Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-12, 21:42
Medlem
Hittar inte mycket genom att googla så jag startar detta ämne.

Funderade på att i höst kanske gå en lärlingsutbildning i Köpenhamn, och tänkte se om det fanns nåt möblerat rum att hyra om det skulle krångla med lägenhetsletandet. Nu till frågan:

Gör danska hyresvärdar/arbetsgivare/banker etc. kreditupplysningar på samma sätt som i Sverige? Vad jag har förstått det så fungerar hela det här systemet annorlunda i bl.a Danmark och Norge, där en anmärkning oftast försvinner när vad det nu är för skuld man haft blivit betalad.

Någon som kan informera?
Citera
2014-01-12, 21:47
Medlem
Inann du börjar på det kommer du bli placerad på ett ställe som kallas för jobcenter och få gå på massa möten bli integrerad osv sen kommer du får börja på någonting som kallas för afklaringscenter samma sak fast då spenderar du veckorna på att besöka massa skolor(studiebesök) för att sedan välja din lärlings plats .

Failar du på att bli integrerad så failar du på allt adapt or die

Hyra går säkert sen har du rätten till kontanthjälp eftersom du är en nordisk medborgare och uteboende för du är från Sverige 7k före skatt vilket du kan betala lite hyra med om du är en roomie som jag då

Edit : Detta är Danmark my exp.
Citera
2014-01-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalevmarmelad
Inann du börjar på det kommer du bli placerad på ett ställe som kallas för jobcenter och få gå på massa möten bli integrerad osv sen kommer du får börja på någonting som kallas för afklaringscenter samma sak fast då spenderar du veckorna på att besöka massa skolor(studiebesök) för att sedan välja din lärlings plats .

Failar du på att bli integrerad så failar du på allt adapt or die

Hyra går säkert sen har du rätten till kontanthjälp eftersom du är en nordisk medborgare och uteboende för du är från Sverige 7k före skatt vilket du kan betala lite hyra med om du är en roomie som jag då

Edit : Detta är Danmark my exp.

Går du en sådan utbildning?

Måste man besöka en massa utbildningsplatser även om man redan vet vad man vill utbilda sig till?

Hur fixar man kontanthjälpen? Har jag aldrig hört talas om tidigare.
Citera
2014-01-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelito86
Går du en sådan utbildning?

Måste man besöka en massa utbildningsplatser även om man redan vet vad man vill utbilda sig till?

Hur fixar man kontanthjälpen? Har jag aldrig hört talas om tidigare.

Jag går på en sån yes

kontanhjälpen får du all info om på jobcenter detaljerat sen måste du fixa dansk personnummer också finns en massa saker man får göra och ja du måste besöka alla ställen tills du börjar på det du vill de vanliga starterna är januari/augusti/oktober

www.borger.dk
http://www.norden.org/sv/norden-foer...dera-i-danmark
http://www.oresunddirekt.se/samhaell...t-personnummer)

JAG gick personligen till deras folkbokförnings ställe och bad om dansk cpr nummer(ta med pass) tog 10 minuter för jag har nordiskt medborgarskap sen var det att personligen gå till jobcenter och anmäla sig till deras grejsemojsar huvudvärk men värt det .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in