Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-13, 18:39
  #1
Medlem
Hej! Jag har klantigt nog råkat radera recovery partition på min Asus Eee 1025c netbook. Någon som har en iso att dela med sig till mig eller har något annat tips? Har googlat men hittar inget direkt svar.
Citera
2014-01-13, 18:44
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Långskott, men provar detta verktyg -> http://findandmount.com/tour/
Citera
2014-02-01, 00:35
  #3
Medlem
peran55s avatar
Jag skulle vilja ominstallera min acer aspire 7551 men min recovery funkar inte, någon som har ett förslag hur jag ska göra.

Jag fick inte någon skiva med när jag köpte min dator...

detta meddelande får jag upp:

Hårddiskens konfiguration skiljer sig från fabriksåterställning. Återställningen avbröts.
Citera
2014-02-01, 01:58
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peran55
Jag skulle vilja ominstallera min acer aspire 7551 men min recovery funkar inte, någon som har ett förslag hur jag ska göra.

Jag fick inte någon skiva med när jag köpte min dator...

detta meddelande får jag upp:

Hårddiskens konfiguration skiljer sig från fabriksåterställning. Återställningen avbröts.

Har du bytt någon komponent eller har du något anslutet som du kan ta bort tillfälligt?
Kan ju vara något program typ antivirus eller virtuell disk som krånglar till det.

Vad händer om du kör recovery från felsäkert läge?
Citera
2014-02-01, 13:06
  #5
Medlem
peran55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du bytt någon komponent eller har du något anslutet som du kan ta bort tillfälligt?
Kan ju vara något program typ antivirus eller virtuell disk som krånglar till det.

Vad händer om du kör recovery från felsäkert läge?

vad menar du bytt komponent eller något anslutit. hmm vad ska det vara ?? eller virtuell disk??

Du får ursäkta mina konstiga frågor, men jag är inte tekniskt lagd

Jag ska testa i felsäkert läge
__________________
Senast redigerad av peran55 2014-02-01 kl. 13:14.
Citera
2014-02-01, 13:51
  #6
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peran55
vad menar du bytt komponent eller något anslutit. hmm vad ska det vara ?? eller virtuell disk??

Du får ursäkta mina konstiga frågor, men jag är inte tekniskt lagd

Jag ska testa i felsäkert läge
Du behöver inte starta Win öht för att fabriksåterställa(recovery), läs hur du gör i din dators manual. Har du den inte kvar så finns den här http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers

Funkar inte ovanstående så är det manuell nyinstallation som gäller, bara att tanka hem rätt version av Win och använda licensnyckeln du har på datorns undersida. Tips finns här:
(FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2014-02-01 kl. 13:58.
Citera
2014-02-01, 23:48
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peran55
vad menar du bytt komponent eller något anslutit. hmm vad ska det vara ?? eller virtuell disk??

Du får ursäkta mina konstiga frågor, men jag är inte tekniskt lagd

Jag ska testa i felsäkert läge

Du får nog tänka igenom lite vad du kan ha gjort för ändringar på datorn sen du köpte den. Den måste vara exakt som den var vid inköpet. Har du en printer ansluten? En USB-sticka? Bytt hårddisk? En virtuell disk är ett program t.ex Daemon tool som skapar en CD-skiva på din hårddisk. Används bl.a vid piratkopiering av spel.

Har du köpt den som ny eller begagnad.
Citera
2014-02-01, 23:56
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Du behöver inte starta Win öht för att fabriksåterställa(recovery), läs hur du gör i din dators manual. Har du den inte kvar så finns den här http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers

Funkar inte ovanstående så är det manuell nyinstallation som gäller, bara att tanka hem rätt version av Win och använda licensnyckeln du har på datorns undersida. Tips finns här:
(FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows

Licensnyckeln på datorns undersida är väl en microsoftnyckel medan nyckeln för den förinstallerade licensen är en OEM-licens. Inget större problem men använder man den på undersidan måste man aktivera den inom 30 dagar hos MS. Den går ju att gå runt det också.

Jag skulle installera programmet Belarc och anteckna nyckeln som man får fram.
http://www.belarc.com/free_download.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback