2014-01-15, 06:06
Medlem
Hej. Jag har hållt på att göra musik i ungefär ett halvår nu och jag känner verkligen hur roligt det är. Varje gång jag vaknar på morgarna så är det just de jag ser fram emot mest.

Nu undrar jag lite (för folk som kanske varit insatta eller till o med är insatta) hur pass svårt det är att på ngt sätt komma in i musikens värld och leva på det? Antingen genom att slå igenom själv som artist (om man gör en riktigt bra låt, mne det kanske kan vara svårt i vilket fall) eller att man gör "musik" åt andra a la Max Martin.

Finns det ngt annat man kan göra egentligen? Att bli musiklärare eller dylikt är inte intressant.
Citera
2014-01-15, 06:23
Medlem
Narkotikovs avatar
Jag är inte insatt i det här alls, så min kommentar kanske inte är av intresse. Men jag tror att det är oerhört svårt, speciellt om du inte har någon kundkrets just nu.

Om jag vore i din situation så skulle jag nog köra på att ha musiken som en hobby istället, och försöka slå igenom på fritiden lokalt (och på internet, såklart).
Citera
2014-01-15, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikov
Jag är inte insatt i det här alls, så min kommentar kanske inte är av intresse. Men jag tror att det är oerhört svårt, speciellt om du inte har någon kundkrets just nu.

Om jag vore i din situation så skulle jag nog köra på att ha musiken som en hobby istället, och försöka slå igenom på fritiden lokalt (och på internet, såklart).
Mm. Känns som att det bara blir svårare o svårare för mer o mer bli intresserade av att skapa musik :P Känns nog som det mest naturliga valet att ha det som en hobby och en dröm antar jag. Eller kanske satsa iaf 1 år och stenhårt försöka få ngt o hända. Är 19 år så kan nog ta ledigt 1 år och trycka ner i källaren och producera!
Citera
2014-01-15, 07:05
Medlem
sgeddingagglis avatar
Inte heller jag är superinsatt, men nej, jag tror inte det är helt stört omöjligt att leva på musik. Uppträda med covers i en eller annan form kanske kan vara nåt? Som trubadur eller med ett litet tajt band på krogar, bil-och mcmässor, bröllopp, 50-årsfester och liknande. Alltså för att få ihop ett kontaktnät med både kunder och kolleger och sen ta det vidare därifrån med egen musik om det visar sig att man gör det riktigt jävla bra. Så även om det är svårt så tror jag att det sämsta man kan göra är att inte våga att bara go for it.
Citera
2014-01-15, 19:28
Medlem
Gingers avatar
Hur jävla svårt kan det va?

Hitta ditt unika "sound". Skapa ett gäng låtar som folk tycker låter bra. Se till att få spelningar på barer, discon och så vidare. Sälj skivor och t-shirts efter gigget.

Vem som helst kan lyckas. Men tro inte att spelningar kommer av sig själv...
Citera
2014-02-03, 18:09
Medlem
Det ÄR enkelt.

Och det finns många olika stigar. Gatumusikant, Låtskrivare, Producent, Studiomusiker och DJ är bara några få exempel. Det finns mycket mer.

Själv skriver jag låtar och spökproducerar åt andra, att göra tramsiga dängor är busenkelt och det kommer nog alltid sälja som smör i de flesta länder. Så länge man är halvbra och kör hos en duglig agentur eller på annat sätt har bra kontakter och spridning så är det bara en fråga om tid innan nån nappar.
Finns många som sitter här i Norden och skriver låtar som gör succé i fjärran länder så som Hong Kong, Sydkorea, Sydafrika osv. och tjänar riktigt bra men ligger under konsumenternas radar.

Spökproducenter har blivit väldigt vanliga inom EDM-världen.
Alla dessa spolingar som dyker upp och gör succé utan egentliga färdigheter, det är ingen slump, ingen magisk lyckträff. Nä, det beror på att andra spökproducerat låtarna åt dem, men frånsagt sig all cred och inblandning i utbyte mot pengar.
Just det kan man tjäna förvånansvärt mycket på, eftersom folk inte bara får en produkt utan även "äran" att ha gjort den själv (fast de inte har det) och den cred som kommer med det.

Egentligen är dessa spolingar inget annat än DJs, men med dessa köpta låtar kan de låtsas vara musiker. Utan att behöva göra bra ifrån sig.
Enkelt och bekvämt, därför betalar de dyrt för det.

Det är just såna tillfällen man måste utnyttja om man vill göra bra business, oavsett bransch.
Ju mer lathet och ego som står på spel, desto mer betalar folk.

Men, man behöver ju inte satsa på att bli rik. Vill man bara klara sig och ha ett värdigt liv så är det så mycket enklare.
Löjligt enkelt, faktiskt.

Följ din dröm, tråkiga jobb är för de hopplösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in