Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-07-25, 20:10
  #1
Medlem
zizacons avatar
Läste en ledare i SVD angående kulten kring Ernesto Che Guevara. Ledaren kritiserade upphöjandet av Che Guevara till någon slags martyr, nästan jesulik. Uppenbarligen är inte Ernestos gamla samvete puder vitt utan ganska befläckat. Enligt kommunisterna för en god sak. Inte desto mindre med brutala metoder. Det hävdades även att människan skulle lett en exekutionspluton och gerillagrupper och dessutom sett Kina och Nordkorea som förebilder.
Efter att ha läst artikeln, vars fakta ändå i stora drag bör vara sann, känns det märkligt att hylla en sådan grym mördare som det görs idag. Om än indirekt med t-shirts osv. Det är lite som att gå runt med Stalin, Lenin eller Mao på ryggen på sin tröja, om än inte i samma division men ändå en kommunistisk mördare.
Kommentarer, bifoga gärna mer relevant fakta kring Che Guevaras liv.
Citera
2005-07-25, 20:14
  #2
Medlem
Fakta, vilken inte baseras på mer än hörsägen, gör gällande att han även ska ha gått bakom ryggen på anarkister, som hjälpt honom. När hans mål var uppfyllda (käre söte, jag kommer inte allas ihåg hur det här var egentligen, alla syndikalister brukar dock svära högt över detta) ska han ha skjutit av dem, hela bunten.

Elakt gjort!

edit: Hipp som happ hittar vi en liten källa som även reder ut något litet frågetecken i det jag skrev http://www.yelah.net/articles/che
Citera
2005-07-25, 20:42
  #3
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Det är lite som att gå runt med Stalin, Lenin eller Mao på ryggen på sin tröja

Någon som tvivlat?
Citera
2005-07-25, 20:43
  #4
Medlem
Orkos avatar
Har inte läst artikeln i SvD, men om de syftar på de människor som avrättades under ledning av Che på Kuba efter revolutionen så handlade det ju om den gamla diktaturens bödlar och torterare. Dödsstraff var ingenting konstigt på den tiden och är fortfarande helt accepterat som straffmetod i flera länder, bland andra Kina och USA. Tycker inte detta ska ses som någonting konstigt.
Citera
2005-07-25, 21:19
  #5
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Har inte läst artikeln i SvD, men om de syftar på de människor som avrättades under ledning av Che på Kuba efter revolutionen så handlade det ju om den gamla diktaturens bödlar och torterare. Dödsstraff var ingenting konstigt på den tiden och är fortfarande helt accepterat som straffmetod i flera länder, bland andra Kina och USA. Tycker inte detta ska ses som någonting konstigt.

Nej, artikeln handlade om varför folk ser Che Guevara som en ikon för frihet och, den kända bilden på honom återfinns hos många människor, då hans historia direkt visar en sådan bild av honom utan snarare en kommunistisk mördare.
Citera
2005-07-25, 21:22
  #6
Medlem
a4swes avatar
Citat:
kommunistisk mördare.

Och vari ligger felet?
Alla soldater är mördare och det var just en sådan Che var!
Citera
2005-07-25, 21:33
  #7
Medlem
RedXs avatar
Jag hänvisar till min avatar
Citera
2005-07-25, 21:45
  #8
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Jag hänvisar till min avatar

Nä vi är tvärtom oftast väldigt varma och medkännande människor.
Utom jag, jag är cool.
Citera
2005-07-25, 22:02
  #9
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag hänvisar till min avatar
Citera
2005-07-25, 22:06
  #10
Medlem
Lost dreamers avatar
Jag minns det gick en väldigt snyggt ihopsnickrad dokumentär om just honom för ett par år sedan på svt(?), där togs alla dessa saker upp.
jag önskar de körde den igen.
om nån hittar den för nedladdning, får gärna säga till.

edt: tankar ner ett gäng nu, bl.a discoverys.
Citera
2005-07-25, 23:07
  #11
Medlem
comendantes avatar
Anledningen till att Che ses som en ikon för frihet var ju det faktum att han var en revolutionär som slogs mot förtryck. Det är väl detta som de flästa tänker på, snarare på det han egentligen stod för och hans roll som företrädare för den nya förtryckarstaten på Cuba.

Folk ser bara revolutionären som slogs mot det kapitalismen. Men som det redan har nämnts så avrättade han många människor. De flästa var ju dock personer som hade känat under Batista (stavning) men det är sant att det fängslades många oskyldiga människor också.

Artikeln från Yellha är chockande, värre än jag trodde, riktigt illa att han avrättade syndikalister som var en av de största reaktionära krafterna i den Cubanska revolutionen. Dock kan den ge en aning snedvriden bild, det är sant att det finns än mer eller mindre "partielit" som de stora massorna jobbar för så att de kan leva i lyx. Men här utmärker sig Guevara från regeln, och det som gör honom kanske unik bland stora kommunistiska ledare i övrigt, han motsatte sig all lyx, han vägrade att ta emot de höga löner som resten av partieliten fick, och alla andra förmåner för den delen med. Dessutom föregick han med gott exempel och åkte till många sockerrörsfält där han arbetade hekt gratis och frivilligt.

Men detta ursäktar absolut inte fängslandet och förtryckandet av oliktänkande som han i största möjliga grad tog del i.

Jag har läst John Lee Andersons över tusen sidor långa biografi om Ernesto "Che" Guevara, så jag är ganska insatt i ämnet. Ni får gärna ställa frågor om det är nått ni undrar.
Citera
2005-07-26, 19:01
  #12
Medlem
a4swes avatar
Citat:
riktigt illa att han avrättade syndikalister som var en av de största reaktionära krafterna i den Cubanska revolutionen.


Syndikalister, reaktionärer?
Mjae, vet inte om jag kan hålla med dig där, förklara lite vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback