppen ordentligt och aktivt och har regelbunden sexuell aktivitet samt inte brukar överdrivet med medicin och/eller droger/alkohol samt äter sunt).
Det bästa medicinen heter diet och träning samt även hormoner eller hormonboster i någon injektions form eller plåster (iaf vid mildare fall).
Sen om du inte vill gå till läkare så finns det ju en avart marknad (om än väldigt dyr).

Hur vet du att dom kommer att ta detta på större allvar än en lokal läkare? Jag ska givetvis kontakta dem. Hur länge jag haft brist vet jag inte. Jag har alltid varit väldigt smal och lite muskler och det var efter puberteten som jag började känna att något var fel med mig. Jag har sen dess varit konstant trött och orkeslös. Helt utan förklarlig grund. Har alltid känns som att det är något som fattas i mig och det kan inte vara något annat än testosteron.
Citera
2014-01-15, 21:14
  #11
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newdude911
Hur vet du att dom kommer att ta detta på större allvar än en lokal läkare? Jag ska givetvis kontakta dem. Hur länge jag haft brist vet jag inte. Jag har alltid varit väldigt smal och lite muskler och det var efter puberteten som jag började känna att något var fel med mig. Jag har sen dess varit konstant trött och orkeslös. Helt utan förklarlig grund. Har alltid känns som att det är något som fattas i mig och det kan inte vara något annat än testosteron.
Svarar via pm
Citera
2014-01-15, 21:25
  #12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newdude911
Hur vet du att dom kommer att ta detta på större allvar än en lokal läkare? Jag ska givetvis kontakta dem. Hur länge jag haft brist vet jag inte. Jag har alltid varit väldigt smal och lite muskler och det var efter puberteten som jag började känna att något var fel med mig. Jag har sen dess varit konstant trött och orkeslös. Helt utan förklarlig grund. Har alltid känns som att det är något som fattas i mig och det kan inte vara något annat än testosteron.

Garanterat, med dina symptom och ditt värde.
Du måste bara se till att du kommer dit, några bra länkar:

(FB) Nebido och AAS (Tråden om TRT /mod)

http://www.karolinska.se/Verksamhete...Sexualmedicin/

http://www.andrologi.se/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback