Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-08-08, 18:48
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Den norska bankgarantin är väl knappast utställd i euro?

Nu har Bankenes Sikringsfond gjort om sin hemsida så jag hittar inte den exakta sidan att länka.

Sist jag kollade gällde 100 000 euro för kund i "filial i utlandet" utanför Norge.

Om jag har fel får du gärna länka och rätta.
__________________
Senast redigerad av Bertil- 2016-08-08 kl. 18:52.
Citera
2016-08-08, 18:53
  #38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil-
Det är den.

För santander antar jag då eftersom santander är en spansk bank? Det rimliga vore annars NOK.
Citera
2016-08-08, 18:57
  #39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil-
Nu har Bankenes Sikringsfond gjort om sin hemsida så jag hittar inte den exakta sidan att länka.

Sist jag kollade gällde 100 000 euro för kund i "filial i utlandet" utanför Norge.

Om jag har fel får du gärna länka och rätta.

Såhär står det på norska wikipedia:

Alle banker hjemmehørende i EØS-området har ordninger som sikrer innskuddene. Fra 1. januar 2011 ble innskuddsgarantidekningen i EU harmonisert til 100 000 euro.

I henhold til redegjørelse fra Finansdepartementet har Norge forsøkt å få til tilpasninger i direktivteksten for å kunne bevare dekningsnivået i den norske innskuddsgarantiordningen på 2 millioner kroner per innskyter per bank. Det vil i direktivet, slik det nå ser ut til å bli vedtatt, bli en overgangsperiode på fem år (fram til utgangen av 2018) for land med høyere dekning enn 100 000 euro.

Verkar som att det är samma löjliga garanti som övriga europa efter 2018.
Citera
2018-02-15, 15:43
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Tyvärr måste jag varna för Santander. Jag har använt dom i över två år och allt har fungerat ypperligt tills nu. Använder sparkontot hos dom med närmare en miljon i tillgodohavande emellanåt. För över pengar till/från Handelsbanken någon gång i månaden.

Denna vecka behövde jag föra över drygt 500.000:- till Handelsbanken. Internettjänsten vägrade ta emot beställningen utan jag blev hänvisad till ett kundtjänstnummer som var öppet 09-17. Detta var på kvällen så jag fick vänta till nästa dag - där förlorade jag en bankdag.

Dagen efter talar jag med en handläggare som omedelbart ska genomföra överföringen. Jag påtalar att det är viktigt att den genomförs direkt. Det skulle ta 1-2 bankdagar, vilket är märkligt då det brukar gå snabbare.

Nu har det gått två dagar och inga pengar har förts över. Saldot på sparkontot är oförändrat - Santander har alltså inte ens initierat överföringen. Försöker jag via internettjänsten får jag samma idiotmeddelande om att ringa kundtjänst för överföring.

Frågan är om Santander har brist på likvida medel eller några andra problem?

Att jag kanske förlorar en stor affär idag pga deras oförmåga är en annan sak som kommer att tas via rätt kanaler.

Lite sent inlägg men är du blåst eller spelar du dum ? Hört talas om statens krav på överföringar för att minska illegala överföringar ? Har du missat ALLT om terrorfinansiering etc etc etc ?
Tror inte en sekund på ditt blajs. Har i vart fall inget med Santander specifikt att göra, TVÄRTOM.
Försök med dina valser på SEB och de skrattar sig harmynta.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback